به گزارش لنگرنیوز، تخریب کوه ها و مناطق طبیعی چند سالی است که در دست انبوه سازان و سرمایه گذاران افتاده است و از این رو برخی از مسئولین استانی و شهرستانی به بهانه اشتغال زایی از سرمایه گذاران با آغوش باز پذیرایی می کنند.

این تخریب ها در شهرستان های سرسبز شمال کشور در حال انجام است و متأسفانه یکی از این شهرستان ها لنگرود می باشد.

چند سالی است که در لیلاکوه، کومله، حاجی سرا و اطاقور و … شاهد تخریب کوه ها و برداشت شن و قطع درختان و … هستیم و تاکنون فریاد مردم کوهپایه نشین هم فایده ای نداشته و ظاهراً” قدرت مسئولین بر مردم می چربد.

مرداد 92 لنگرنیوز خبری با تیتر "وقتی لیلاکوه، لیلادشت می شود+تصاویر" در خروجی این پایگاه خبری تحلیلی منتشر کرد که با استقبال اصحاب رسانه مواجه شد و چندین رسانه محلی و استانی این خبر را تحت پوشش قرار دادند.

بعد از انتشار این خبر و ایجاد حساسیت در شهرستان، دادستان لنگرود وارد عمل شده تمامی معدنی را که به صورت غیرقانونی وبر خلاف موازین فنی مبادرت به برداشت می نمودند جهت صیانت از حقوق بیت المال تعطیل کردند.

نکته جالب اینجاست که برای دریافت مجوز برداشت وفق موازین قانونی باید از طریق ادارات ذی ربط: صنعت و معدن، محیط زیست، منابع طبیعی و… اقدام نمود و سؤالی که تاکنون بی جواب مانده است این است:

به راستی ساخت وساز، تخریب و برداشت شن از دل کوه، قطع درختان و … از زیر نظر تمام دستگاه ها و به صورت قانونی و کارشناسی گذشته است؟

اگر پاسخ آن مثبت است پس چرا دادستان از این کار جلوگیری کرده اند و مانع از ادامه برداشت شن از بیش از 5 معدن در شهرستان شده اند؟

البته از سوی دیگر تخریب و خشکاندن تالاب داخل در فضای پارک فجر لنگرود تحت عنوان توسعه پارک و ایجاد فضاهای تفریحی، ساخت پروژه مسکن مهر و مصلای شهر و…، نیز از دیگر اقدامات مسئولین مربوط بوده است.

مدیرعامل جمعیت دوستداران محیط زیست لنگرود در گفت وگو با تابناک می افزاید: ” در کنار رویدادهای عجیب وغریب مثل خشکاندن دو تالاب ارزشمند در ده سال اخیر، مدتی است ساخت دو جاده نیز در لنگرود آغاز شده است؛ یکی کمربندی جدید و دیگری جاده ساحلی که بخشی از پروژه ساخت جاده ساحلی در استان به شمار می آید. برای ساخت این دو جاده باید شالیزارهای زیادی خشکانده شده و هر دو جاده هم در تراز بالایی طراحی شده اند که برای رسیدن به آن سطح، خاک زیادی لازم است و به همین دلیل به لیلاکوه دست درازی کرده اند.”

ابراهیم زمانی افزود:” ساخت این جاده ها موجب شد تا مسئولان برای خوردن خاک لیلاکوه نقشه بکشند و چه بهانه ای برای این کار، بهتر از ساخت جاده و تعریض آن؟”.

زمانی در ادامه با اشاره به مهجور ماندن حوزه محیط زیست گفت: ” در آن بخش که تعریض جاده ها و حذف پیچ ها بهانه تعریض جاده قرار گرفت ، کسی نپرسید چرا بدون پیگیری مردم با این سرعت اجرا شد، کاری از دست ما ساخته نبود، زیرا ماجرا توجیه منطقی هم داشت، ولو آنکه می دانستیم این توجیه منطقی بهانه ای بیش نبوده است؛ اما در جاده ای که در ضلع غربی لیلاکوه آغاز شده بود، بهانه ای در این سطح هم وجود نداشت که بتوان با آن کسی را اقناع کرد و به همین دلیل به دستور دادستان متوقف شد.”

وی افزود: “پیمانکاران برای آنکه بتوانند این جاده را بسازند، حتی استشهاد محلی از مردمان ساکن روستای واقع در ارتفاعات منطقه هم تهیه کرده بودند. خوشبختانه دادستان لنگرود به ماجرا ورود کرده و به رغم تهدیدها ی صورت گرفته به صورت قاطع دستور توقیف عملیات غیرقانونی نامبردگان که به بهانه راه سازی مبادرت به تجاوز به منابع طبیعی نموده بودند را صادر نمود و سپس ضمن دعوت از شورای حفظ حقوق بیت المال استان متشکل از نمایندگان ادارات اطلاعات، محیط زیست، منابع طبیعی، سازمان بازرسی، نیروی انتظامی و…و حضور در محل و مشاهده از نزدیک، جملگی به غیرقانونی بودن اقدامات صورت گرفته صحه گذاشتند”.

با توجه به مطالب مشروحه و نظراتی که مدیرعامل جمعیت دوستداران محیط زیست لنگرود دادند، اگر خانه ای تخریب شود یا خسارتی وارد آید، خسارت وارده را می توان به سادگی نرخ گذاری کرد؛ اما طبیعتی که بازسازی آن بسیار دشوار و حتی غیرممکن می باشد، بدون نرخ رها می شود! دلیل آن چیست؟ طبیعتی که وظیفه قانونی و شرعی همه مسئولین و مردم در قبال آن این است که آن را حفظ نموده و به صورت امانتی به دست آیندگان بسپارند.

تا وقتی که برخی با چشم مردم بازی می کنند، بیلان ارائه می دهند و عقل را ندیده می انگارند، ازاین دست اتفاقات رخ خواهد داد.

اگر نگاهی به تصاویر زیر داشته باشید مشاهده می کنید که در اثر بارش شدید باران در چند روز گذشته شن و ماسه و گل خارج شده از دل کوه هایی که به صورت غیرقانونی از آن ها برداشت گردیده چگونه سبب رانش گردیده و سطح جاده اصلی را پر نموده است.

خداوند بهترین طراح است و به همین دلیل کوه ها را از درختان پر نموده؛ چون دلیل آن سست بودن شن های دل کوه است که باوجود درختان کوه ها استوار و پایدار می شوند.

یکی از موارد جالب این است که مجوزی مبنی بر قطع 70 اصله درخت صادر شد که در آخر 700 اصله درخت، خواسته یا ناخواسته از دل کوه قطع گردید!

امیری دادستان شهرستان لنگرود در گفت وگو با لنگرنیوز گفت:” سال گذشته بعد از بررسی های انجام شده مشخص گردید که برداشت خاک که در چند نقطه از جمله کوه های دیوشل، لیلاکوه، اطاقور، کومله و حاجی سرا انجام می شد قانونی نبوده و از سوی دیگر تخریبی بود که محیط زیست را نابود می کرد ”

وی افزود:” شهریور سال گذشته در راستای حفظ حقوق بیت المال وصیانت از منابع ملی، معادنی که در شهرستان به صورت غیرقانونی فعالیت داشتند، تعطیل شد.”

دادستان لنگرود تصریح کرد: ” با قطع درختان و برداشت خاک از کوه، کوه ثبات خود را از دست می دهد و در شرایطی همچون بارش باران ممکن است خسارات بزرگی وارد آید “.

وی افزود: ” یکی از دلایل سیل اخیر را می توان برداشت های غیرقانونی از کوه ها و کوهپایه ها ی جنوبی شهرستان عنوان نمود که علیرغم جلوگیری و برخورد قضایی صورت گرفته متأسفانه آثار مخرب خود را هنگام بارش نزولات آسمانی اخیر نشان داده است”.

وی با بیان اینکه فلسفه وجود پوشش های گیاهی در کوهپایه ها برای جلوگیری از رانش و فرسایش خاک دلیل علمی دارد افزود: ” پرونده های متعددی در خصوص جرائم صورت گرفته توسط افرادی که مبادرت به برداشت های غیرمجاز نموده اند تاکنون در این دادسرا تشکیل گردیده که برخی از این پرونده ها طی سالیان گذشته منجر به صدور حکم و محکومیت متخلفین گردیده و برخی دیگر در حال رسیدگی می باشد.

وی افزود: کما فی السابق با افرادی که به صورت غیرقانونی مبادرت به دست اندازی نسبت به بیت المال، عرصه های ملی و منابع طبیعی و سواحل می نمایند برخورد قضایی وقایع صورت خواهد گرفت؛ ضمن اینکه این مرجع در جهت حفظ وصیانت از عرصه های ملی و منابع طبیعی از دریافت هرگونه اخبار و اطلاعاتی که شهروندان محترم و فهیم لنگرود و دوستداران محیط زیست در این راستا دارند استقبال می نماید”.

تصاویر زیر بخشی از تخریب های مراتع کوهپایه ای در شهرستان است که اگر مجدداً به آنها دست اندازی نشود سال های سال و شاید چند قرن طول می کشد تا کوهپایه ها به شکل مناسبی درآیند.

[gallery ids="13404,13405,13406,13407,13408,13409,13410,13411,13412,13413,13414,13415,13416,13417,13418,13419,13420,13421,13422,13423,13424,13425,13426,13427,13428,13429,13430,13431,13432"]

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان