به گزارش خبرگزاری فارس از ماسال، بزرگ ترین منبع درآمدی مردم شهرستان ماسال کشاورزی است و از دیرباز یکی از مرغوب ترین برنج های شمال کشور را کشاورزان ماسالی تولید و عرضه می کنند.

چند سالی است که با فرارسیدن ایام کشاورزی و کاشت برنج در این منطقه کشاورزان با معضل «بی آبی» مواجه شده اند هرچند در سال های گذشته این امر شاید در قالب کم آبی بوده باشد اما امسال به صورت گسترده با بی آبی و خشک سالی دست وپنجه نرم می کنند.

ماسال شهری با بافت سنتی است که قوت قالب سالیانه مردم آن از طریق کشاورزی و فروش برنج تهیه می شود که نبود آب در این مناطق شریان اصلی ارتزاق مردم این منطقه را هدف گرفته است.

مزارع ماسال به حدی خشک است که حتی امکان شخم اولیه نیز برای آنان وجود ندارد شاید این خشک سالی و نبود آب کافی برای زراعت دلایل مختلفی داشته باشد اما یکی از مهم ترین دلایل بی آبی مناطق بالادستی این شهرستان لوله گذاری و انحراف چشمه هاست با این کار دیگر آبی به بستر رودخانه ها نمی رسد و موجب کاهش آب رودخانه خالکایی، بزرگ ترین منبع آب رسانی این شهرستان می شود.

 

معمولاً سدهای لاستیکی از کم هزینه ترین و زودبازده ترین سدهایی است که جهت کمک به تأمین آب کشاورزی روی رودخانه ها ایجاد می شود اما گویا در این مورد هم شانس با کشاورزان ماسالی یار نبود.

سال ۱۳۹۵ با تصویب شورای اسلامی شهر ماسال قرار شد سدی لاستیکی روی رودخانه خالکایی ایجاد شود تا آب موردنیاز کشاورزان این منطقه را تأمین کند اما پس از گذشت پنج سال هنوز این سد به بهره برداری نرسیده است.

حضور در مزارع ماسال بیشتر شبیه به حضور در زمین فوتبال است زمین به شدت خشک، سفت و بدون کوچک ترین اثری از رطوبت به حال خود رهاشده است، درحالی که بیشتر شهرستان های استان گیلان درگیر نشا هستند کشاورزان ماسالی از خشک سالی گسترده رنج می برند.

 

آصف اعلایی، دهیار روستای ظهرابچی بخش شاندرمن شهرستان ماسال در گفت گو با فارس می گوید: مردم اینجا با کشاورزی روزگار می گذرانند و امروز باوجود بی آبی مرگ محصولات خود را به چشم می بینند صدای مردم را به مسؤولان رساندم اما هرکدام مرا به دیگری حواله می دهد بخشداری تقصیر را به گردن آب منطقه ای می اندازد و آب منطقه ای هم که پاسخگو نیست اینجا هرروز با پیدا شدن کوچک ترین آبی سر آن دعواست خب طبیعی است هرکس دلش می خواهد آن آب را به مزرعه خودش ببرد تا بتواند مایحتاج یک ساله زندگی خود را تأمین کند.

 

او می گفت: پس ازاین همه پیگیری از اینکه جوابی برای مردم روستای خود ندارم شرمسارم و به علت اینکه از تأمین آب برای مزارع آن ها ناتوان بودم از سمت خود استعفا کردم.

دهیار جوان روستای ظهرابچی می گفت این اتفاق باعث شده تا پیرمردهای شهرمان شرمنده ایم.

کم آبی ماسال موضوعی نیست که بتوان در سطح شهرستان آن را پیگیری کرد و نیاز به همت و تلاش مسؤولان استانی دارد.

 

باگذشت یک ماه از بهار ۱۴۰۰ مردم ماسال هنوز منتظر چکه ای آب هستند که به مزارع خود برسانند و زمین هایی که از شدت عطش شکاف خورده و بی تاب قطره ای آب هستند.

در اوایل دهه ۷۰ تعدادی چاه برای تأمین آب مزارع کشاورزی به بهره برداری رسید اما در اواسط دهه ۸۰ با تغییر کاربری به عنوان آب شرب مورداستفاده قرار گرفته است، شاید امروز که خشک سالی سراسر کشور را فراگرفته است بتوان با تعامل دستگاه های اجرای شهرستان و استان با هدایت آب این چاه ها که بعضاً ۲۴ اینچ در ثانیه خروجی دارند برای مصارف کشاورزی در ساعات شب مشکل بی آبی این منطقه را کاهش داد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : بشار اسد

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان