گروه سیاسی خبرگزاری فارس: با کشف اولین بیماران کرونایی در روزهای انتهایی بهمن ۹۸، روند مبارزه با این بیماری در کشور آغاز شد. کادر درمانی و نیروهای مسلح به همراه تلاش بسیاری از مدیران در این عرصه توانست کمک شایانی کند اما در این میان نیز وعده هایی از سوی حسن روحانی رئیس جمهور وقت داده شد که هیچگاه محقق نشد.

* اتوبوس و مترو رها در دوران کرونایی

دوشنبه ۲۵ فروردین ۹۹ رئیس جمهور وقت در تماس تلفنی با وزیر کشور دستوراتی صادر کرد. حسن روحانی در این تماس به رحمانی فضلی وزیر کشور دستور داد افزایش و تقویت توان ناوگان حمل و نقل  شهری براساس مصوبه جلسه روز یکشنبه ستاد ملی کرونا را پیگیری کرده و تهمیدات لازم برای تسهیل در رفت و آمد مردم و استفاده از حمل و نقل عمومی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اندیشیده شود.

بعد از گذشت ماه ها از این دستور روحانی بسیاری از کارشناسان و مردم نسبت به وضعیت حمل و نقل شهری در دوران کرونایی اعتراض کردند. شلوغی مترو و اتوبوس های شهری به یک رویه عادی در این دوران تبدیل شده بود. اما در کنار وعده محقق نشده روحانی برای رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در حمل و نقل شهری، مردم به وضعیت نامطلوب حمل و نقل جاده ای و هوایی نیز معترض بودند.

در این میان هرچند وزیر راه و شهرسازی یک مصوبه ای را به شرکت های هوایی ابلاغ کرد که بر اساس آن تنها می توانند ۶۰ درصد صندلی های هواپیماها را بفروشند اما تصاویر و اعتراضات مسافران نشان می دهد این مصوبه نیز بصورت کامل اجرایی نشد.

* اعلام جرائم نمایشی حسن روحانی

حسن روحانی ۱۹ مهرماه ۱۳۹۹ درباره جرائم در نظر گرفته شده برای افرادی که پروتکل های قرنطینه ای را رعایت نمی کنند، بیان داشت: هر فردی که بدون ماسک در جامعه حضور یابد ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد که می بایست طی دو هفته به حسابی که اعلام خواهد شد، واریز کند. 

با گذشت قریب به یکسال از این دستور رئیس جمهور وقت هیچگاه این مصوبه مهم اجرایی نشد. در همان زمان نیز بسیاری از کارشناسان نسبت به نمایشی بودن سخنان رئیس جمهور هشدار دادند.

* وعده های واکسنی

«واکسیناسیون گروهی از سالمندان هفته پیش شروع شده که این هفته شاید به اتمام برسد، آخر این هفته دو مرتبه گروه بعدی و همین جور امیدواریم به تدریج در ماه اردیبهشت و خرداد بتوانیم همه اینها را انجام بدهیم، همه سالمندان و همه بیماری های زمینه ای ان شاء الله امیدواریم که تا آخر خرداد واکسیناسیون اینها انجام بگیرد»، این وعده روحانی در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ بود، وعده ای که در زمان بیان شده محقق نشد.

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «دولت موظف است این واکسن را بخرد، وارد کند، با هر سختی که هست و همین امروز و همین الان حساب کنیم، مثلا ۱۶ میلیون دوز واکسن کوواکس، ۱۰ میلیون دوز واکسن اخیر، ۲۶ میلیون می شود، جاهای دیگر هم داریم. همین الان ۳۰ میلیون واکسن ما آماده است. غیر از واکسن های در حال آماده شدن داخلی، واکسن های خارجی که الان خریدیم و در راه است و می رسد. داخلی های ما هم انشاءالله تا این ۳۰ میلیون بیاید و تزریق شود و انجام بگیرد، واکسن های داخلی هم وارد میدان می شود.»

این اظهارات روحانی درحالی است که در مردادماه طبق اعلام کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰، جمعا ۸میلیون و ۴۴۸هزار و ۷۰ دُز واکسن در سراسر کشور تزریق شده بود.

* وعده مهار کرونا در دولت تدبیر و امید

«این دولت به عهد خود در مهار کرونا و پایان دادن به تحریم تا پایان فعالیتش پایبند است»، حسن روحانی با بیان این سخن تاکید داشته که دولت را در شرایط مهار کرونا تحویل خواهد داد. در همین رابطه نیز محمود واعظی رئیس دفتر روحانی و در تایید سخنان وی گفته بود که «ما قصد داریم زمانی که دولت را تحویل می دهیم،  مسئله کرونا در کشور هم از نظر واکسیناسیون و درمان و پیشگیری به جایی رسیده باشد که دیگر دغدغه مردم نباشد».

این روزها با شروع بکار دولت جدید نه تنها تامین واکسن مورد نیاز کشور یک دغدغه اساسی است بلکه نابسامانی در توزیع آن در دولت گذشته نیز گریبان سیزدهمین دولت را نیز گرفته است و شاهد صف های طویل در مقابل برخی داروخانه ها و بیمارستان ها هستیم. موضوعی که باعث شده است تمام تمرکز دولت کنونی بر رفع مشکلات کرونایی در کشور باشد.

انتهای پیام/

 

 

 

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : افتتاحی

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان