به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه سرا، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه اندازی شده و در سریع ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می پردازد.

«روستای رشته پلنگان تنیان صومعه سرا بدون زیر ساخت مخابراتی ندارد» یکی از عناوینی بود که توسط مخاطبان در سامانه فارس من ثبت شد.

مخاطب در ثبت این موضوع آورده است که «روستای رشته پلنگان از توابع دهستان تنیان بخش میرزا کوچک صومعه سرا سال ها زیادی است که فاقد هر نوع ساختار ارتباطی است. مرکز تلفن ثابت وجود ندارد و به طبع امکان ارائه اینترنت adsl نیست و هیچ دکل تلفن همراهی وجود ندارد...»

امروزه جهان با شبکه اینترنت با یکدیگر متصل شده و ملت ها و دولت ها با یکدیگر در بستر فضای مجازی ارتباط چندجانبه دارند و به امورات خود می پردازند.

توسعه اینترنت شتاب روزافزونی به خود گرفته و دولت ها در ارائه خدمت به ذینفعان خود در بستر اینترنت و الکترونیکی از یکدیگر سبقت می گیرند و شاخص رشد و نفوذ اینترنت به عنوان یکی از اصلی ترین معیار رشد و توسعه به حساب می آید.

در کشور ایران نیز توسعه اینترنت طی سال های اخیر رشد فزاینده ای به خود گرفته و این شتاب با شیوع ویروس کرونا مضاعف شده است و به بیان واقعی تر می توان مدعی بود همه خانوارهای ایرانی اکنون در بستر اینترنت و شبکه مخابراتی توسعه یافته خدمات می گیرند و خدمات ارائه می کنند.

اما علیرغم رشد و توسعه شبکه اینترنت و مخابرات در کشور و استان گیلان، همچنان مناطقی در نقاط کور قرارگرفته و مردم از برخورداری از اینترنت محروم هستند که یکی از این مناطق روستای رشته پلنگان در شهرستان صومعه سرا است.

بررسی ها نشان داده منطقه رشته پلنگان تحت پوشش سایت GSM (تلفن همراه روستایی) تنیان است و گفته شده سرویس دهی به منطقه رشته پلنگان در تعهد پروانه شرکت مخابرات ایران بوده و واگذاری اینترنت در چنین روستاهایی از پروژه USO که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف می شود، انجام می گیرد.

وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز ارائه خدمات فوق الذکر را مشروط به کد آبادی می داند، رهبر پور، کارشناس روابط عمومی اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات گیلان گفته است؛ درصورتی که روستای رشته پلنگان کد آبادی داشته باشند و روستا نیز بالای ۲۰ خانوار جمعیت داشته باشد، خدمات به مردم منطقه ارائه می شود.

پرویز روا، بخشدار میرزا کوچک شهرستان صومعه سرا نیز در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار فارس می گوید که چند مرحله از طریق دهیاری و شورای اسلامی و بخشداری پیگیر مشکل ضعف مخابراتی منطقه رشته پلنگان بوده و حتی در مقطعی نیز در معیت مدیرعامل شرکت مخابرات به اتفاق نماینده و مسؤولان از آن منطقه بازدید نیز کرده اند.

آن گونه که بخشدار میرزا کوچک مطرح کرد، مقررشده بود تا شرکت ارائه دنده خدمات مخابراتی در منطقه خدمات ارائه دهد، روا همچنین بیان کرد که سرمایه گذاری شرکت مخابراتی در رشته پلنگان منوط به استقبال مردم و ثبت نام اهالی روستا است اما به دلیل اینکه اهالی منطقه از روند ثبت نام استقبال نکردند، فعلاً شرکت سرمایه گذاری هم اقدامی انجام نداده است.

البته، بخشدار میرزا کوچک این را هم گفته که در حدود یک کیلومتری رشته پلنگان یعنی در روستای قروق محله تنیان دکل مخابرات موجود است هرچند آنتن دهی با ضعف هایی روبرو است.

لزوم استفاده از اینترنت و شبکه مخابراتی توسعه یافته جدای اینکه از سوی دولت ها باید فراهم و زیرساخت های آن مهیا شود، لازم است مشارکت فعالانه در روستاها نیز رقم بخورد.

به نظر می رسد جمعیت پایین در رشته پلنگان و یا استقبال ناکافی مردم منطقه از شرکت ارائه دهنده خدمات مخابراتی و اینترنتی موجب تعلل در دسترسی و برخورداری مردم منطقه باشد که لازم است مسؤولان محلی به ویژه دهیار و اعضای شوراهای اسلامی مجدداً قدم به پیش بگذارند و زمینه لازم را برای پیوستن مردم به شبکه مخابراتی تسهیل و تسریع کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : لشکر

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان