به گزارش لنگرخبر، دومین نشست کارگروه تخصصی بهداشت، سلامت و بیولوژیک گیلان به ریاست سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، معاونین و مدیران و همچنین نمایندگان ادارات عضو در این کارگروه در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  در این کارگروه با بیان اینکه کارگروه تخصصی بهداشت، سلامت و بیولوژیک یکی از ۱۲ کارگروه تخصصی شورای پدافند غیرعامل استان است که درزمینه برنامه ریزی، هدایت، سازمان دهی، نظارت راهبردی عمل می کند، اظهار کرد: کارگروه بهداشت، سلامت و بیولوژیک با توجه به ضرورت برقراری ارتباط نظام مند و فعال بین ستاد پدافند غیرعامل استانداری و سایر دستگاه های اجرایی کشوری و لشکری باهدف ایجاد سازوکار لازم برای حفظ سلامت مردم، کاهش آسیب پذیری خدمات و تأمین نیازهای اساسی بهداشت، امداد و درمان، ایمنی و امنیت زیرساخت ها در مقابله با انواع تهدیدات و تسهیل مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی تشکیل می شود.

نخستین اقدام علوم پزشکی گیلان در پدافند غیرعامل تقویت زیرساخت های بهداشت و درمان است

رئیس کارگروه تخصصی بهداشت، سلامت و بیولوژیک گیلان با بیان اینکه در ایام کرونا لزوم در پیش گرفتن اقداماتی به جهت پیشگیری و درمان بسیار حائز اهمیت است، گفت: نخستین نیاز و اقدام دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این راستا تقویت زیرساخت های بهداشتی و درمانی بود و در این جهت علاوه بر تکمیل دو بیمارستان تالش و لنگرود، پیگیر کلینیک های ویژه هستیم تا نهایی شوند.

وی با اشاره به تکمیل طرح های توسعه اورژانس بیمارستان های فومن، بندرانزلی و رازی افزود: به زودی اورژانس بیمارستان حشمت نیز راه اندازی می شود و علاوه بر آن مابقی پروژه ها نیز پیشرفت فیزیکی قابل توجهی درصدی دارند و باید برای تکمیل از منابع ملی بهره گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از راه اندازی بخش های CT اسکن در چند بیمارستان دولتی گیلان طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: در بیمارستان های دولتی شهرستان رودبار، لاهیجان، آستارا و رودسر راه اندازی شده و CT اسکن بیمارستان رازی نیز به زودی جانمایی و راه اندازی می شود.

۳۰ درصد تخت های ICU گیلان افزایش یافته است

سالاری با اشاره به توسعه زیرساخت های درمانی در جهت تحقق رویکردهای پدافندی بیان کرد: با تلاش های صورت گرفته در استان ۳۰ درصد تخت های ICU افزایش یافته و تا پایان عمر دولت به ۵۰ درصد خواهد رسید.

وی همچنین از احداث و راه اندازی ۱۲ اتاقک اکسیژن ساز در بیمارستان های دولتی گیلان خبر داد و گفت: راه اندازی این اتاقک ها علاوه بر تأمین اکسیژن موردنیاز بیماران ایمنی و سطح دسترسی به این نیاز فوری را در پی داشته است و به زودی پنج اتاقک دیگر نیز در بیمارستان های استان راه اندازی می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با اشاره به سیر بیماری کرونا در استان تصریح کرد: در این استان زمانی تعداد بیماران بستری به ۱۵۰۰ نفر می رسید و پس از در پیش گرفتن اقدامات بهداشتی و همکاری مردم به میزان قابل توجهی کاهش یافت و سیر ثابتی را در پیش گرفت.

سالاری با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در کل کشور ازجمله در گیلان پس از عید سعید فطر سیر صعودی به خود گرفت، افزود: علیرغم اینکه در استان تعداد بیماران بستری به ۳۰ نفر رسیده بود مجدداً تعداد بیماران بستری به ۳۴۰ تن افزایش یافت اما مدتی هست که این آمار نیز در استان ثابت مانده است.

مراکز شبانه روزی و ۱۶ ساعته گیلان مجدداً فعال شدند

وی با تأکید بر اینکه باید اقدامات پیشگیرانه فعالانه تر دنبال شود، بیان کرد: با توجه به میزان بالای بستری در استان گیلان مجدداً ۴۰ مراکز شبانه روزی و ۱۶ ساعته استان فعال شده اند و امیدواریم شمار بیماران مبتلا به کرونا کاهش پیدا کند.

افزایش عرضه بیش از سه برابری ماسک در گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تأمین ماسک موردنیاز در استان گیلان گفت: با پیگیری های صورت گرفته تعداد ماسک های عرضه شده در گیلان از ۳۰۰ هزار عدد به بالای یک میلیون عدد افزایش یافته و علاوه بر نیاز استان قادر به تأمین ماسک موردنیاز استان های هم جوار نیز هستیم.

سالاری با اشاره به پشت سر گذاشتن ماه محرم و برگزاری عزاداری ها با رعایت پروتکل های بهداشتی خاطرنشان کرد: در پی اعلام موضع صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ملاک قرار دادن نظرات کارشناسان بهداشت در رابطه با ویروس کرونا، مردم نیز رعایت کردند و این مهم موجب شد تا شیوع کرونا در استان افسارگسیخته نباشد.

کمتر از ۲۰ درصد دانش آموزان از کلاس های حضوری استقبال کرده اند

وی همچنین به موضوع بازگشایی مدارس اشاره کرد و با بیان اینکه بازگشایی واحدهای آموزشی در شرایط کنونی از دغدغه های به حق همه خانواده ها هست، تصریح کرد: کمتر از ۲۰ درصد دانش آموزان و خانواده های آن ها از کلاس های حضوری استقبال کرده اند و از دانش امویانی که حضور دارند تقریباً ۶۰ درصد از ماسک استفاده می کنند.

واکسن آنفولانزا برای گروه های پرخطر رایگان عرضه می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به جدیدترین رویکرد وزارت بهداشت در رابطه باعرضه واکسن آنفولانزا تصریح کرد: میزان عرضه واکسن آنفولانزا علاوه برجهان و کشور در استان گیلان نیز افزایش یافته و برای افراد در معرض خطر، سالمندان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی واکسن آنفولانزا به صورت رایگان و برای عموم مردم که عمدتاً نیازی به تزریق واکسن ندارند، واکسن در داروخانه ها به صورت آزاد عرضه خواهد شد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان