به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم و مسائل و مشکلات مردم راه اندازی شده و در سریع ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می پردازد.

"بلاتکلیفی ناظران چای گیلان از وضعیت شغلی شان" که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من ثبت شد.

مخاطب در ثبت این سوژه مطرح کرده است که " باتوجه به سوابق زیاد این نیروهای متخصص و مجرب ۴۰۰ نیروی تحت نظر سازمان چای علی رغم دستور صریح معاون اول رئیس جمهور و نظر مثبت مجمع نمایندگان استان گیلان و مساعدت نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی اما هنوز وضعیت شغلی ۴۰۰ نیروی تحت نظر سازمان چای کشور که بیش از ۱۰ سال عملیات خرید تضمینی برگ سبز چای را بر عهده داشته اند، مشخص نیست."

در سال تولید، پشتیبانی و موانع زدایی بهره مندی از سرمایه های انسانی ماهر و کارآمد در سازمان های مختلف به نوعی سرمایه گذاری  در زیر ساخت های آن جامعه محسوب می شود که به طور یقین نقش مهمی در توسعه هر کشوری داشته و بخش بخش قابل توجهی از پیشرفت کشورهای توسعه یافته مرهون تجارب و مهارت نیروی انسانی شاغل بوده است.


بر اساس اعلام کارشناسان جهادکشاورزی چهار میلیون و ۳۳۰ هزار کشاورز در کشور وجود دارد که این میزان شامل ۲۳ درصد اشتغال کشور و۱۲درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل داده و به این دلیل و به منظور بکارگیری شیوه های جدید تولید و همچنین گسترش سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح، متناسب با اقتصاد مقاومتی وزارت جهادکشاورزی ۱۰ هزار ناظر کشاورزی  را مأمور انتقال دانش روز به کشاورزان کرد.

پس از مدتی این تعداد از ناظران کشاورزی نسبت به عدم تعیین تکلیف خود گله مند بوده و اعتراضاتی را در این خصوص انجام و سپس با پیگیری های صورت گرفته طرح تعیین تکلیف ناظرین کشاورزی بعد از مصوبه سال ۱۳۹۰ که به امضای ۲۶ نفر از نمایندگان رسیده، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرده که این ناظرین را در قالب طرح جدید استخدامی تعیین تکلیف کرده و آنها را بدون آزمون استخدام کند. 

صنعت چای در استان های شمالی یکی از قدیمی ترین صنعت ها بوده که افراد بسیاری به کاشت و برداشت چای مشغول بوده و برای خانواده خود امرار معاش می کنند و هرسال سازمان چای از طریق ناظران خود اقدام به خرید تضمینی برگ سبز چای از چایکاران می کند.
 
ولی وضعیت ناظران چای در کشور مثل وضعیت سابق ناظران کشاورزی بوده و اغلب آنان علیرغم داشتن مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس  و با داشنتن بعضاً ۱۰ سال سابقه همچنان بلاتکلیف بوده و در ۶ ماه دوم سال از هیچ گونه حقوقی در ایت شرایط سخت اقتصادی بهره مند نشده و حتی حق بیمه این قشر از جامعه هم پرداخت نمی شود.

به گفته یکی از ناظرین چای، قریب به ۴۰۰ ناظر متخصص خرید تضمینی برگ سبز چای بیش از  ۱۰ سالی است که با عقد قراردادهای حجمی ۶ ماهه توسط سازمان چای کشور بکارگیری شده اما از حداقلی ترین حقوق مادی و معنوی خود با وجود شرایط سخت کار شبانه روزی محروم و ۶ ماه دیگر سال را بیکار و بدون پوشش بیمه سپری می کنند که جای بسیار تأسف دارد.

 


عدم پیگیری وضعیت ناظران چای و دریافت کد پرسنلی علیرغم دستور معاون اول رئیس جمهور

به همین منظور مجمع نمایندگان گیلان در دوره گذشته مجلس و در این دوره مکاتبات مختلفی را با دولت و وزارت جهادکشاورزی انجام داده و در ابن خصوص دستور معاون اول رئیس جمهور درخصوص تعیین وضعین ۴۰۰  ناظر چای در استان های گیلان و مازندران را دریافت کردند ولی همچنان این قشر از جامعه در بلاتکلیفی به سر می برند.

یکی از ناظران چای می گوید که تمام این ۴۰۰ ناظر چای دارای خانواده بوده و در شرایط سخت اقتصادی به سر می برند ولی در این چندسال پرداخت بیمه آنان کامل نبوده و به دلیل نداشتن امنیت شغلی و مالی ایجاد مشکلات خانوادگی و اجتماعی برای ما ایجاد شده است.

به گفته محمدرسول میرزاپور، ناظران چای در مرداد ماه سال گذشته نامه ای را به معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده و خواستار تعیین تکلیف ۴۰۰ ناظر چای در استان های گیلان و مازندران شدیم ولی کماکان با وجود دستورات صادر شده هیچ اقدام خاصی در این خصوص انجام نشده است.

تورم موجود کفاف خرج زندگی را نمی دهد

این ناظر چای از عدم افزایش حقوق و اظافهکار شکایت داشته و معتقد است با حقوق ماهی دو میلیون و ۷۰۰ نمی شود خرج زندگی یک خانوار را داد و کسی در گیلان و کشور به داد ما ناظران چای نرسیده و حتی در ۶ ماه دوم سال کسی احوالی از ما نپرسیده و ما دیگر خوشبین به قول های مسؤولان وزارت جهادکشاورزی نیستیم.

به گفته میرزاپور با توجه به تورم موجود، حقوق حداقلی تأمین اجتماعی کفاف زندگی را نمی دهد مضاف بر اینکه ۶ ماه از سال از صبح زود تا غروب آفتاب سرکار هستند و مجالی برای فعالیت بیشتر برای تأمین مخارج زندگی نبوده و یکی از عمده مشکل ناظران چای عدم دریافت کد پرسنلی بوده و همین امر سبب شد تا ۴۰۰ ناظر چای در استان های گیلان و مازندران از امنیت شغای خوبی برخوردار نباشند.

به این منظور و در راستای حل مشکل ناظران چای اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس و رئیس مجمع نمایندگان در نامه ای به وزیر جهادکشاورزی خواستار رسیدگی به وضعیت ناظران چای و تعیین ردیف بودجع مشخص برای این قشر از جامعه شده و سازمان بسیج دانشجویی گیلان هم در نامه ای به وزیر جهادکشاورزی خواستار رسیدگی فوری وضعیت استخدامی ۴۰۰  ناظر چای در گیلان شدند.

ولی دامنه پیگیری وضعیت ناظران چای به اینجا ختم نشده و پس از ارسال نامه سازمان بسیج دانشجویی گیلان به وزیر جهاد کشاورزی، سپس مشکل ناظران چای در سامانه فارس من خبرگزاری فارس گیلان ثبت و پس از آن با پیگیری های صورت گرفته جلسه مجمع نمایندگان گیلان در خصوص بررسی شرایط استخدامی ناظران چای برگزار شد.

حل مشکل ناظران چای از طریق قانون  ساماندهی محصولات کشاورزی

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت استخدامی ناظران چای در استان های  شمالی می گوید که در دوره گذشته ۱۰ هزار نفر از ناظران کشاورزی در کشور ساماندهی شدند ولی وضعیت ناظران چای مغفول مانده است، لذا می توان به راحتی از طریق قانون  ساماندهی محصولات کشاورزی وضعیت آنان مشخص کرد.

جبار کوچکی نژاد معنقد است، علیرغم دستور معاون اول رئیس جمهور در خصوص تعیین تکلیف ناظران چای ولی جذب آنان نیاز به ردیف داشته و ردیف هم سازمان امور استخوانی کشور داده و می تواند بخشی از این ردیف را اکنون به وزارت جهاد کشاورزی داده تا ناظران چای وضعیتشان مشخص شود.

دولت هرچه سریعتر معضل ناظران چای را برطرف کند

به گفته سید علی آقازاده دیگر عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلسی شورای اسلامی دولت باید هرچه سریع تر وضعیت ناظران چای را در کشور مشخص کرده  و پیگیری های انجام شده توسط چای کاران و نظر مثبت نمایندگان، مؤید نتایج خوبی دراین باره خواهد بود و ما به طورجدی تلاش می کنیم تا ناظرین چای به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.

مشکلات حوزه چای در کشور فقط مختص تعیین وضعیت ناظران نبوده و این همان نکته ای است که دیگر نماینده مردم شهرستان رشت به آن اذعان داشته و می گوید علیرغم اینکه قیمت تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای با افزایش ۴۵ درصدی مواجه شده ولی چای کار آن را در بازار به قیمت ۲۸ الی ۳۰ هزار تومان فروخته درحالی که قیمت هر کیلوگرم چای خشک در بازار ۱۲۰ هزار تومان است.

 

قول مساعد وزارت جهادکشاورزی در خصوص استخدام ناظران چای 

رسول فرخی، رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس معتققد است، ناظران چای چون فاقد کد پرسنلی هستند، با چندین سال سابقه و مدارک تحصیلی بالا، هرساله با خطر کنار گذاشتن مواجه هستند ولی مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی قول جذب ناظران چای به صورت یک ساله و یا دائمی را داده و مجمع نمایندگان تا تحقق این امر در کنار ناظران چای و خانوارهای آنان است.

 


پس از ارسال نامه رئیس مجمع و اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس، علی تیموری مدیرکل امور دفتر وزارت جهادکشاورزی در نامه ای به رئیس مجمع نمایندگان گیلان قول جذب ناظران چای به صورت یک ساله و یا دائمی را داده است.

با توجه به دستور معاون اول رئیس جمهور و نامه ارسالی از وزارت جهادکشاورزی مبنی بر استخدام ناظران چای، ولی هنوز این ۴۰۰ ناظر بلاتکلیف بوده و آنچه مشخص است باید سازمان چای کشور و اعضا مجمع نمایندگان گیلان در مجلس پیگیری های خود را در این خصوص بیشتر کرده و با رایزنی های متعدد ردیف بودجه ای مشخص از سازمان امور استخدامی به وزارت جهادکشاورزی اعلام شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ر

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : اشکورات

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان