به خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در گفتگویی مدعی تاخیر ایران در ادامه مذاکرات احیای توافق هسته ای با گروه ۱+۵ شد.

وزیر خارجه آلمان در گفتگو با یک نشریه این کشور، تهران را به تأخیر در گفتگوهای هسته ای متهم کرد و مدعی شد که گزینه بازگشت به این توافق برای همیشه در دسترس نخواهد بود.

هایکو ماس در این ارتباط گفت: ایران از یک سو از سرگیری گفت وگوهای هسته ای وین را به تأخیر می اندازد و همزمان، بیشتر از گذشته از تعهدات اصلی این توافق فاصله می گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان که تاکنون کشورش نتوانسته به تعهدات خود در توافق هسته ای با ایران پایبند بماند، همچنین افزود: ما خواستار بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک هستیم و این اقدام به سود همه طرف ها است.

ادعاهای وزیر خارجه آلمان درباره گفتگوهای هسته ای در حالی مطرح شده که پیشتر سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین گفته بود: آمریکا می خواهد توافق هسته ای را برای مسائل موشکی و منطقه ای گروگان بگیرد.

به گفته نماینده دائم ایران در وین، آمریکایی ها ادعا می کنند که آماده اند به تعهدات خود تحت تفاهم هسته ای برگردند و تحریم های مغایر با آن را بردارند، امّا رفتار آنها در مذاکرات این را ثابت نمی کند، چون آمریکا کل تفاهم را به پذیرش بندی در خصوص انجام گفت وگوهای آتی در مورد مسائل منطقه ای گره زدند که کاملاً با موضوع مذاکرات غیر مرتبط و مضر است.

غریب آبادی همچنین درباره رویکرد واشنگتن در مذاکرات وین گفت: آمریکا حاضر به برداشتن تحریم ها علیه بیش از ۵۰۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی که توسط دولت ترامپ به بهانه غیر هسته ای تحت تحریم قرار گرفتند و همچنین لغو قانون تحریمی کاتسا نشدند، در حالی که تمامی اقدامات ترامپ از جمله توسل به بهانه های غیر هسته ای برای اعمال تحریم با هدف تخریب کامل تفاهم هسته ای صورت گرفته بود و از سوی دیگر، این نشان دهنده عزم جدی دولت جدید آمریکا در استفاده از کارت های ایجاد شده در دولت قبلی و همچنین پیگیری سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : هایکو ماس

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان