به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، نماینده ولی فقیه در گیلان ظهر امروز در دیدار با مدیران و معاونان شرکت آب منطقه ای گیلان ضمن قدردانی از تلاش های مدیریت آب استان اظهار کرد: مدیریت آب، یکی از حساس ترین مدیریت ها است و باید با مدیریت در نحوه توزیع، استفاده و جلوگیری از هد رفت این منابع مهم و حیاتی از سوی کشاورزان و مدیران شرکت آب منطقه ای بتوانیم سالی زراعی بدون تنش آبی را پیش رو داشته باشیم.

آیت الله رسول فلاحتی با بیان اینکه کشاورزی در استان بر پایه برنج و تک محصولی است، افزود: باید با حمایت هر چه بیشتر از کشاورزان و مدیریت درست و نظارت دقیق، بتوانیم آب زراعی را به دست شالی کاران بالادست و پایین دست فراهم کنیم و همه از این نعمت الهی برای کشت محصول خود بهره مند شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید زیرساخت های لازم برای بهینه سازی و جلوگیری از هدر رفت آب فراهم شود، گفت: باید سالانه بخشی از اعتبارات این شرکت برای بتونی کردن کانال های آبیاری تخصیص یابد تا علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب، کشاورز نیز بتواند بدون دغدغه کم آبی به کشت محصول بپردازد.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه باید برای لایروبی انهار و کانال ها از ظرفیت دهیاران و شورای روستا قبل از شروع سال زراعی استفاده شود، تصریح کرد: مدیران ذی ربط باید علاوه بر آگاه بخشی و اطلاع رسانی به کشاورزان، از میزان آب و نحوه توزیع آن، با سعه صدر در کنار شالی کاران باشند و با مدیریت و نظارت دقیق، آب را به دست همه کشاورزان برسانند.

آیت الله فلاحتی همچنین بر رعایت تقویم زراعی از سوی کشاورزان تأکید کرد و گفت: شالی کاران باید با توجه به تقویم زراعی، شروع به کشت و کار کنند و همچنین باید با بهره گیری درست از منابع آبی از هدر رفت آن جلوگیری کنند تا با همکاری یکدیگر آب به همه اراضی کشاورزی بالادست و پایین دست برسد.

ذخیره سازی یک میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب آب در سد سفیدرود 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان نیز با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب آب در سد سفیدرود ذخیره سازی شده است، اظهار کرد: ورودی آب امروز ۵۸ مترمکعب بر ثانیه است که این عدد در سال گذشته حدود ۳۰۰ مترمکعب بوده است.

وحید خرّمی با بیان اینکه شالیزارهای گیلان روزانه به ۲۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارند، افزود: با احتساب میانگین ۱۰۰ روز برای فصل کشاورزی، نیاز آبی شالی کاران، به ۲ میلیارد مترمکعب آب می رسد و این در حالی است که آب سد سفیدرود هم اکنون یک میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه کاهش بارش ها و عدم پوشش برفی در حوضه آبریز سد سفیدرود موجب کاهش میزان آب ورودی به این سد شده، گفت: از فردا آب سد برای فومنات و شرق گیلان و آب مناطق مرکزی نیز از ۹ اردیبهشت به مدت ۲۰ روز رهاسازی می شود که کشاورزان باید در این مدت عملیات کشت و نشای شالیزار های خود را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۰ کیلومتر از انهار لایروبی شده، افزود: ۹۰۰ پمپ، ۴۵۰ ایستگاه آب و ۲۶۰ حلقه چاه داریم که برای سال زراعی مهیا و یا در حال آماده سازی است.

به گزارش فارس، آب زراعی ۱۷۲ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از سد سفیدرود تأمین می شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : بشار اسد

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان