به گزارش لنگرخبر به نقل از فارس، هواشناسی استان گیلان برای بارندگی، وزش باد و کاهش دما از عصر امروز تا اواخر وقت سه شنبه هفته جاری هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

کارشناسان هواشناسی پیش بینی کرده اند که بارنگی پیشرو در گیلان گاهی رگباری و شدید همراه با تندبادهای لحظه ای و همچنین روند کاهش دما به طور متوسط پنج تا ۱۰ درجه سلسیوس در نقاط مختلف استان دور از انتظار نیست و همچنین مه آلود بودن هوا، رعدوبرق و تگرگ از پیش بینی های کارشناسان هواشناسی در گیلان است.

بنا بر اعلام هواشناسی گیلان، آب گرفتگی منطقه ای، بالا آمدن آب رودخانه ها و جاری شدن روان آب ها در مسیل ها، لغزندگی سطح جاده ها و کاهش دید افقی، احتمال خسارت به سازه های سبک به سبب باد شدید، احتمال لغزش و رانش زمین و همچنین احتمال اصابت صاعقه از مخاطرات پیش بینی شده است.

مطابق پیش بینی های هواشناسی گیلان، جبهه هوای ناپایدار و بارشی در گیلان مستقر شد و خبرنگاران فارس در شهرستان های غربی استان اعلام کرده اند که از صبح دیروز تاکنون شاهد بارش متناوب باران هستند.

دفتر مطالعات پایه منابع آب گیلان نیز اعلام کرده که طی ۲۴ ساعت گذشته، در منطقه قلعه رودخان فومن ۲۴ میلی متر باران باریده است.

با هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی گیلان مبنی بر تشدید فعالیت سامانه بارشی و سرد، سازمان مدیریت بحران استانداری نیز هشداری را صادر کرد و از دستگاه های عضو خواست تا ضمن کسب آمادگی، تدابیر لازم را نیز در این رابطه بیندیشند.

شدت بارش ها و وقوع سیلاب های متعدد در گیلان طی دو ماه اخیر خسارت های عمده ای به زیرساخت های زیربنایی گیلان ازجمله در بخش راه، برق و آب رسانی استان زد.

میزان خسارت های سیل اخیر در گیلان ازجمله غرب گیلان به حدی زیاد و خسارت بار بود که همچنان شهرستان بحران زده تالش به وضعیت عادی و طبیعی خود برنگشته و همچنان متولیان امور ازجمله مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان برای گسیل خدمات اجرایی و دستگاه های خدمات رسان در محل وقوع سیلاب ها حضور دارند.

بنا بر ارزیابی های اولیه گفته شده سیل حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به شهرستان تالش خسارت وارد کرده است.

کارشناسان معتقد هستند بخش اعظم خسارت های سیل که اخیراً نیز خسارت های فراوانی را دربر داشت به دلیل عدم اجرای طرح های آبخیزداری بوده است.

با توجه به زیرساخت های فرسوده گیلان، پیش بینی سازمان هواشناسی و تجارب فراوان گیلان در بحران های گذشته انتظار است دستگاه های اجرایی و خدماتی آمادگی های بیشتری در مواجه با بحران و پاسخ های متناسب با آن داشته باشند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان