به گزارش لنگرخبر، سیده ایران مهر صدرایی طی یادداشتی نوشت: وقتی زنگ خانه به صدا درمی آمد و انتظار کسی را نداشتیم درحالی که به سوی در می رفتیم با صدای بلند می گفتیم، "یعنی چه کسی آمده؟"

همین موقع بود که مادرم می گفت " هرکه باشد، باشد! شاید مهمان باشد که حبیب خداست! خوبیت ندارد

مهمان را منتظر نگه دارید، در را وا کنید "

_کرونا در نزده بی دعوت آمدی، آن هم چه آمدنی؟

مهمان ناخوانده خانه ها شدی، گرچه میزبانی از مهمان نطلبیده، برکت را فزون می کند، اما تو بلای خانمان سوز شدی و در هرکه را کوبیدی جز درد، غصه و ماتم ره آوردی نداشتی!

_کرونا با آمدنت زمانه را دگرگون کردی، رسوم دیرینه را بردی، آداب نوینی آوردی!

_قبل از آمدنت، هرساله با شکفتن شکوفه ها، فرش های پهن شده بر حصار خانه ها شور زندگی را حکایت می کرد.

_ به رسم دیرین در واپسین روزهای زمستان، خانه را می تکاندیم بدون دلواپسی، دل ها را از بدی می رفتیم، دست ها را با مهربانی می شستیم

_کرونا، قبلِ آمدنت، گرچه در کوچه ها نوای سورنای " نوسال نوسال " خوان مثل بچگی هایمان نبود، اما صدای دایره زنگی حاجی فیروز از آن سوی خیابان شنیده می شد.

_بازار در ایام فرارسیدن نوروز پرجوش وخروش بود، کودکان خوشحال از جامه نو، مادران آویزهای گل و تنگ ماهی قرمز به دست.

_این ته کیسه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بود که برای بچه ها بوی عیدی می داد، در لابه لای بوی عید، عطر اسپند همه جا پیچیده می شد تا دفع بلا شود و چشم بد دور.

اما کرونا تو چنان بر ما نازل شدی که اسپند هم قدرت دفع بلای تو را نداشت.

_ قبل از تولدت، لحظه های آخر سال، لحظه فرارسیدن نوروز حواسمان بود تا هنوز توپ تحویل سال به صدا درنیامده و " حول حالنا..." خوانده نشده سفره ها را آراسته کنیم به آینه و قرآن، شمع و چراغ، خوشه گندم و دانه های برنج، آب و برگ نارنج به میمنت روشنایی، توکل به خدا و برکت و همچنین هفت سینی از:

سنجدی برای سنجیدگی رفتار و کردار و گفتارمان

سمنویی برای خیروبرکت

سرکه ای برای تسلیم و رضایت

سماقی برای صبر و بردباری

سیری برای تندرستی و متانت طبع

سیبی برای سلامتی

و سبزه ای برای ادامه حیات!

اما کرونا تو سنت ها را شکستی!

هفت سینی که از روزی تا روزگاری در نوروز بر پا بود به هشت سین کشانیدی

تو اعتبار سیب و سیر و سبزه را از سفره ها ربودی، دیگر وجود سیر بر سفره هفت سین آرامش روحمان، سیب، سلامتی جسممان و سرخی صورتمان را تضمین نمی کند، اینک باید سین " سلامت بر سفرهایمان باشد " تا ۱۴۰۰ را به سلامتی طی کنیم.

_هنگام تحویل سال دعای خوشبختی و برکت و سلامتی را برای همگان زمزمه کنیم و از خداوند بخواهیم ریشه ات را بخشکاند تا رسالت سفره هفت سین که " پیوند خانواده ها و صله رحم " بود و اینک ازهم گسسته شد دوباره به هم بپیوندد.

اگرچه ما عادت نکردیم بر سر سفره نفرین نیستی کنیم پس به یُمن اجابت دعا کردن، از نفرین تو پرهیز می کنیم و از خداخواهانیم تو را سربه راه کند و رام و مطیع سازد و دیگر خطری از تو سلامتی و حیات ما را تهدید نکند!

🌸نوروز بر همگان مبارک🌸

سیده ایران مهر صدرایی

بر سفره نوروز " سین سلامت " یادمان باشد
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان