به گزارش لنگرخبر، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در چهلمین سالگرد از شروع دفاع مقدس و یازدهمین هفته متمادی، از کتاب «گیل مانا؛ روایت سردار محمد حق بین از هشت سال دفاع مقدس» رونمایی کرد. سردار محمد حق بین که نامی آشنا در خطه گیلان است، فرمانده لشکر عملیاتی گیلان و مشاور عالی فرمانده نیروی زمینی سپاه و فرمانده قرارگاه مرکزی امام حسین (ع) می باشد. سردار حق بین در دوران جوانی در هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از سرزمین حضور فعال داشته و پس ازآن در مناطق مرزی انجام وظیفه کرده است. فرماندهی که نام او همچون فرمانده دلاورش شهید حاج قاسم سلیمانی لرزه بر داعشیان ظالم می اندازد. مردی که با فرماندهی خود توانست به همراه نیروهای شجاع و فداکارش، شهرهای شیعه نشین نبل و الزهرا که به مدت چهار سال در محاصره بودند، از محاصره درآورد و امنیت را به مردمان آن ها بازگرداند. قابل ذکر است مراسم رونمایی با توجه به وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور رسانه ها برگزار شد. به منظور آشنایی بیشتر با این کتاب با مرتضی قاضی مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار محمد حق بین راوی کتاب، سیده نساء هاشمیان سیگارودی نویسنده کتاب و معصومه رامهرمزی ناظر محتوای به گفتگو پرداختیم.

در ابتدای این گفتگو مرتضی قاضی مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره کتاب «گیل مانا» گفت: کتاب «گیل مانا» روایت سردار محمدعلی حق بین از هشت جنگ تحمیلی است، مردان گیلکی که مانا و ماندگار شدند. نویسنده کتاب خانم سیده نساء هاشمیان از نویسندگان دفاع مقدس و خانم معصومه رامهرمزی ناظر محتوایی کتاب هستند.

وی در خصوص راوی کتاب بیان کرد: سردار محمدعلی حق بین جزو فرمانده هان گردان تیپ قدس گیلان است. ایشان جانشین فرماندهان گردان کمیل یعنی شهیدان حسن رضوان خواه و محمد اصغری خواه بودند و بعد از شهادت شهید اصغری خواه با حکم لشکر قدس، فرمانده گردان کمیل می شوند. سردار حق بین از سال 1382 تا سال 1386 مسئولیت های لجستیک لشکر، جانشینی و فرماندهی تیپ در لشکر را داشته اند و با تیپ تبدیل به لشکر در سال 1386 فرمانده لشکر پیاده قدس گیلان می شوند و 10 سال در این مسئولیت خدمت می کند. از سال 91 با فعالیت گروه پژاک و پ.ک.ک در کردستان، مأموریت اصلی این یگان به همراه یگان های دیگری که در کردستان بودند مقابله با این گروهک ها بوده است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: بعد از حمله داعش به سوریه، لشکر قدس گیلان به فرماندهی ایشان مأمور به سوریه می شود. ایشان نشان فتح 3 را هم از دست مقام معظم رهبری دریافت کرده اند.

 وی با بیان اینکه کتاب «گیل مانا» اولین کتاب خاطراتی است که توسط نشر مرز و بوم منتشرشده است، عنوان کرد: در این نشر بدون روتوش و فیلتر به اصل و متن جنگ پراخته می شود. یکی از گروه هایی از رزمندگانی که خیلی خاطراتشان می تواند جنگ را عیان و شفاف منتقل کند فرمانده گردان ها و جانشین فرمانده گردان ها هستند چراکه در متن ماجرا هستند. سردار حق بین این ویژگی را دارد یعنی بااینکه درست از کف شروع کرده است اما جنگ را خیلی عیان می توانیم در زندگی ایشان ببینیم.

قاضی افزود: در این کتاب خیلی از خاطرات با لهجه شیرین گیلکی و با آن فرهنگ بیان شده است. از آن طرف هم خاطراتی که خواننده می تواند با خواندن آن ها سختی های جنگ را درک کند و شجاعت و رشادت رزمندگان گیلانی را متوجه شود.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه این کتاب در ابتدا به زبان گیلکی نوشته شده است، گفت: کتاب در مصاحبه اولیه به زبان گیلکی بوده است. سپس خانم هاشمیان آن را به زبان معیار و زبان فارسی برگرداندند؛ اما بعضی از جملات در کتاب به زبان گیلکی است. در بعضی از جاها نیز درست است که به زبان معیار فارسی می باشد ولی با تفکر گیلکی است.

قاضی در ادامه به تفاوت کتاب های تاریخ شفاهی که مرکز اسناد و دفاع مقدس آن ها را منتشر می کند با کتاب های خاطره نشر مرز و بوم پرداخت و گفت: تاریخ شفاهی که مرکز دارد انجام می دهد تاریخ شفاهی جنگ به روایت فرماندهان جنگ است. تاریخ شفاهی موضوعی است و روشی برای گردآوری اطلاعات برای یک موضوع می یاشد. البته بدنه اصلی تاریخ شفاهی، خاطره است و از کنار هم قرار دادن این خاطرات می توانید آن روایت را استخراج کنید. اما در خاطرات ما اصلاً به آدم های سطح کلان کاری نداریم و در نهایت با خاطرات آن افراد سروکار داریم و وارد بُعد شخصی و عاطفی و احساسانی و درونی اشخاص می شویم.

وی تاکید کرد: کتاب هایی که در نشر مرز و بوم منتشر می شوند باوجوداینکه خاطره است اما از روش های تاریخ شفاهی و روش هایی مثل راستی آزمایی، تطابق با اسناد دیگر، استفاده از راویان تکمیلی، استفاده از اسناد تکمیلی استفاده و بهره گیری می شود. البته برای اینکه کتاب برای مخاطب عام تولید شده است کتاب با یونیفرم و شکل جدید است که ان شاءالله بتواند وارد بازار نشر شود و جای خودش را پیدا کند.

در بیان خاطرات همواره سعی کردم از خاطرات شخصی بپرهیزم و بیشتر تجربیات جنگ را مطرح کنم،

در ادامه سردار محمد حق بین راوی کتاب «گیل مانا» از تصمیم خود برای انتشار خاطراتش گفت و بیان کرد: بعد از جنگ، فرهنگی حاکم بود و می گفتند نوشتن خاطرات نوعی خودنمایی است و از طرفی نوعی زیاده گویی از فعالیت ها است و اجر و ثواب کارها از بین می رود. به همین دلیل زیاد برای نگارش خاطراتم رغبتی نداشتم. اما بعداً متوجه شدم بعضی از گفته های ما به درد آیندگان خواهد خورد و به همین علت تصمیم گرفتم تا برخی از خاطرات و تجربیاتم را ثبت و ضبط و تبدیل به کتاب شود.

وی با اظهار به اینکه در بیان خاطرات همواره سعی کردم از خاطرات شخصی بپرهیزم و بیشتر تجربیات جنگ را مطرح کنم، تصریح کرد: یعنی یک اتفاقاتی شاید در روزشمار جنگ برای من و مجموعه گردان من افتاده که هم شیرین و هم به صورت خاطره باشد آن ها را مطرح کردم که بتواند برای آیندگان درسی شود هم برای آگاهی از سختی هایی که رزمندگان و شهدا کشیدند و هم زوایای جنگ را متوجه شوند.

سردار حق بین با اشاره به حضور خود در جبهه های نبرد حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس یادآور شد: من روزهای اول جنگ به عنوان یک بسیجی احساس مسئولیت کردم و به جبهه رفتم. اما بنا به هر دلیلی تصمیم گرفتم در جنگ بمانم و دیگر تا پایان جنگ و حتی بعد از جنگ هم دو سال آنجا ماندم. هم وظیفه دینی و هم وظیفه ملی ام بود که در این جنگ شرکت کنم خدا هم توفیق داد در این جنگ شرکت کردم. هرچند در این جنگ ضایعات فراوانی از جهت از دست دادن دوستان و اقوام و عزیزان دیدم اما بر ما یک تکلیف بود، خیلی ها احساس تکلیف کردند من هم جزئی از این ملت بزرگ بودم که ادای دین کردم.

وی به نویسنده کتاب اشاره کرد و گفت: خانم هاشمیان یک نسبت سببی با بنده داشتند. بعد از جنگ، ما رفت وآمد خانوادگی زیادی داشتیم. در واقع مشوق من برای نگارش خاطراتم، ایشان به همراه همسرم بودند. روزهای اول دفتری برداشتم و خاطراتم را نوشتم اما بعد فهمیدم که از این نوشته ها کتابی درنمی آید به همین علت این نوشته ها را به خانم هاشمیان دادم خواندند و از لابه لای نوشته های من سؤال طرح کردند و با من مصاحبه کردند.

راوی کتاب «گیل مانا» در پاسخ به این پرسش که چرا نگارش این کتاب را به خانم هاشمیان سپرده است، پاسخ داد: یک علتش این بود که ایشان فرد توانمندی بود. از طرفی چون من در گردان کمیل بودم و همسر ایشان هم فرمانده همین گردان بود که به شهادت رسید، خانم هاشمیان خیلی از موضوعات را از زبان من در سخنرانی ها و در نشست ها شنیده بود و می دانست که بنده اطلاعات زیادی از این گردان دارم.

وی افزود: نگارش این کتاب بیش از پنج شش سال طول کشید و زحمت زیادی بر گردن خانم هاشمیان افتاد. حتی یکی دو بار منصرف شده بودند و می گفتند «با شما نمی شود کار کرد. می آیید اینجا یک ساعت با من صحبت می کنید و به سوریه می روید تا دو سال دیگر. من اصلاً نمی توانم شما را حتی تلفنی پیدا کنم» می گفتم حالا قسمت من همین است.

سردار حق بین به خاطرات خود که در کتاب مطرح شده اشاره کرد و گفت: خاطراتی که در این کتاب مطرح کرده ام همه خاطراتم از دوران دفاع مقدس نیست چراکه بنای من این نبود که من خاطره بگویم و مردم با خواندن آن خاطرات یا خوشحال شوند یا نگران شوند و آنی بگذرد. من بنا داشتم مسائلی را ثبت کنم که یک مقدار هم بوی خاطره داشته باشد اما مردم حس کنند که یک اتفاق مهمی در کشور رخ داده است.

وی افزود: در این کتاب سعی کردم چارچوبی را مشخص کنم و هرکسی این چارچوب را بپذیرد آینده این کشور را هم می پذیرد، خطراتی که دشمنان دارند بر اساس آن ما را تهدید می کنند می تواند خوب قضاوت کند و بپذیرد.

حق بین با اشاره به اینکه اتفاقاتی که در عملیات والفجر 10 رخ داده و در کتاب «گیل مانا» خم مطرح کردم، همواره در خاطرم مانده است، گفت: سخت ترین عملیات که بهترین دوستانم که در طی این دوران با هم سختی های فراوانی کشیده بودیم، در یک روز بسیار سخت از دستشان دادیم که آن روز هیچ گاه یادم نمی رود نهم فروردین سال 67 که هم برادرم و هم بیش از چهل نفر بهتر از برادرم را از دست دادم و نمی توانستم آن ها را بیاورم یعنی اصلاً نمی توانستیم آن ها را حرکت دهیم و جا گذاشتم و برگشتم.

وی با اشاره به چارچوب حاکم بر کتاب «گیل مانا» اظهار کرد: نسل جوان امروز هرکسی این کتاب را بخواند برایش جالب خواهد بود چراکه نویسنده در آن یک چارچوبی را رعایت کرده است. یعنی یک نفر که می خواهد خودش را دریابد می تواند ببیند بالاخره یک آدمی که کم شیطان نبود، کم درسخوان نبود و خیلی هم حوصله نظامی ها را نداشت، همین طوری آمد و مراحل را پیمود تا جایی که یک فرمانده نظامی شد.

راوی کتاب «گیل مانا» با اشاره به اقدامات دشمنان مبنی بر تحریف فرهنگ دفاع مقدس، متذکر شد: دشمنان می خواهند مقدس بودن جنگ را بردارند و به گونه ای دفاع مقدس ما را کمرنگ کنند یا سروته آن را بزنند. این تلاش دشمن است اما مردم ما هم به راحتی تن نمی دهند چون مردم می بینند که ما بیش از قریب به سیصد هزار شهید داده ایم. این را مردم تجزیه وتحلیل می کنند، جوان های این نسل و نسل های بعد این را تحلیل می کنند و می گویند این شهدا داوطلبانه و آگاهانه رفتند. بله دشمن در یک مقطعی فشار می آورد، آن قدر سیاه نمایی می کند بعضی ها هم فریب می خوردند طبیعی است. اما همیشه دشمن نمی تواند این فشار را بیاورد، همیشه دشمن این توانایی را ندارد و همیشه هم این گونه نخواهد بود که ما این قدر علناً از نظر فرهنگی داریم ضعیف عمل می کنیم. مطمئن باشید اوضاع فرهنگی جامعه ما خیلی بهتر از وضعیتی که الآن هست خواهد شد.

در ادامه با سیده نساء هاشمیان سیگارودی که همسر شهید محمد اصغری خواه فرمانده گردان کمیل است و کتاب «گیل مانا» چهارمین اثر ایشان در حوزه دفاع مقدس می باشد، به گفتگو پرداختیم. وی در ابتدا از چرایی تصمیمش برای نگارش خاطرات سردار حق بین سخن گفت و بیان کرد: من در ابتدا آقای حق بین را نمی شناختم، در عملیات کربلای 2 رزمندگان لنگرود شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرده بودند. آن زمان خانواده ها برای دریافت اطلاعات از فرزندانشان نزد سردار حق بین می رفتند و من تا آن زمان نمی دانستم ایشان چه کسی است. در عملیات والفجر 10 زمانی که همسرم به شهادت رسید سردارحق بین که قبلاً معاون ایشان بود به فرماندهی گردان کمیل منصوب شدند. بعد از شهادت همسرم آقای حق بین با خواهر شهید اصغری خواه ازدواج کردند.

وی افزود: زمانی که سردار حق بین به فرماندهی لشکر رسیدند، وقتی اطرافیان پای خاطراتش می نشستند اصرار داشتند که کتاب خاطراتش را بنویسد. ایشان هم تصمیم گرفت که من این کتاب را نگارش کنم چون من از خصوصیات اخلاقی و خانوادگی و روحیات ایشان بیشتر از سایر نویسندگان پیشنهاد شده، اطلاع داشتم. من هم قبول کردم.

نویسنده کتاب «گیل مانا» از دشواری های نگارش این کتاب گفت و اظهار کرد: یکی از مشکلاتم برای نگارش کتاب زمانی بود که می خواستم با سردار حق بین مصاحبه انجام دهم و ایشان خاطراتشان را بگویند. گاهی اوقات در میانه کار بودیم که سردار برای مأموریت های چندماهه حتی چندساله به سوریه اعزام می شدند و کار ابتر می ماند. ضمن اینکه مکان مشخصی برای مصاحبه نداشتم و مجبور بودم که بروم در خانه شان اتراق کنم و از صبح تا غروب منتظر بمانم تا از سر کار برگردند یا از زمان های مرده بعد از شام یا بعد از نماز صبح استفاده کنم.

ماجرای عجیب نام گذاری کتاب

وی به نحوه انتخاب عنوان کتاب اشاره کرد و توضیح داد: زمانی که کار ویراستاری شد، بنده به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دعوت شدم تا برای عنوان کتاب نام گذاری کنم. آن روز آخرین باری بود که جلسه داشتیم آقای قاضی هم تشریف داشتند شاید نزدیک چهل عنوان را پیشنهاد دادم. آن زمان سردار در گیلان غرب مأموریت داشتند. وقتی با سردار تماس می گرفتند که سردار این خوب است؟ می گفت هرچه حاج خانم بگوید. ولی هیچ کدام به دل من نمی نشست. در نهایت به منزل بازگشتم.

وی افزود: در راه با شهدا حرف زدم و گفتم «شهدا، در این کتاب شاید بیش از صد نام شهید آورده شده است شما کمکمان کنید»، از آن طرف هم سردار گفته بودند «دوست ندارم عنوان کتاب اسم من باشد. هدف من زنده کردن نام بقیه شهدا است مخصوصاً دو فرمانده ای که من با آن ها زندگی کردم و معاونت آن ها را بر عهده داشتم. هرچقدر من راوی این کتاب هستم اما نمی خواهم به نام من تمام شود.» دلم خیلی گرفته بود همین طور که داشتم می آمدم، احساس کردم کلمه «گیل مانا» در قلب و ذهن من جای گرفت. دیگر همان جا به خانم رامهرمزی زنگ زدم و گفتم عنوان کتاب را پیدا کردم.

هاشمیان با اشاره به محتوای کتاب «گیل مانا» گفت: این کتاب به طور کامل خاطرات سردار حق بین است یعنی از زمان حضورشان در جبهه که در شناسنامه خود دست برد تا هشت سال دفاع مقدس و بعد زمانی که مسئولیت مرزها را بر عهده داشتند و سپس فرماندهی لشکر را به عهده گرفتند.

وی متذکر شد: در کتاب «گیل مانا» خاطرات سردار از سوریه نیامده است چون من فقط می خواستم از دفاع مقدس سخن بگویند و چون درصد زیادی از خاطراتشان مربوط به هشت سال دفاع مقدس است و افراد زیادی در کنارش به شهادت رسیدند این بود که بیشتر می خواست نام شهدا زنده شود.

نویسنده کتاب «گیل مانا» یادآور شد: کتاب از وحدت زمانی برخوردار است و به ترتیب عملیات ها در سال های متمادی خاطرات چینش یافته اند البته بعضی جاها فلش بک به گذشته سردار زده ام و خاطره ای از دوران قدیم ایشان آورده شده است. مثلاً وقتی که در چزابه بودند و آرزوی حمام داشتند از آنجا فلش بک زدم و حمام رفتن کودکی هایشان را به تصویر کشیدم.

وی با اظهار به اینکه کتاب «گیل مانا» شامل تمامی خاطرات سردار نیست، تصریح کرد: اگر قرار بود تمامی خاطرات سردار حق بین را می نوشتم، چندین جلد کتاب می شد. همچنین خود راوی می گفت نباید زیاده گویی شود.

هاشمیان در خصوص منابع خود برای نگارش کتاب خاطرات سردار حق بین عنوان کرد: قبل از شروع نگارش کتاب، کنگره سرداران گیلان یکسری مصاحباتی از ایشان در آرشیوشان داشتند. این اسناد کمک خوبی برای من بود. همچنین خودشان یک دفتر یادداشت داشتند که حدود پنجاه شصت صفحه بود و بعد از شهادت همسرم یادداشت هایی در آن نوشته بود که از آن هم استفاده کردم. برای رفع نقایص هم از خود سردار حق بین سؤالات را می پرسیدم.

وی با اشاره به اینکه سردار در هنگام بیان خاطرات خود به صورت گیلکی می گفت و من فارسی می نوشتم، اظهار کرد: در بعضی جاهای کتاب کاملاً مشخص است که اصلاً هم نویسنده و هم گوینده گیلانی هستند. و ازآنجاکه بعضی از جملاتی که تکان دهنده بود و جاذبه بیشتری دارد، مطالب به صورت گیلکی مطرح شده است. مثلاً در عملیات کربلای 2 وقتی آقای حق بین خودش برمی گردد و تعداد زیادی از افراد خانواده اش اسیر و مجروح می شوند. هنگامی که پدرشان می پرسد فلانی کجاست؟ شهید شد، فلانی کجاست؟ اسیر شد، آن یکی کجاست؟ خبر ندارم. پدرشان با لهجه گیلانی می گوید «تو چه غلط کردنِ وَسه برگشتی؟» (تو برای چه غلط کردنی برگشتی؟)

نویسنده کتاب «گیل مانا» ضمن بیان اینکه تا قبل از انتشار کتاب بیش از چهل وشش بار این کتاب را خواندم، گفت: چهل وشش بار این کتاب را خواندم و هربار غلط گیری و مرتب حذف و اضافه کردم. و هر بار آن قسمتی که خیلی تحت تأثیر قرار می گرفتم باعث شد در تنهایی بلندبلند گریه کنم. یکی از این بخش ها شهادت شهید رضوان خواه بود که خیلی برای من سخت بود چون از دوستان خانوادگی ما بودند. یک مورد هم شهادت همسرم.

هاشمیان در خاتمه با بیان اینکه این کتاب مخاطب را ارضاء نخواهد کرد، مخصوصاً آن هایی که روی سردار حق بین شناخت دارند، گفت: مطمئنم که اگر دوستان آقای حق بین این کتاب را بخوانند می گویند چرا این را نگفتی، چرا آن را نگفتی؟ بنابراین اگر کسی دوباره بخواهد خاطرات سردار حق بین را بنویسد، ایشان باز هم مطالب دیگری برای گفتن خواهند داشت که برای جلوگیری از زیاده گویی با بنده مطرح نکردند.

زندگی در سراسر کتاب موج می زند

در ادامه معصومه رامهرمزی نویسنده کتاب «امدادگر کجایی» که خاطرات یک امدادگر داوطلب را درصحنه نبرد روایت کرده ، این بار به عنوان ناظر محتوایی کتاب «گیل مانا» نقش آفرینی کرده است. وی با اشاره به ویژگی های این کتاب عنوان کرد: این کتاب دارای چند ویژگی منحصربه فرد است که آن را از سایر کتاب ها متمایز می کند. با اینکه موضوع کتاب خاطرات صحنه نبرد سردار حق بین در جبهه است اما زندگی در سراسر کتاب موج می زند و روایت میان مفهوم جنگ و زندگی در رفت وبرگشت است.

وی افزود: سردار حق بین اهل استان گیلان است و کتاب با توصیفات بسیار زیبا از استان گیلان و محل زندگی ایشان که شهرستان لنگرود و روستاهای اطراف لنگرود شروع می شود. ما در این کتاب بوم زیست فضای استان گیلان را خیلی زیبا و تصویری مشاهده می کنیم. سردار فرزند یک کشاورز و مأنوس با طبیعت بوده اند و با شروع و ادامه جنگ ایشان از یک محیط سرسبز و زیبا وارد فضایی کاملاً متفاوت و صحنه های عجیب رزم و نبرد می شوند. زندگی و جنگ در این کتاب واقعاً پیوند بسیار نزدیکی دارد و خیلی زیبا مطرح شده است.

ناظر محتوایی کتاب «گیل مانا» با بیان اینکه صداقت راوی عامل مهمی است که سبب تمایز این کتاب با کتاب های دیگر شده است، اظهار کرد: نمی خواهم بگویم راویان دیگر صادق نیستند همه راویان صادق هستند ولی راوی این کتاب بااینکه یک انسان بزرگی است و در سوریه جزو سرداران بزرگ ما هستند اما هنوز اخلاقش خاکی است، هنوز هم منش، نوع حرف زدن، نوع رفتار ایشان و حسی که به انقلاب و خدمت کردن به مردم دارد همانند یک بسیجی است و حس و حال رزمندگان در دهه شصت را دارد.

وی افزود: محتوای کتاب یک رگه طنز لطیف و شیرینی دارد که خیلی از جاها خواننده به زیبایی طعمش را حس می کند به نظر من آن قسمت ها خیلی دل نشین است.

رامهرمزی متذکر شد: به اعتقاد بنده نکته ای که در محتوا و مضمون کتاب های دفاع مقدس باید دیده شود این است که این آدمی که در آن هشت سال طلایی که نقطه اوج آدم ها برای رشد و کمال و تهذیب نفس و اخلاق مداری بوده است امروز هم باید همان باشند و شاید حتی خیلی بهتر و سردار حق بین این ویژگی را دارد. یعنی امروزش به مراتب زیباتر از آن هشت سال و پربارتر است. این هم یک بحثی است که در کتاب به خوبی درک می شود.

وی به ویژگی دیگر کتاب «گیل مانا» اشاره کرد و گفت: سردار حق بین به جهت اخلاصی که دارد از همان اول می گفت این کتاب، کتاب من نیست بلکه کتاب شهدا و فرماندهان گیلان است. ما در این کتاب واقعاً همه این رزمندگان را می بینیم؛ یعنی این کتاب توانسته است یک دریچه ای باشد که ما با رزمندگان خالص و مخلص گیلان و تلاشی که در جنگ کردند آشنا شویم.

ناظر محتوایی کتاب «گیل مانا» در خصوص قلم نویسنده و گفت وگوهای راوی به زبان گیلکی اظهار کرد: نکته دیگری که در کتاب خیلی زیباست این است ما با زبان و ادبیات گیله مردان و گیله زنان آشنا می شویم، خیلی از محاوره هایی که در کتاب آمده به زبان گیلکی است، بسیاری از آداب و سنن گیلانی ها را در این کتاب می شناسیم و از آن لذت می بریم.

وی بر تسلط نویسنده بر موضوع کتاب تأکید کرد و یادآور شد: نویسنده کتاب خانم هاشمیان، همسر شهید اصغری خواه است. این شهید بزرگوار فرمانده سردار حق بین بودند. وی کاملاً به خاطرات سردار اشراف دارد چون همسرش در جای جای کتاب است. این موضوع باعث می شود که یک اتحاد معنایی بین نگاه نویسنده و روایت راوی به وجود بیاید و یک یکپارچگی و وحدتی در کار ایجاد شود.

رامهرمزی به مشکلات نویسنده برای نگارش کتاب «گیل مانا» اشاره کرد و گفت یکی از مشکلات خیلی جدی که خانم هاشمیان با آن مواجه بودند این بود که سردار بسیار مشغله داشتند و در انجام مصاحبه مرتب در تردد بودند. چند سال هم در سوریه حضور داشتند. نویسنده واقعاً به سختی از ایشان مصاحبه می گرفتند یعنی از هر ساعتی و از هر فرصتی که ایشان به ایران می آمدند استفاده می کردند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه کتاب های زیادی در خصوص خاطرات رزمندگان و فرماندهان گیلانی هنوز به چاپ نرسیده است این کتاب می تواند مرجعیت اسنادی برای انتشار کتاب های بعدی را داشته باشد.

ناظر محتوایی کتاب «گیل مانا» افزود: یکی از تفاوت های جدی کتاب هایی که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ می رسد تطبیق روایت راوی با اسناد جنگ است. خانم هاشمیان نویسنده توانمند کتاب و سردار حق بین برای پاسخگویی به این انتظار مرکز و گروه مطالعات غیرنظامی همکاری بسیار خوبی داشتند و تلاش زیادی کردند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان