به گزارش لنگرخبر، محمدباقر قاسم پور در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه لنگرود شهر پیله و ابریشم ایران است، گفت: اغلب نوغانداران این شهرستان کشاورز هستند و نوغانداری موجب می شود که درآمد خانوار برنجکاران افزایش یابد.



وی با بیان اینکه به منظور توسعه نوغانداری در این شهرستان توزیع نهال توت امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: امسال مقرر شده است در این شهرستان ۷۰ هزار اصله نهال توت در بین نوغانداران توزیع شود.



قاسم پور ادامه داد: سال گذشته در لنگرود ۳۰ هزار نهال توزیع شد و  امسال با افزایش ۱۲۰ درصدی مواجه است.



وی تصریح کرد: نهال برای بهره برداری رسیدن به سه سال زمان نیاز دارد و امیدواریم در سالهای آتی شاهد افزایش توتستان ها و توسعه نوغانداری در لنگرود باشیم.



مدیر جهاد کشاورزی لنگرود تصریح کرد: این شهرستان بالغ بر ۲۵۰۰ نفر نوغاندار دارد که با توجه به توزیع نهال رایگان حتی افرادی که در گذشته نوغانداری را رها کرده بودند، تشویق شده اند تا مجددا در زمینه نوغانداری فعالیت کنند.



وی افزود: نوغانداری شغلی جانبی در کنار برنجکاری است که منجر به افزایش رفاه خانوارهای روستایی می شود.



قاسم پور با اشاره به اینکه امیدواریم نوغانداری به دوران طلایی اش برگردد و برای تحقق این امر نیاز به حمایت مقامات بالاستی دارد تا جلوی واردات نخ ابریشم را بگیرند و بازار از کشاورزان داخلی تولیدات شان را خریداری کنند.



وی اضافه کرد: نوغانداری شغلی سازگار با محیط زیست است که به صورت خانوادگی انجام می شود و زنان در آن نقش پررنگی دارند.



مدیر جهاد کشاورزی لنگرود گفت: سال گذشته ۵۵۰۰ جعبه تخم نوغان توزیع شد و در مناطقی چون شلمان، سادات محله و ... برخی از روستاهای اطاقور بیش از دیگر مناطق این شهرستان به نوغانداری می پردازند.



انتهای پیام
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان