به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، وزارت خارجه فرانسه که کشورش تا کنون در کنار دیگر طرف های غربی نتوانسته به تعهدات برجامی خود عمل کند، حال مدعی شده که ایران توافق هسته ای را به خطر انداخته است.

در این ارتباط وزارت خارجه فرانسه با اشاره به تأخیر در از سرگیری مذاکرات هسته ای، ادعا کرد: اگر مسیر فعلی ادامه یابد، نه تنها توافق برای لغو تحریم ها به تأخیر خواهد افتاد، بلکه این شرایط احتمال به نتیجه رسیدن گفتگوهای وین و بازگشت به برجام را با خطر و چالش جدی روبرو خواهد کرد.

این مواضع فرانسه از سوی «آگنس ون در مول»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام شده و این در حالی است که طرف های غربی هنوز نتوانسته اند بر سر بازگشت به تعهدات برجام به یک نتیجه مشخصی دست یابند.

در حال حاضر مذاکرات درباره احیای برجام تا استقرار رئیس جمهور دولت سیزدهم در ایران متوقف شده است.

ایالات متحده سه سال پیش به طور یکجانبه از برجام خارج شد و با اعمال تحریم های ظالمانه فشار حداکثری علیه ایران وارد کرد، هرچند به اذعان مقامات آمریکایی سیاست فشار حداکثری علیه ایران با شکست روبرو شده است.

از سوی دیگر ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین های نظارتی برخی از مراکز هسته ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس دور نگه می دارد. مقرر شد که اگر تحریم های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

این مهلت سه ماهه یک بار نیز به مدت یک ماه دیگر تمدید شد و ایران قبول کرد تا از پاک کردن فیلم ها خودداری کند، اما از سوم تیرماه با بدعهدی طرف های غربی و آمریکا برای احیای برجام، ایران نیز دیگر این مهلت را تمدید نکرده است. آژانس هم در آخرین گزارش خود این مساله را تائید کرده و گفته است که از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده های جمع آوری شده توسط تجهیزات نظارتی خود در ایران دسترسی نداشته است.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : بلومبرگ

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان