به گزارش لنگرخبر، «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان بامداد سه شنبه (به وقت تهران) اعلام کرد توافقنامه ای را با روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره باغ امضا کرده است.

پاشینیان در بیانیه ای گفت: «توافقنامه ای را با رئیس جمهور روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره باغ امضا کردم.»

او اضافه کرد: «تصمیمی گرفتم که برای همه مان سخت است. آتش بس، برای مردم ما و خود من بسیار دردناک است.»

پاشینیان تصریح کرد: «این پیروزی نیست، اما تا زمانی که شما اذعان نکنید که باخته اید، شکستی در کار نخواهد بود. ما هرگز اذعان نمی کنیم که باخته ایم و این آغاز عصر وحدت ملی برای ما خواهد بود.»

وی گفت: «در برابر شهدای همه شما زانو می زنم. در برابر همه سربازان، افسران، ژنرال ها و نیروهای داوطلب که با جانشان از سرزمین مادری مان دفاع کردند، تعظیم می کنم.»

دقایقی بعد از اعلام توافق میان ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان برای اتمام جنگ قره باغ، منابع خبری از انفجار در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان خبر دادند.

شبکه گلوبال خبر نوشت پدافند موشکی جمهوری آذربایجان دو فروند موشک بالستیک ارمنستان را که به سمت باکو شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرده است.

اعتراضات در ارمنستان

رسانه های ارمنستان از شکل گیری تظاهرات در برابر ساختمان نخست وزیری این کشور خبر می دهند. معترضان ضمن مخالفت با توافق آتش بس، خواستار استعفای «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان شدند.

فعالان فضای مجازی فیلم هایی از ورود معترضان به ساختمان نخست وزیری ارمنستان منتشر کرده اند.

اظهارات پوتین

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه گفت: «طبق بیانیه مشترکی که ساعاتی پیش امضا شد، نیروهای حافظ صلح در منطقه قره باغ کوهستانی مستقر خواهند شد.»

او خاطرنشان کرده آتش بس جدید، شرایط لازم برای حل بلندمدت بحران قره باغ کوهستانی را فراهم خواهد آورد. وی همچنین تصریح کرد آذربایجان و ارمنستان در مناطقی که تحت کنترل دارند باقی خواهند ماند.

اظهارات علی اف

رئیس جمهور آذربایجان: خوشحالم که جنگ تمام شد

الهام علی اف، زئیس جمهور آذربایجان گفت: «امروز روز تاریخی برای مردم آذربایجان است و من به این پیروزی افتخار میکنم.»

وی در ادامه از رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بابت حصول این توافق آتش بس تشکر کرد.

علی اف در بخش دیگری از سخنانش گفت که ترکیه و روسیه مشترکاً فعالیت های حفاظت از صلح در قره باغ کوهستانی را به عهده خواهند گرفت.

با این حال پوتین صرفاً به نیروهای روسیه اشاره کرد و اسمی از نیروهای ترکیه به میان نیاورد.

مفاد توافق آتش بس

گزارش رسانه ها حاکی است طبق مفاد این آتش بس مقرر شد هر دو طرف موقعیت های سرزمینی فعلی خودشان را به شکلی که در حال حاضر هست، حفظ کنند؛ این به معنی آن است که دستاوردهای نظامی به دست امده برای جمهوری آذربایجان از زمان آغاز درگیری ها حفظ خواهند شد.

متن کامل بیانیه مشترک روسای جمهور روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به شرح زیر است: -ما روسای جمهوری آذربایجان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان و رئیس جمور فدراسیون روسیه موارد ذیل را اعلام می کنیم:

۱- آتش بس کامل و توقف کامل عملیات های نظامی در مناطق درگیری در قره باغ کوهستانی از ساعت ۰۰:۰۰، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ به وقت مسکو اعلام خواهد شد. جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان که از این به بعد به عنوان «طرف ها» مورد اشاره قرار خواهند گرفت مواضع سرزمینی خودشان را حفظ خواهند کرد.

۲- منطقه آغ دام و اراضی جمهوری آذربایجان در منطقه قازاخ که تحت سیطره جمهوری ارمنستان بود، از تاریخ ۲۰ نوامبر به آذربایجان واگذار خواهد شد.

۳- گروهی از نیروهای صلح بان فدراسیون روسیه شامل ۱۹۶۰ پرسنل نظامی، ۹۰ نفربر زره پوش، ۳۸۰ خودرو و تجهیزات ویژه در طول منطقه تماس قره باغ کوهستانی و در طول کریدور لاچین مستقر خواهند شد.

۴- استقرار نیروهای صلح بان فدراسیون روسیه، به موازات عقب نشینی نیروهای مسلح ارمنستان صورت خواهد گرفت. مدت زمان استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه ۵ سال خواهد بود و این مدت به طور خودکار برای ۵ سال بعد تمدید خواهد شد، مگر آنکه هر کدام از طرفین ۶ماه قبل از انقضای این دوره، قصد خود را برای انقضای این بند اعلام کند.

۵-  به منظور افزایش اثربخشی فرایندهای کنترلی بر روی اجرای توافقات توسط طرف های درگیری، یک مرکز آشتی برای نظارت بر آتش بس تشکیل خواهد شد.

۶- جمهوری ارمنستان منطقه کلبجار را تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ و منطقه لاچین را تا ۱ دسامبر ۲۰۲۰ تحویل جمهوری آذربایجان خواهد داد و کریدور لاچین را تا عرض ۵ کیلومتر پشت سر خواهد گذاشت. این اتصال قره باغ به ارمنستان را تضمین می کند. این مسئله بر وضعیت شهر شوشا هم موثر خواهد بود. طبق این توافق، طی سه سال آینده، برنامه ای برای احداث یک مسیر جدید حمل و نقل در طول کریدور لاچین مشخص خواهد  شد. این مسیر، ارتباط بین  استپاناکرت و ارمنستان را میسر خواهد کرد. جمهوری آذربایجان، ایمنی تردد شهروندان، خودروها و کالاها در طول کریدور لاچین در هر دو جهت را تضمین می کند.

۷- آوارگان و پناهندگان داخلی باید تحت نظارت دفتر کمیسارریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق همجوار برگردند.

۸- اسرای جنگی و سایر بازداشت شدگان و اجساد افراد کشته شده مبادله خواهند شد.

۹- تمامی محورهای مواصلاتی اقتصادی و حمل و نقل در منطقه رفع انسداد شده اند. جمهوری ارمنستان به منظور سازمان دهی تردد بدون مانع شهروندان، خودروها و کالاها در هر دو جهت، ارتباطات حمل و نقلی بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را فراهم می کند. کنترل ارتباطات حمل و نقلی تحت کنترل سرویس خدمات مرزی FSB روسیه خواهد بود.  

۱۰- با توافق طرفین، ساخت محورهای حمل و نقل جدید برای متصل کردن جمهوری خودمختار نخجوان به مناطق غربی آذربایجان انجام خواهد شد.

جمهوری های آذربایجان و ارمنستان بیش از یک ماه است که در منطقه قره باغ کوهستانی وارد یک درگیری نظامی شده اند. طی این مدت سه بار بر سر توقف درگیری ها و آتش بس بشردوستانه توافق کردند که دو بار با میانجی گری مسکو بود و بار سوم با میانجی گری واشنگتن حاصل شد، اما هر بار این توافق نقض و درگیری از سر گرفته شده است.

جمهوری آذربایجان با استناد به قطعنامه های بین المللی اعلام کرده که درصدد احیای حاکمیت خود بر قره باغ کوهستانی است؛ منطقه ای که کنترل آن در دست نیروهای تحت حمایت ارمنستان قرار دارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان