یکی از نزدیکان منوچهر متکی ضمن کذب محض خواندن خاطره مطرح شده از سوی هاشمی رفسنجانی، اعلام کرد این بار چهارم است که این خاطره مطرح می شود.

به گزارش لنگرنیوز ، هاشمی رفسنجانی طی روزهای اخیر در گفت وگو با یکی از نشریات خاطره ای را از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مطرح کرد.

هاشمی در این خاطره جدید خود می گوید: "من به دعوت ملک عبدالله و برای شرکت در کنفرانس گفت وگوی ادیان به مکه رفتم و در خلال سفر تفاهمات خوبی برای کم کردن اختلافات از طریق یک مجمع علمایی داشتیم و هم زمان با سفرم، آنها محدودیت های حجاج ایرانی، مخصوصا حضور زنان در بقیع را برداشتند و مراسم سالگرد شهادت حضرت زهرا (س) شبانه و با حضور اکثر زائران ایرانی حاضر در مدینه و شیعیان، در قبرستان بقیع برگزار شد و حتی ما را به فدک بردند که باعث رونمایی از این قطعه ارزشمند گم شده در دل تاریخ 1400 ساله اسلام شد. وقتی برگشتیم، ناگهان وزیر امور خارجه دولت احمدی نژاد اعلام کرد که از آقای ری شهری که نماینده ولی فقیه در سازمان حج بود، در فرودگاه جده انگشت نگاری شد و به ایشان توهین کردند. من موضوع را از خود آقای ری شهری پرسیدم و گفت: اصلا چنین چیزی نبود. خود ایشان به آقای متکی زنگ زد که چرا چنین خبری را پخش کرده اید؟ در جواب گفت: من تحت فشار بودم که چنین خبری را بسازم و بگویم. ببینید مصالح جهان اسلام و منافع کشور را فدای اختلافات سیاسی خویش کردند و پس از آن دیدید که عربستان چه رویکردی نسبت به ایران داشت و چه ضررهایی که به خاطر این تخاصم ساختگی متوجه جهان اسلام، مخصوصا کشورهای اسلامی در منطقه شد. "

در این باره اما یکی از نزدیکان منوچهر متکی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی دانا، ضمن نادرست خواندن این خاطره مطرح شده از سوی هاشمی رفسنجانی، اعلام کرد این بار چهارم است که این خاطره مطرح می شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نمی دانم چرا برخی دوست دارند مدام این خاطره را تکرار کنند. آقای متکی یکبار به این خاطره کذب پاسخ داده و دیگر در شان ایشان نیست که بخواهد چهار بار به یک مسئله نادرست پاسخ دهد.

متن پاسخ متکی به خاطره هاشمی

وزیر سابق امورخارجه پیش از این یکبار در سال 90 به  اظهارات اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی پاسخ داده بود.

منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در واکنش به گفت و گوی آیت الله هاشمی رفسنجانی و نقل قولی که از آیت الله ری شهری رئیس بعثه مقام معظم رهبری کرده بود به گفته بود: شکایت حج گزاران عمره و تمتع از برخورد نامناسب مأمورین سعودی در فرودگاههای آن کشور به ویژه جده و رفتار اهانت آمیز آنان در اماکن زیارتی به خصوص در بقیع از فروردین ماه 1387 شدت گرفت. جناب آقای ری شهری امیرالحاج وقت ایرانیان در گزارشات مکتوب و شفاهی خود ضمن نقد این رفتارها از مقامات عالی کشور می خواهند که وزارت امور خارجه پیگیری جدی تری در این زمینه داشته باشد. شدت این اعتراضات تا حدی بود که برخی از مراجع عظام تقلید بر تعطیلی حج عمره در صورت ادامه رفتار ناشایست عربستان تأکید نمودند.

وی در ادامه ضمن اشاره به حساسیت بالای افکار عمومی نسبت به برخورد نامناسب سعودی ها با زائران ایرانی و حتی طرح این موضوع توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر امور خارجه اظهار داشت: شخصا سفیر عربستان در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرده و از وی خواسته شد مراتب اعتراض جدی ایران را به مقامات کشورش منعکس نماید.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان با بیان اینکه اینجانب در مصاحبه ای در جده که خبر آن در تاریخ 16 مرداد 1387 منتشر شده، رفتار نامناسب با نماینده مقام معظم رهبری در جریان سفر به عربستان سعودی و همچنین رفتار ناشایست با زائران ایرانی را غیرقابل قبول خوانده و آن را تقبیح کردم افزود: در این خبر که صرفا بخش مربوط به نماینده محترم رهبری آن در اظهارات اخیر برجسته گردیده است هیچ صحبتی از بازرسی بدنی وی به میان نیامده است.

منوچهر متکی با بیان اینکه هرگز به جناب آقای ری شهری نگفته است به خاطر فشار سیاسی چنین مصاحبه ای صورت گرفته و این ادعا خلاف حق و انصاف است، افزود: در تبعیت از سیره بزرگان دین، طی سالیان طولانی خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در مسئولیت های مختلف هرگز دین خود را برای دنیای دیگران نفروخته ام. به همگان خصوصا به بزرگان توصیه می کنم در ثبت خاطرات یا بازگویی آنها، حق و انصاف را رعایت نمایند.

حالا معلوم نیست چرا هاشمی رفسنجانی به این خاطره علاقه خاصی پیدا کرده که در طول سال های اخیر چهار بار این خاطره را تکرار کرده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان