به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، رحیم حیدری در شورای ثبت وقایع حیاتی شهرستان لنگرود، با اشاره به نقش آمار در مسیر توسعه، اظهار کرد: هیچگونه برنامه ریزی بدون در اختیار داشتن آمار و اطلاعات درست میسر نمی شود.



وی با بیان اینکه آمار همه جنبه های زندگی فردی و اجتماعی را درگیر می کند، افزود: ولادت، وفات، ازدواج و طلاق جزو وقایعی هستند که در زندگی روزمره با آنان سر و کار داریم.



فرماندار شهرستان لنگرود، با اشاره به رتبه نخست گیلان در سالمندی، تصریح کرد: شهرستان لنگرود نیز جزو سالمندترین شهرستان های گیلان است و از نظر سالمندی وضعیت خوبی نداریم.



حیدری، کاهش آمار ولادت ها و افزایش آمار وفات ها را تلنگری برای ساختار جمعیتی استان و شهرستان دانست و عنوان کرد: جمعیت ساکن در روستاهای لنگرود غالبا سالمند هستند و متاسفانه روستاهای ما از حالا نشاط و شادابی و سرزندگی خارج شده و هدف خریداری افراد غیر بومی قرار گرفته است که مشکلات فرهنگی و اجتماعی را در پی دارد.



وی با اشاره به افزایش امید به زندگی از ۵۰ سال به ۷۵ سال طی چهار دهه اخیر، گفت: افزایش نرخ باسوادی افزایش سواد سلامت را به دنبال داشته است، اما متاسفانه تغییر سبک زندگی و کاهش ازدواج و فرزندآوری در آینده مشکل آفرین خواهد بود.



فرماندار لنگرود، اشتغال را کلید مشکل جمعیت دانست و ادامه داد: دستگاه های متولی امر اشتغال برنامه ریزی های لازم را به ویژه در روستاها داشته باشند تا شاهد افزایش ازدواج و فرزندآوری باشیم.



حیدری، همچنین بر ضرورت ثبت دقیق آمار فوت از طریق آرامستان ها و هیئت امنای مساجد شد و خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی نیز به تحلیل چگونگی فوت افراد بپردازد تا آسیب های فرهنگی و اجتماعی را شناسایی کنیم.



وی با بیان اینکه جامعه در دوران پساکرونا به نشاط و شادابی نیاز دارد، تصریح کرد: امیدواریم با افزایش ازدواج و فرزندآوری شاهد افزایش جمعیت و خروج استان از سالمندی باشیم.



انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان