به گزارش لنگرخبر، پرویز محمدنژاد امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اجرا نکردن بودجه ضرری جبران ناپذیر به کشور وارد کرده است، اظهار کرد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای نمایندگان ابهامات فراوانی داشته و باید اصلاحات لازم در این خصوص انجام می شد، ولی با توجه به اینکه مسؤول اجرای بودجه دولت بوده و عدم اجرای آن کشور را با چالش مواجه می کرد تصمیم بر این شد دولت هم در اصلاحات صورت گرفته نقش خود را ایفا کند.



وی یکی از عمده ایرادات واردشده به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را مباحث درآمدی دانست و گفت: وقتی از یک چاه نفتی مدت ها برداشتی انجام نشود نفت کیفیت خود را ازدست داده و برداشت مجدد از آن زمان و هزینه بر است لذا به این علت فروش روزانه دو میلیون بشکه نفت یکی از مهم ترین ابهامات ایرادات واردشده به بودجه بوده است.



عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه دولت باید بازار فروش نفت را در بودجه مشخص کند، بیان کرد: بعد از ارائه بودجه به مجلس بازار فروش نفت در منطقه و فرا منطقه نامشخص بوده و بازاری برای آن تعیین نشده بود کما اینکه کماکان این مشکل حتی بعد از اصلاحیه هم به قوت خود باقی است.



محمدنژاد از افزوده شدن ۵۰ هزار میلیارد تومانی درآمدهای کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: هرچه اعتبارات هزینه ای در کشور کمتر شود اشتغال و امکانات رفاهی بیشتری در اختیار مردم قرار می گیرد به این منظور در مبحث اعتبارات هزینه ای افزایش محدودی داشته و مجلس با فروش ۱۹۹ هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان فروش نفت موافقت کرده است.



وی با تأکید بر لزوم توجه به حقوق بازنشستگان و بدهی دولت به تأمین اجتماعی تصریح کرد: دولت برای پرداخت بدهی خود به تأمین اجتماعی ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته بود که با پیگیری ها و ورود مجلس اکنون این اعتبار به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.



عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس با اشاره به محدود شدن حقوق بگیران نجومی در کشور گفت: همواره یکی از معضلات کشور مسئله دریافت حقوق های نجومی توسط برخی از افراد بوده و در همین خصوص تبصره ۱۲ افزایش ۲۵ درصدی حقوق بوده و اعتبارات هزینه ای نیز در این تبصره دیده و منابع آن هم توسط دولت پیش بینی شده است.



محمدنژاد با اذعان به اینکه در صورت افزایش قیمت برق در کشور فشار بسیار زیادی را به کشور وارد می شد، بیان کرد: بر اساس آمار تنها ۱۰ درصد به قیمت برق افزوده شده و این افزایش قیمت شامل روستایی ها، عشایر و کسانی که در تولید محصولات کشاورزی نقش دارند نشده و بیشتر مربوط به بخش صنایع می شود.



نماینده مردم لنگرود در مجلس به عقب ماندگی ایران در حوزه برق تجدید پذیر اشاره کرد و افزود: متأسفانه مقررشده بود دولت با توجه به برنامه ششم و پنجم توسعه پنج هزار تولید در حوزه برق تجدید پذیر داشته و آن را صادر کند، ولی کشور در این عرصه از دنیا عقب است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با هشدار به وزارت نیرو در خصوص برابر بودن میزان تولید و مصرف برق در کشور تصریح کرد: میزان تولید برق در کشور ۵۸ هزار مگاوات بوده و میزان مصرف هم همین حدود است که این کشور را در حوزه برق با چالش جدی مواجه کرده و وزارت نیرو و دولت مکلف به تولید ۳ هزار مگاوات برق طبق برنامه ششم و پنجم توسعه است ولی تاکنون به دلایلی این امر محقق نشد.



محمدنژاد با اشاره به تولید دو هزار و ۵۰۰ مگاوات برق در سال گذشته گفت: ۱۸ هزار مگاوات برق کشور در نیروگاه هایی با قدمت ۲۰ الی ۴۰ ساله و نیروگاه های حرارتی از رده خارج شده انجام می شود، لذا مجلس در تلاش برای در نظر گرفتن تبصره هایی در این خصوص در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است.



انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان