به گزارش لنگرخبر، درگذشته مردم برای تأمین مایحتاج زندگی خود باید به قصابی، سوپرمارکتی، میوه فروشی و سبزی فروشی و حتی حبوبات فروشی رفته و تهیه کالاهای اساسی وقت بسیاری از مردم را می گرفت .

حال چند سالی خرید از فروشگاه های زنجیره ای فراگیر شده و بسیاری از مردم تمامی کالاهای موردنیاز خود را از این فروشگاه ها تهیه و اغلب به این مراکز خرید مراجعه می کنند.

عمر فروشگاه های زنجیره ای در کشور به یک دهه هم نرسیده و باوجود سابقه کم با توسعه چشمگیری مواجه شده و به دلیل دولتی بودن بسیاری از این فروشگاه ها سهم مهم و ارزشمندی در سبد کالایی و مصرفی مردم پیدا کردند که این امر نشان دهنده ظرفیت این گونه فضاها در ایجاد اشتغال در جامعه است.

در این شرایط سخت اقتصادی توجه به قیمت ها به مهم ترین اولویت مردم مبدل شده و عرضه کالا باقیمت کم در فروشگاه های زنجیره ای منجر به علاقه مردم به خرید از این مراکز شده است، بررسی های میدانی خبرنگار فارس نشان می دهد کالاها در فروشگاه های زنجیره ای بین دو الی ۵۰ درصد تخفیف داشته و سؤال مردم این است که اگر قیمت این گونه ارقام پایین است چرا در سوپرمارکت ها باقیمت گران تر در بازار عرضه می شود، البته ناگفته نماند این تخفیف قیمت زیاد در مورد کالاهای اساسی سبد خانوار مردم صدق نمی کند.

لذا نظارت بر بازار یکی از درخواست های مردم در این شرایط سخت اقتصادی و جلوگیری از هرگونه سو استفاده های احتمالی است به طوری که یکی از شهروندان می گوید وقتی برای خرید یک کالا به بازار مراجعه می کنید تفاوت قیمت در مغازه و فروشگاه های مختلف به ۵۰ درصد هم گاها می رسد.

به گفته این فرد برخی از مغازه داران، فروشگاه ها و فروشگاه های اینترنتی قیمت اجناس خود را بسیار افزایش داده و سپس تخفیف می گذارند ولی بااین حال بازهم تفاوت قیمت بسیار زیاد و قابل توجه بوده و در صورت عدم نظارت کافی این مشکلات برطرف نمی شود.

یکی از گلایه های مردم در چند وقت اخیر تفاوت قیمت زیاد در فروشگاه های زنجیره ای و تخفیف های سوری بوده و به گفته معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان طرح بازرسی و نظارت بر قیمت اساس با مشارکت سازمان صمت، فرمانداری رشت، مسؤولین بهداشت، اماکن و اصناف، سپاه پاسداران و تعزیرات حکومتی آغازشده است.

طبق اعلام مهدی نقدی در مرحله اولیه این طرح ابتدا فروشگاه های بزرگ زنجیره ای در هفته دو بار توسط بازرسان بازرسی و ضمن بیان نکات مهم به آنان در صورت تخلف تذکر داده شده و برخورد می شود.

با توجه به نزدیک بودن به ایام پایانی سال و رونق گرفتن بازار، احتمال افزایش کالا و همچنین احتکار وجود داشته و به همین منظور طرح نظارت بر فروشگاه ها در تمامی شهرستان های گیلان و در چند مرحله و تا پایان سال ادامه دارد.

در رابطه با گران فروشی قانون گذار مجازات را مشخص و در صورت مشاهده گران فروشی و یا احتکار افراد و واحدهای صنفی متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی و برای آنان پرونده تشکیل داده می شود .

در یک الی دو ماه اخیر گزارش های مردمی متعددی به خبرنگاران در خصوص فروش اجباری برخی از کالاها در کنار کالای اساسی مثل روغن ارسال شده و به گفته برخی از مردم بخشی از سوپرمارکت و همچنین فروشگاه های بعضاً زنجیره ای در کنار فروش روغن خرید ارقامی مثل تن ماهی و رب گوجه فرنگی را اجبار می کنند، در همین راستا معاون بازرسی سازمان صمت ضمن تائید این گونه اخبار می گوید بر اساس ماده هشت قانون، فروش اجباری ممنوع و تخلف بوده و مردم در صورت مشاهده موارد این چنینی با شماره ۱۲۴ بازرسی صمت و یا ۱۳۵ تعزیرات حکومتی تماس های لازم را برقرار کنند.

به گفته نقدی ۹۰ درصد کالاهای موجود در فروشگاه های زنجیره ای از خارج استان وارد گیلان شده و در خصوص قیمت سوری رایزنی با تهران صورت گرفته تا دیگر شاهد قیمت گذاری سوری برخی از ارقام در فروشگاه های گیلان نباشیم.

تشدید نظارت بر قیمت گذاری های کالاهای اساسی در فروشگاه های زنجیره ای گیلان می تواند بازار را دچار ثبات قیمت کرده و در این صورت قیمت اجناس در یک بازار با تفاوت ۵۰ درصدی مواجه نبوده و از تخفیف های سوری جلوگیری می شود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : صدا مقاومت

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان