با توجه به رقابت بالایی که در بازارهای امروزه وجود دارد، نیاز به یک محرک برای تشویق مشتریان به خرید محصول می تواند تاثیر بسیاری بر کسب و کار مربوطه داشته باشد. تبلیغات موثر در واقع نوعی محرک هستند که می توانند به معرفی محصول و فروش بیشتر آن کمک کنند. این روش جذب مخاطب یک تاکتیک و استراتژی پرکاربرد در این زمینه محسوب می شوند که با وجود جذابیت های بصری و شنیداری برای مخاطب، وی را تشویق به خرید می نمایند. برای آشنایی با یکی از مراکز ساخت تیزر تبلیغاتی اینجا کلیک کنید. البته این روش یک تاکتیک جدید بازاریابی نیست و سال هاست که در رسانه تلویزیون شاهد انواع تبلیغات ویدئویی به اشکال و مختلف هستیم. ساخت تیزر تبلیغاتی اینستاگرام، با توجه به اهمیت فضای مجازی در سال های اخیر با استقبال زیادی مواجه شده است و بسیاری از تبلیغات در این رسانه تصویری انجام می گیرد. در ادامه به معرفی بیشتر این روش تبلیغاتی و نحوه ساخت آن پرداخته شده است.

تیزر تبلیغاتی چیست؟

واضح است که افراد علاقه بیشتری به تبلیغات ویدئویی نسبت به سایر روش ها مانند تبلیغات متنی نشان می دهند. در واقع بازاریابی ویدئویی از جمله بهترین روش ها برای معرفی و فروش محصولات است. یک نقطه شروع عالی برای ورود به بازاریابی ویدئویی، تیزرهای تبلیغاتی است. تیزر در واقع به چیزی گفته می شود که از نشان دادن کامل و یا حرف زدن کامل امتناع کرده و باعث تحریک حس کنجکاوی مخاطب شده و وی را به فکر فرو می برد. فروش حاصل از تیزرهای تبلیغاتی بسیار بیشتر  از ویدئوهای معمولی است چرا که محصول به طور مستقیم معرفی نشده و نامی از برند یا نوع محصول برده نمی شود. در واقع با ساخت تیزر تبلیغاتی، ذهن مخاطب به صورت غیر مستقیم درگیر شده و در گوشه ای از ذهن خود این تبلیغ را به یاد خواهد داشت و این در فروش محصولات نقش بسزایی دارد. به تیزر تبلیغاتی به انگلیسی promotional video گفته می شود و promotional teaser که در برخی موارد استفاده می شود به مفهوم تریلرهای فیلم که به صورت یک دقیقه ای پخش می گردند اشاره دارد. تجهیزات ساخت تیزر تبلیغاتی

ساخت تیزر تبلیغاتی به چه صورت است؟

بازاریابی ویدئویی از یک سیستم پیچیده برخوردار است و نکات بسیار زیادی وجود دارد که در آن باید رعایت گردد تا بتوان بر ذهن مخاطب تاثیرگذار بوده و کارفرما را راضی نگه دارد. برای ساخت تیزر تبلیغاتی، نیاز است تا مراحل مختلفی طی گردد. امکان ساخت تیزر تبلیغاتی با گوشی و یا سیستم های کامپیوتری و نرم افزارهای مختلف وجود دارد. اپلیکیشن ساخت تیزر تبلیغاتی می تواند یک تیزر حرفه ای و موثر را ایجاد کرده و پس از انجام سایر مراحل بر روی آن، در فضای رسانه ای مختلف پخش گردد. البته طراحی تیزرهای تبلیغاتی به این راحتی نبوده و مستلزم برنامه ریزی های دقیق است. وجود یک کارگردان و فیلمنامه نویس که دارای خلاقیت بالایی باشند در ساخت تیزرهای تبلیغاتی ضروری است. در ادامه به مراحل ساخت یک ویدئو با ویژگی های مناسب پرداخته شده است.

مراحل مختلف ساخت تیزر تبلیغاتی

راه های زیادی برای ساخت یک تیزر وجود دارد، اما همه آنها مراحل اولیه یکسانی را دنبال می کنند. در اینجا مراحل و دستورالعمل های اصلی برای شروع کار ذکر شده است:
  • نوشتن اسکریپت
  • نمایش بر روی استوری بورد
  • تولید ویدئو و فیلمبرداری
  • ادیت کردن تیزر
  • نمایش تیزر در رسانه های مختلف
در نوشتن اسکریپت نیاز است تا سازنده بر روی کلمات و مفاهیم کلیدی که قصد دارد در تیزر بیاورد تمرکز نموده و کلمات و مفاهیم مختلف را ارزش گذاری نماید. برای اسکریپت نویسی قالب های متعددی وجود دارد و کارگردان می تواند هر یک از این قالب ها را به کار ببرد. تعداد صحنه های موجود در تیزر، مقیاس بندی های زمانی که برای هر صحنه در نظر گرفته شده است و توصیف کلی صحنه که شامل موارد مختلفی مانند شخصیت ها، وسایل، لوکیشن و ... می گردد باید در اسکریپت آورده شوند. پیش از آن که فیلمبرداری تیزر انجام گیرد نیاز است تا کارگردان و بازیگران آن را بر روی استوری بورد مشاهده نمایند. استوری بورد شامل طرح های گرافیکی از صحنه ها و شخصیت های مختلف است که می تواند دید روشنی به کارگردان داده و در صورتی که تیزر نیاز به ادیت کردن داشته باشد، این کار را پیش از تصویربرداری انجام دهد. پس از آن باید در فضای استودیوی مناسب با استفاده از بازیگران و وسایل مربوطه تصویربرداری و ساخت ویدئو را آغاز کرد. در نهایت نوبت به مونتاژ و کنار هم قرار دادن تکه های مختلف فیلمبرداری شده است تا ویدئو آماده پخش گردد.

تیزر تبلیغاتی چه زمانی استفاده می شود؟

تیزرهای تبلیغاتی برای جلب مخاطبان جدید برای ایجاد آگاهی در مورد کسب و کارها و رویدادهای مختلف بسیار عالی هستند. اگر فردی کسب و کار جدیدی را راه اندازی کرده است و مخاطبان با نام تجاری و برند وی آشنا نیستند این روش جذب مخاطب می تواند با جلب توجه این افراد، شرکت را به آنها معرفی نماید. ساخت تیزر تبلیغاتی و جذب مخاطب از تیزرهای تبلیغاتی برای افرادی که با برند مورد نظر آشنایی دارند اما قصد فروش بیشتر محصولات را دارند استفاده می گردد. در واقع ممکن است یک مشتری با برند خاصی آشنایی داشته و مشتری بالقوه این محصول بوده است. با به اشتراک گذاشتن تبلیغات خود با این روش این مشتری بالفعل شده و اقدام به خرید محصول می نماید. در بسیاری از مواقع نیز ساخت تیزر تبلیغاتی به منظور آگاهی بخشی به افراد جامعه می باشد که در این صورت نوع لحن در این روش تبلیغات متفاوت خواهد بود.

انواع تیزرهای تبلیغاتی

زمانی که فرد در حال برنامه ریزی استراتژی بازاریابی ویدیویی خود می باشد، انتخاب نوع مناسب این شکل از تبلیغات یک تصمیم مهم به شمار می رود. نمونه های مختلفی از تیزرهای تبلیغاتی وجود دارد که متناسب با اهدافی که دنبال می شود و نوع کسب کار و تجارت مربوطه، باید به انتخاب هر یک پرداخت. به طور کلی تیزرهای تبلیغاتی در سه نوع رئال، انیمیشن و رئال_ انیمیشن تولید می شوند. هر یک از این تیزرها ویژگی های خاص خود را داشته و در موارد مختلف استفاده می گردند.

تیزر تبلیغاتی رئال:

این نوع از تیزرها دارای طرفداران بسیاری بوده و همه چیز به صورت طبیعی و رئال انجام می گیرد. تمام بازیگران و لوکیشن ها واقعی بوده و محصول به صورت واقعی نمایش داده می شود. در ساخت تیزر تبلیغاتی رئال، یک خط داستانی تعریف شده که باعث انتقال یک پیام خاص به مخاطب می گردد.

تیزر تبلیغاتی انیمیشن:

معمولا این نوع از تیزرهای تبلیغاتی را برای مخاطبین با سن کم و کودکان می سازند. در تیزرهای تبلیغاتی انیمیشن شخصیت ها موقعیت ها به صورت کارتونی هستند و برای ساخت آنها از اپلیکیشن های مخصوص استفاده می شود. در تبلیغات اسباب بازی و وسایل کودکانه معمولا از این نوع تیزرها استفاده می گردد.

تیزر تبلیغاتی رئال_ انیمیشن:

در این نوع  از تیزرها هم از اشخاص واقعی و هم کارتونی استفاده می شود. ممکن است لوکیشن تیزرهای رئال_ انیمیشن واقعی بوده اما شخصیت های موجود در آن به صورت گرافیکی طراحی شده باشند. در فروش محصولات خوراکی بیشتر از این نوع تیزرهای تبلیغاتی استفاده می گردد.

قیمت ساخت تیزر تبلیغاتی

قیمت ساخت تیزر تبلیغاتی وابسته به نوع تیزر، تعداد بازیگران به کار رفته در آن، لوکیشن و وسایل مورد نیاز، زمان و بسیاری از موارد دیگر دارد. ساخت تیزر تبلیغاتی در کلاس های مختلفی دسته بندی می شود که هر فرد و کمپانی می تواند هر یک از این کلاس ها را انتخاب نماید. البته برای ساختن تیزرهای تبلیغاتی تعرفه هایی وجود دارد و نظارت بر روی این قیمت گذاری ها توسط اتحادیه مربوطه انجام می گردد. ممکن است یک کارفرما بودجه زیادی را برای استفاده از این روش اطلاع رسانی در نظر گرفته باشد و شخص دیگری قصد داشته باشد تا یک تیزر تبلیغاتی اقتصادی با هزینه کمتر تولید کند. استودیوهای فیلم سازی مختلفی وجود دارند که به ساخت تیزر تبلیغاتی برای افراد و شرکت ها و برندهای مختلف می پردازند. ممکن است برخی از شرکت ها در کنار تیزر اصلی، ساخت تیزر تبلیغاتی رایگان را نیز انجام دهند و یک تیزر کوتاه را به صورت رایگان برای فرد بسازند. نرم افزار ساخت تیزر تبلیغاتی

یک تیزر تبلیغاتی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

برای ساخت یک تبلیغات خوب که بتواند مخاطبان زیادی را جذب نموده و بر روی آنها تاثیر گذار باشد، نکاتی باید رعایت گردد. یک تیزر خوب باید بتواند در کوتاه مدت درگیری ذهنی در فرد ایجاد کرده و وی را به تفکر وادار نماید. برنامه ساخت تیزر تبلیغاتی باید کاملا حساب شده و با هدف مشخص صورت گیرد در غیر اینصورت پروژه موفقیت آمیز نخواهد بود. در ادامه نکاتی که بتواند ویژگی های یک تبلیغات مناسب را ایجاد نماید ذکر شده است:
  1. نوآوری و خلاقیت در ایده ها:

مخاطبان در طول روز با تعداد زیادی تبلیغات در رسانه های مختلف مواجه می باشند. تبلیغات در صورتی موفق و موثر واقع می شود که بتواند تفاوتی با سایر تبلیغات داشته و از ایده های خلاقانه بهره ببرد. پس مهمترین مرحله در ساخت این روش فکر کردن برای رسیدن به ایده های جذاب هستند.
  1. افزودن ابهام به تیزر:

 یک ترفند مهم در ساخت تیزر تبلیغاتی افزودن اندکی ابهام به تیزر می باشد. این کار باعث می شود ذهن بیننده درگیر شده و منتظر بماند تا در بخش های بعدی تیزر ابهام خود را برطرف سازد. در این گونه مواقع بهتر است تیزر را نیمه تمام گذاشت و در بازه های زمانی مختلف گره ای از ابهام های موجود را در تیزرهای بعدی باز کرد. در واقع غیر قابل پیش بینی بودن تبلیغ، می تواند نتیجه آن را دوچندان کند.
  1. مخاطب محور بودن:

در ساخت تیزر تبلیغاتی بهتر است تمرکز خود را از روی محصول به سمت مخاطب تغییر دهید. تمرکز مستقیم بر روی محصول می تواند سبب بی اعتمادی مشتری شده و تبلیغ موثر واقع نگردد. با نگاهی به تیزرهای تبلیغاتی برندهای بزرگ دنیا می توان متوجه تاثیر مخاطب محور بودن در تیزرها شد.
  1. روراست بودن با مخاطب:

مخاطب باهوش امروزی، تمام اغراق های بیجای محصول را متوجه می شود و توصیه می شود از استراتژی صداقت در ساخت تیزر تبلیغاتی استفاده شود تا تاثیر بیشتری بر روی مخاطب داشته باشد.
  1. در نظر گرفتن سلیقه مشتری:

نیاز است تا در ساخت تیزر تبلیغاتی به سلیقه مشتری احترام گذاشته شود. با توجه به این که مخاطب تیزر چه کسانی هستند باید نوع و لحن تیزر متناسب با شخصیت این افراد بوده و سلیقه آنها در نظر گرفته شود. در واقع سلیقه کارفرما در طراحی تیزرهای تبلیغاتی هیچ جایی ندارد.
  1. هم راستا بودن سناریو با هدف اصلی:

گاهی ممکن است فیلمنامه تیزر به گونه ای طراحی شود که مخاطب از هدف اصلی دور شده و به مفاهیم جانبی توجه نماید. یک کارگردان خوب باید تلاش کند تا سناریو به طور کامل در راستای هدف پیش رفته و از مواردی که باعث انحراف ذهن بیننده می شود دوری نماید.
  1. وجود موسیقی مناسب تیزر:

موسیقی یک ابزار شنیداری مهم در جذب مخاطب می باشد. موزیک موجود در تیزر باید به نحوی انتخاب شود که آزاردهنده نبوده و مخاطب، تیزر را تا انتها تماشا نماید. انتخاب یک موسیقی خاص می تواند تبلیغات شما را در ذهن مخاطب تا سال ها ماندگار نماید. عوامل و فاکتورهای مختلف دیگری نیز وجود دارند که باید در ساخت تیزر تبلیغاتی در نظر قرار گرفته شوند تا در نهایت یک تیزر مناسب و مخاطب محور تولید شده و در رسانه های مختلف به اشتراک گذاشته شود. امروزه بسیاری از افراد قادر به ساخت تیزر تبلیغاتی با استفاده گوشی موبایل می باشند و بسیار دیده شده که تیزرهایی که از این طریق ساخته می شوند توانسته اند مخاطب های زیادی را در شبکه های اجتماعی جذب نموده و کارفرماهای مختلف را راضی نگه دارند.

جمع بندی کلی

تیزر یکی از ابزارهای بازاریابی ویدئویی می باشد که بسیار مورد توجه افراد، شرکت ها و برندهای مختلف قرار گرفته است. تیزرهای تبلیغاتی معمولا به گونه ای ساخته می شوند که ذهن مخاطب را درگیر کرده و این درگیری باعث می شود مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تبدیل گردند و همچنین برندهای ناشناخته به مخاطب معرفی گردند. ساخت تیزر تبلیغاتی کاری پیچیده و زمان بر است و انجام آن نیازمند طی کردن مراحل مختلف است. در این مقاله به معرفی تیزرهای تبلیغاتی و نحوه ساخت آنها پرداخته شده است.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان