به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه اشرفیه، بادام زمینی یکی از محصولات مهم  این شهرستان است که این منطقه به دلایل مختلف ازجمله وجود رودخانه سفیدرود و خاک حاصلخیز آب رفتی حاصل از این رودخانه به قطب تولید بادام زمینی در کشور تبدیل کرده و به طور میانگین ۳۵ درصد بادام زمینی کشور این آستانه اشرفیه کشت می شود.

یکی از شغل های اصلی و مهم ترین منبع درآمد خانوارهای آستانه ای کشت و برداشت بادام بوده و بر اساس آمار، چهار هزار و ۵۰۰ خانوار به طور مستقیم و غیرمستقیم در دو هزار و ۵۷۰ هکتار باغ بادام مشغول به کاشت این محصول هستند که حاصل تلاش این باغداران تولید میانگین ۱۰ هزار تن بادام به طور سالانه در شهرستان آستانه اشرفیه بوده است.

هرساله کشت بادام زمینی در آستانه اشرفیه از اوایل اردیبهشت آغاز و از مردادماه کار برداشت آن شروع می شود ولی امسال به دلیل گرمای زودرس هوا کار کشت بادام ۱۰ روز زودتر از موعد مقرر آغازشده است.

 

به گفته محمدی، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان آستانه اشرفیه ۳۵ درصد بادام زمینی کشور در شهرستان آستانه اشرفیه تولیدشده و به طور میانگین از هر هکتار بادام زمینی ۶ و نیم تن پیله تر و چهار تن دانه خوراکی برداشت می شود که این امر نشان دهنده ظرفیت تولید بادام زمینی در این شهرستان است.

در سالیان گذشته مسؤولان جهاد کشاورزی گیلان به جهت افزایش بهره وری، کاهش آب مصرفی و رشد کیفیت محصول، تأکید بسیار زیادی به کاشت و برداشت مکانیزاسیون محصولات کشاورزی ازجمله بادام و برنج داشتند ولی آنچه از صحبت های متولی جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه برمی آید این امر تاکنون درکشت برنج محقق نشده است.

محمدی یکی از مشکلات بادام کاران را عدم کشت و برداشت محصول خود به صورت مکانیزه می داند زیرا سطح زیر کشت مکانیزاسیون در این شهرستان آن چنان زیاد و قابل توجه نبوده و در مرحله آزمایش است.

وی افزایش سطوح زیر کشت مکانیزاسیون در کاشت و برداشت برنج را یک امر حیاتی و درخواست به حق دانست و گفت: یکی از اهداف جهاد کشاورزی در این شهرستان افزایش سطوح زیر کشت مکانیزاسیون بوده و در همین راستا اقدامات قابل توجهی اتخاذشده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان آستانه اشرفیه در خصوص دلایل آغاز زودهنگام کشت بادام در این شهرستان بیان کرد: یکی از شرایط مهم درکشت بادام آب وهوای گرم و مناسب است، لذا امسال با توجه به شروع زودرس گرما نخستین مرحله بادام کاری در ۶ هزار متر از اراضی این شهرستان آغاز که نویددهنده سالی پربرکت است.

 

 

بادام زمینی دارای محصولات جانبی و فرآوری شده بسیار خوبی بوده که توجه به آن به راحتی قادر است اقتصاد منطقه را با پیشرفت مواجه کند به این دلیل محمدی می گوید هرساله به طور میانگین ۱۰ هزار تن پیله خشک بادام در این شهرستان تولید می شود که برند سازی، بسته بندی و صادرات آن به دیگر مناطق کشور بسیار برای ایجاد اشتغال و شناساندن این محصول استراتژیک حائز اهمیت است.

بی شک توجه به ارتقای کیفیت محصول بادام زمینی از طریق مکانیزاسیون و حذف آفت های موجود می تواند آستانه اشرفیه را بار دیگر به عمده ترین تولیدکننده بادام در کشور معرفی کرده و منجر به رشد اقتصادی و جهشی قابل توجه در این حوزه شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : مهدی محمدی

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان