به گزارش لنگرخبر، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ابتدای این نشست خبری عنوان کرد: آرزوی سلامتی و بهروزی و عافیت برای مردم میهن دارم. این ایام کرونایی موج جدیدی را در ایران آغاز کرده و تنها با همت همه و مساعدت ارگان ها و همراهی مردم امکان شکست آن وجود دارد.

خطیب زاده افزود: در هفته ای که گذشت شاهد سفر ظریف به پاکستان بودیم که به دعوت همتای پاکستانی در راس یک هیأت سیاسی و اقتصادی به اسلام آباد سفر کرد و در شامگاه ۲۰ آبان وارد اسلام آباد شد و دو روز اقامت داشت. در دیدار با فرمانده ارتش همکاری های دفاعی، نظامی و امنیتی و مرزی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. فنس کشی، گروه های دخیل در جنایات سازمان یافته از جمله مواد مخدر، سلاح و ... و موضوع افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. ظریف در ملاقات با همتای خود تمامی ابعاد روابط را مرور کرد. روند صلح افغانستان، مقابله با اسلام هراسی و طرح های مخرب رژیم صهیونیستی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وی عنوان کرد: ضرورت تعیین تکلیف موافقتنامه های ترجیحی در این دیدار مورد بحث قرار گرفت و ملاقات با نخست وزیر و دیگر مقامات هم انجام شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: در هفته ای که گذشت موضوع کنفرانس بین المللی درباره بازگشت آوارگان به سوریه بود که دستیار ویژه وزیر خارجه به دمشق سفر و با مقامات از جمله بشار الاسد دیدار و گفت وگو کرد.

خطیب زاده در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره نقشه منتشر شده در فضای مجازی و اینکه گفته می شود ایران دیگر مرزی با ارمنستان ندارد، اظهار داشت: در هفته گذشته یکسری جوسازی های بی پایه رسانه ای را داشتیم. نقشه های ساختگی منتشر شد که جوسازی رسانه ای بود. فضای مجازی فرصتی را ایجاد کرده که برخی سو استفاده می کنند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه حل و فصل دائمی بحران استقبال کرده و در سه دهه گذشته تلاش کرده این موضوع از طریق مسالمت آمیز حل شود. هر اقدامی که به این روند کمک کند مورد استقبال ایران قرار می گیرد. فکر می کنیم کاملا مسیر شناخته شده و روشن است. طرح ایران که به پایتخت ها هم ارائه شد هم پوشانی های جدی با فضایی که جلو می رود، دارد. مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه تغییری نکرده و نه تنها مرزهای ایران بلکه مرزهای منطقه هم تغییری نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: یک جاده ترانزیت ساده است و نحوه تامین امنیت و مسائل مختلف آن باید مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. ایران با هوشیاری و حساسیت موضوع را پیگیری می کند و نمایندگان ما در پایتخت ها هوشیارانه موضوع را پیگیری می کنند. نه مرزی عوض شده و نه تغییری را ایران خارج از آنچه اعلام کرده می پذیرد.

خطیب زاده عنوان کرد: کریدوری که شنیدیم یک جاده ترانزیتی ساده است. همین الان که من صحبت می کنم  نیروهای تکفیری همین الان منطقه را ترک کرده باشند و هیچ بهانه ای برای این موضوع نیست و خط قرمز ماست. ایران به عنوان دو کشوری که به هر دو پایتخت دسترسی های متوازن و خوب دارد بخشی از تلاش هایش را برای حل و فصل موضوع معطوف خواهد کرد. ایران در مسیر ترانزیتی دنیاست و ایران از موقعیت ژئوپولتیکی خود آگاه است.

وی گفت: در سفر ظریف به اسلام آباد تمرکزی بر موضوع عربستان نبوده است.

*میراث شوم آمریکا برای منطقه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی گفت: نیروهای مرزی ما و نهادهای مسئول موارد را رصد می کنند. آمریکا میراث شومی برای منطقه ما جز جنگ و خونریزی و آوارگی ملت ها نداشته است.

*هیچ کنشگر خارج از منطقه نمی تواند توسط کشورهای منطقه به این منطقه پایش باز شود

خطیب زاده درباره نقش ایران در حل مناقشه قره باغ و اعزام نیروهای حافظ صلح توسط ترکیه به منطقه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نقش استراتژیک و راهبردی خود را در تمامی معادلات منطقه داشته و خواهد داشت. تنها راه حل دائمی این بحران توجه به اصل انصاف، حق حاکمیتی کشورها و رعایت مرزهاست و هر چه به این مسیر کمک کند مورد استقبال ماست. این آتش بس شاید پاسخ نهایی به بحران نباشد ولی قدم بسیار موثری است.

وی افزود: هیچ موضوعی خارج از روال طبیعی نمی تواند شکل بگیرد همانطور که هیچ کنشگر خارج از منطقه نمی تواند توسط کشورهای منطقه به این منطقه پایش باز شود و ما به صراحت گفته ایم و آنهایی که باید پیام را بگیرند گرفته اند. خارج از این مسیر طبیعی است روندی شکل نخواهد گرفت.

* توصیه به حکام آل سعود

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات پادشاه عربستان هم گفت: تکرار این جملات و اظهارات خسته کننده توسط حکام سعودی چیز غیر طبیعی نیست. جملاتی که حفظ کردند مدام تکرار می کنند. پیام ایران کاملا روشن بوده است. رژیم آل سعود توجه کند وقتی این حرص و ولع خرید سلاح و عدم شناخت درست نسبت به معادلات منطقه ای و بین المللی که نمی توان صرفا با قواعدی که سرکوب می کنی و داخل را مدیریت می کنی منطقه را مدیریت کرد. نمی توان با کشتن مردم یمن به صلح رسید. نمی توان با گروه های تکفیری اتحاد ایجاد کرد. نمی توان منابع جهان اسلام را به خیانت به آرمان فلسطین معطوف کرد. تا زمانی که حکام آل سعود از این وضعیت برنگردند چشم اندازی برای خروج از انزوای حکام آل سعود وجود ندارد.

وی افزود: توصیه به حکام آل سعود این است که تنها و تنها به ظرفیت های جهان اسلام و منطقه دل ببندند و دست دوستی ایران کماکان برای تمامی کشورهای اسلامی دراز است و تمامی خطاها، نقشه ها و توطئه های آل سعود را می دانیم. ما همسایه هم هستیم و چاره ای نداریم برای تعالی منطقه دست به دست هم بدهیم و حکام آل سعود از این اتهام زنی ها فاصله بگیرند.

خطیب زاده همچنین گفت: مسیر همکاری ایران با سازمان شانگهای روشن است. در چارچوب منافع خود این کار را می کنیم و هر زمان منافع مان ایجاب کند به این سازمان بپیوندیم می پیوندیم. تلاشمان این است بر اساس منافع و شرایط در حال شکل گیری تصمیمات خود را جلو ببریم.

وی درباره تعدادی از پناهجویان ایرانی که در پی غرق شدن کشتی حامل آنها در مصر حضور دارند، گفت: متاسفیم برخی هموطنان در دام قاچاقچیان انسان می افتند و خود و خانواده خود را گرفتار می کنند متاسفیم که شاهد این سوداگری ها هستیم. تمامی سفارتخانه های ما در خارج از کشور موظفند به تمامی ایرانیان دسترسی های کنسولی داده و مساعدت های لازم را بدهند. بعد از اینکه دفتر حافظ منافع ما در قاهره مطلع شد با همکاری خوب دولت و نهادهای مصری دسترسی های لازم را داشت به سفارت آمدند و تلاش شد احراز هویت صورت بگیرد و تلاش شد در تهران با خانواده های آنها تماس شود. اصل بازگشت داوطلبانه است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ترور یکی از سرکردگان القاعده در ایران نیز گفت: همه می دانند القاعده دست پرورده کیست. ما یک جبهه متحدی در مقابل ایدئولوژی تکفیری بودیم. این سناریوسازی ها چیزی نیست که به ایران بچسبد.

وی افزود: آن کسی که ادعا می کند باید بیاید بگوید چه کار کرده است. اینکه رژیم صهیونیستی مزدور ایالات متحده بشود و به قول معروف تروریست اجاره ای شود و پول بگیرد و کسانی را این طرف و آن طرف دنیا ترور کند، تراژدی دنیاست. در سرزمین های اشغالی سیاست شان ترور سران فلسطینی است.

خطیب زاده ادامه داد: درباره این ادعای روزنامه نیویورک تایمز باید این منابعی که این درزهای ساختگی را به روزنامه می دهند باید ذهنشان را جمع و جور کنند که این فرد را کجا کشته اند. این اتهام زنی ها ارزش پاسخگویی را ندارد. این ها سناریوهای هالیوودی را می سازند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان