به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه اندازی شده و در سریع ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می پردازد.

«انباشت زباله های روستای خمیران انزلی بلای جان ساکنان محله» یکی از عناوینی بود که توسط مخاطبان در سامانه فارس من ثبت شد.

مخاطب در ثبت این موضوع آورده است : «در چند سال اخیر طبیعت سرسبز روستای خمیران بندر انزلی با انبوهی از زباله انباشته شده و شیرابه های این حجم از زباله و دفن غیراصولی آن ها در دل طبیعت، سلامت اهالی این روستا را به خطر انداخته است.»

یکی از مهم ترین موارد در بررسی وضعیت ایجادشده در حوزه پسماند در استان گیلان به ویژه در انزلی، عدم توجه به حوزه تولید زباله یعنی همان سرانه تولید زباله برای هر شهروند و نیز در مرحله بعدی تفکیک زباله از مبدا است.

اگرچه امروز نوک پیکان معضلات پسماند و زباله در استان گیلان به سمت مسؤولانی است که زباله ها را در میان کوه و جنگل دپو کرده اند، در طی ۳۰ سال گذشته فکری برای دفن بهداشتی و از میان بردن این میزان حجم زباله نکرده اند اما باید واقعیت های دیگری را نیز در این حوزه بررسی کرد.

شهرداری انزلی با زباله چه می کنند؟

بر اساس قانون، شهرداری ها مسؤول تفکیک زباله هستند اما شاید یکی از دلایل اینکه شهرداری ها به حوزه آمار و تفکیک زباله از مبدا وارد نمی شوند، درآمدهای غیر شفاف در این بخش است.

همچنین بعد از جمع آوری زباله در سطح شهر به دلیل طولانی بودن مسافت تا کارخانه کمپوست خمیران ناگزیر تمامی زباله ها را در ایستگاه انتقال زباله روستای سنگاچین که در سالیان گذشته نیز محل دپو و دفن زباله بود و هنوز وضعیت نامطلوب دارد تخلیه صورت می گیرد و سپس از این ایستگاه به کارخانه بازیافت زباله در روستای خمیران می برند.

این کارخانه هم اکنون توسط پیمانکار مدیریت می شود که به وسیله تجهیزاتی زباله را به کود تهیه می کند اما مقدار ورودی زباله با آن چیزی که در آنجا به کود تبدیل می شود فاصله از زمین تا آسمان است و بسیاری از این زباله یا در همان جا دفن می شوند و یا به صورت رشته کوه های مرتفع درمی آیند.

 

  در کنار این رشته کوه های عظیم رودخانه ی شیرابه به راه است که متأسفانه باید گفت آب های زیرزمینی را آلوده کرده و رودخانه که در آن نزدیکی جریان دارد و یک روزی برای مصارف کشاورزی مردم آن منطقه مورداستفاده بود تبدیل به یک باتلاق شیرابه شده و اهالی روستا به ناچار راه ورودی آن را به زمین های کشاورزی بسته اند در سمت دیگر این کارخانه درخت های تنومندی می بینیم که سال ها طول می کشد تا به چنین رشدی برسند اما امروز ریشه هایشان در شیرابه ها قرار دارند و یکی پس از دیگری در حال از بین رفتن و خشک شدن هستند..

اقدام قابل توجه دیگر شهرداری و منابع طبیعی در این منطقه این است که زمین موردنظری که برای این کار در نظر گرفته بودن بالغ بر چند هکتار بود که بعد از کم آوردن زمین به دلیل ازدیاد زباله بازهم با چراغ سبز منابع طبیعی چند هکتاری به زمین های خود افزودند که امروز هم طبق شنیده ها زمین جدید هم دیگر فضایی برای آن نمانده و حکایت همان چراغ سبز بازهم قرار است تکرار شود..

چند قدمی که از این کارخانه دور که بشویم به محل زندگی مردم روستای خمیران انزلی می رسیم که با بوی نامطلوب زباله زندگی می کنند و بشدت از این معضل ناراحت هستند و با اینکه چندین بار شکایت و دادخواه خود را به مسؤولانی رسانده اند اما کاری را پیش نبرده اند و بشدت نگران معضلات زیست محیطی و بیماری هایی که توسط شیرابه بر آب آشامیدنی و شرب آن ها تأثیر دارد نگران اند.

اقدامات صورت گرفته در ساماندهی شیرابه کارخانه کمپوست خمیران مطلوب نبوده است

در همین خصوص فرماندار شهرستان بندرانزلی در گفت وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با بیان اینکه ساماندهی کارخانه کمپوست به اولویت مسؤولان بندر انزلی مبدل شده است، اظهار کرد: معضل پسماند در انزلی همواره وجود داشته و در چند وقت اخیر در محل کارخانه کمپوست شیرابه هایی ایجادشده است.

اسماعیل میر غضنفری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص ساماندهی شیرابه های محل کارخانه کمپوست در روستای خمیران انزلی گفت: در بخش شیرابه در سال گذشته کانال هایی ایجاد شد تا در حوضچه های در نظر گرفته شده دپو شوند تا از این طریق آسیب کمتری به درخت های اطراف و همچنین اراضی کشاورزی برسد.

وی اقدامات صورت گرفته در محل کارخانه کمپوست را مطلوب ندانست و افزود: با برنامه های انجام شده تلاش کردیم تا خسارت را به حداقل رسانده تا تصفیه خانه تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد و آبی که از تصفیه خانه خارج می شود هیچ آسیبی به درختان و محصولات کشاورزی نمی زند.

 فرماندار شهرستان بندرانزلی با تأکید بر لزوم  ساماندهی زباله گردها در بندرانزلی بیان کرد: بر اساس قانون زباله گردی جرم نبوده و به این دلیل شرکت پیمانکار پیشنهاد داد تا زباله گردهایی که حاضر به انجام کار هستند به آنان حقوق داده شود تا در تفکیک زباله در کارخانه و با پرداخت حقوق روزانه به آنان کمک کنند.

 

همچنین پیگیری های خبرنگار فارس در انزلی حکایت از حضور میدانی دستگاه قضا برای بررسی وضعیت محل کارخانه کمپوست در روستای خمیران و صدور دستورات لازم جهت رفع مشکلات در هفته آتی دارد.

 

 

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : روستایی

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان