به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ساسان اکبری پور  ، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: پرندگان مهاجر زمستان گذرانی مطلوبی را در استان داشتند و سیربازگشت آنان به سمت زیستگاه های اصلی شان ادامه دارد.

او افزود: پارسال میزان شکار و کشتار پرندگان در استان گیلان نسبت به سال ۹۸ کمتر بود و مردم نیز در روز های سخت و سرد زمستان دوشادوش محیط بانان در تیمار پرندگان مهاجر همکاری داشتند که این موضوع قابل تقدیر است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: همچنین شاهد مرگ میر غیر عادی در جمعیت پرندگان مهاجر نبودیم و سرشماری انجام شده از سوی کارشناسان این اداره کل نشان از افزایش تعداد گونه و جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب های گیلان داشته است به طوری که حضور چشمگیر فلامینگو، پلیکان، نواع قو و مرغابی سانان را شاهد بودیم.

اکبری پور  افزود: با آغاز فصل پائیز و شروع کوچ مرغان مهاجر، گیلانیان در آسمان این خطه شکوه پرواز بیش از ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر را به تماشا می نشینند.

او گفت: مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان  با بیان اینکه شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت از دلایل فرود هزاران پرنده مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستو های دریایی و چنگر ها و سایر پرندگان از ۸۱ گونه مختلف به تالاب ها و آبگیر های گیلان است، افزود: پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیر های گیلان زمستان گذرانی می کنند.

اکبری پور تصریح کرد: تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی به ویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم پذیرای بیشترین میزان مهاجرت  پرندگان است.

 

انتهای پیام/م.ع

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : خودروسازان

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان