به گزارش خبرنگار مهر، سرانجام در ژوئن ۲۰۲۱ پروژه پرهزینه و مدرن فرهنگی یهودیان در شهر لیون بطور رسمی افتتاح شد و مورد بازدید عمومی قرار گرفت. این مرکز بزرگ و نو آوارانه فرهنگی ترکیبی از موزه، مرکز اسناد و خانه فرهنگی با امکانات بسیار پیشرفته صوتی و تصویری و فضاهای مدرن مجازی است.

این مرکز بدنبال شناساندن «هویت یهودی» در دنیای امروز برای شهروندان فرانسوی از زوایای مختلف است. هدف اکتشاف «عالم یهودیت» در ابعاد مختلف مذهبی، فرهنگی و تاریخی آن با استفاده از اسناد و مدارک و حتی آثار باستانی با بهره وری از تکنولوژی های مدرن است. در این مرکز فرهنگی جدیدترین فناوری ها در زمینه سمعی-بصری و ایجاد فضاهای نوآورانه مورد استفاده قرا گرفته است.

استفاده از تکنولوژی مدرن و ابزار و وسایل فوق پیشرفته بیشتر بمنظور جذب مخاطبان جوان و نوجوان و ارتباط دهی آنان با دنیای یهودیت بوده است. البته بمنظور جلوگیری از مشکلات احتمالی، اصرار بر این است که انستیتوی جدید یهودی به عنوان مرکزی کاملاً فرهنگی و نه تبلیغی-مذهبی معرفی شود. از نظر آقای فیتوشی مدیر موسسه یهود، هدف از افتتاح مرکز مذکور ایجاد فضایی مناسب برای دیالوگ بوده تا از این طریق پیش داوری هایی که باعث اوج گیری جریانات ضد صهیونیستی در اروپا شده، کاهش پیدا کند.

به منظور همخوانی بیشترِ مرکز جدیدالتاسیس با اصول لائیسیته فرانسوی، هانری فیتوشی می گوید: «امروزه دیگر یهودی بودن الزاماً به معنی برخورداری از اعتقادات مذهبی نیست، بلکه حفاظت از ارزش ها و پاسداری از سنت ها و یا حتی دنبال کردن سبک خاصی از زندگی بدون انجام مناسک مذهبی کفایت می کند.» او در ادامه می گوید که برای نیل به هدف مذکور وقت آن رسیده که از هویت یهودی بتدریج تقدس زدایی صورت گیرد بدین معنی که قوم یهود نیز می تواند لائیک باشد.

اگرچه بخشی از موسسه فرهنگی یهود، به معرفی اقدامات یهودی ستیزی جدیدی که در طول سال های اخیر در فرانسه صورت گرفته است اختصاص دارد، اما دیگر به موضوعاتی تکراری همچون مبحث هولوکاست و جنایات نازی ها بر علیه یهودیان در طول جنگ جهانی دوم پرداخته نمی شود. به نظر می رسد که مقامات یهودی به این نتیجه رسیده اند که تبلیغات گسترده و تکراری بر روی قربانی شدن یهودیان در قرن گذشته، دیگر تاثیر گذاری لازم خود را از دست داده و باید به دنبال راهکارهایی جدید برای مظلوم نمایی بشیوه نوآورانه تر و عامه پسندتری باشند.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : اتحادیه اروپا

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان