ایالات متحده و بریتانیا اعلام کردند که هکرهایی که برای سرویس اطلاعاتی روسیه کار می کنند پشت حمله به SolarWinds هستند؛ این کمپین های جاسوسی سایبری مراکز تحقیقات کووید-19 و جاهای دیگری را هدف خود قرار داده اند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از ZDNet، آمریکا این اتهام را از طریق مشاوره مشترکی از سوی آژانس امنیت ملی (NSA)، آژانس امنیت زیرساخت و امنیت سایبری (CISA) و اداره تحقیقات فدرال (FBI) ابراز نموده است، که بهره برداری سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) از پنج آسیب پذیری شناخته شده عمومی در سرویس های VPN را نیز ذکر نموده است.
بریتانیا نیز این حملات را به سرویس اطلاعاتی روسیه انتساب داده است.
 
این حملات زنجیره تامین که شرکت نرم افزاری مدیریت آیتی SolarWinds  را هدف قرار داده است یکی از بزرگترین رخدادهای امنیت سایبری در سال های اخیر بوده است، که از طریق آن هکرها به شبکه های ده ها هزار سازمان در نقاط مختلف جهان، از جمله چندین آژانس دولتی آمریکا، و همچنین شرکت های امنیت سایبری از جمله FireEye و Mimecast دسترسی پیدا کردند.
 
اکنون آمریکا علنا حملات SolarWinds را به نقش آفرینان سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) (که محققان امنیت سایبری آنها را با عنوان APT29، Cozy Bear و The Dukes نیز می شناسند) در کنار کمپینهای دیگر، از جمله حملات بدافزاری که مراکز ساخت واکسن کووید-19 را هدف قرا داده اند، انتساب داده است.
 
پنج آسیب پذیری که این مهاجمان سایبری هدف قرار داده اند عبارتند از:
 
پچهای امنیتی برای رفع هر یک از این آسیب پذیری ها در دسترس هستند و به سازمان ها هنوز آنها را به شبکه خودشان اعمال نکرده اند تاکید شده که در اسرع وقت این کار را انجام دهند تا از حملات بیشتر جلوگیری شود.
 
تحریم ها
انتساب حمله سولارویندز به روسیه پس از آن رخ می دهد که دولت بایدن تحریم هایی را علیه روسیه در واکنش به آنچه به عنوان «فعالیت های مضر توسط دولت فدراسیون روسیه» توصیف شده است وضع نمود. این تحریم های مالی مشخصا به فعالیت های سایبری «بدخواهانه» از سوی نقش آفرینان روس، از جمله حمله سایبری سولارویندز، اشاره کرده اند.
 
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان