[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: استان گیلان ۵۶۵ هزار هکتار جنگل دارد این در حالی است با وجود این وسعت و گستردگی و حضور همیشگی سودجویان و قاچاقچیان تنها ۵۵۷ جنگل بان از این عرصه های طبیعی صیانت و حراست می کنند.

در ماه های اخیر بارها خبر ضرب و شتم محیط بانان و جنگلبانان شهرهای مختلف استان گیلان توسط سودجویان و قاچاقچیان چوب به منتشر شده است. افرادی که برای حفاظت از این میراث ملی و امانت آیندگان با کمترین امکانات و تجهیزات و حتی حقوق های اندک و شرایط سخت کاری از جان خود می گذرند تا اجازه ندهند عده ای برای کسب منفعت یک تکه از درختان که حیات جنگل به آنها بستگی دارد را جدا کنند و در این میان حتی جان خود را نیز از دست می دهند.

شهید «ناصر پیروی» از جمله این افراد بود که که در زمان ریاست خود در اداره منابع طبیعی ماسال به دلیل امتناع از برآوردن خواسته های گروهی از سودجویان ترور شد. از وی به عنوان یکی از خوشنام ترین و شجاع ترین جنگلبانان ایران نام برده شده است.

قصه جنگل، قاچاقچیان چوب و جنگلبانان/ امنیتی که وجود ندارد

نبود امنیت شغلی و حقوق کافی

یکی از جنگلبانان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کمبود نیرو برای حفاظت از عرصه های طبیعی استان گیلان، اظهار کرد: بیشتر نیروها شرکتی و قرقبان بوده و حقوق های خود را به موقع دریافت نمی کنند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه و حمایت مسئولان از جنگلبانان، افزود: یکی از مطالبات مهم از مسئولان این است که امنیت شغلی ما را فراهم کنند یکی از مطالبات مهم از مسئولان این است که امنیت شغلی ما را فراهم کنند.

این جنگلبان در ادامه به موضوع قراردادهای کاری جنگلبان اشاره و اضافه کرد: جنگلبانان برای حراست از جنگل از جان خود می گذرند در مقابل حقوق اندکی دریافت می کنند.

وی با اشاره به مظلومیت قشر جنگلبان، تأکید کرد: مسئولان باید صدای ما را بشنوند و برای رفع مشکلات ما اقدامی انجام دهند.

رفع تصرف ۱۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی گیلان

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز با اشاره به اینکه جنگل های هیرکانی به عنوان یک میراث طبیعی جهانی در استان گیلان قرار دارد، اظهار کرد: صیانت و حفاظت از این میراث ارزشمند وظیفه و تکلیف همه ما است.

احمد آقایی با اشاره به اینکه در سال گذشته با حمایت دستگاه قضائی، متولیان حوزه منابع طبیعی موفق شده اند هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی استان را رفع تصرف کنند، گفت: در پنج ماه نخست امسال نیز ۲۸۲ هکتار از اراضی جنگلی رفع تصرف شده است.

وی به تشکیل حدود ۹۱۶ فقره پرونده با موضوع تعرض به منابع طبیعی و جنگلی نیز اشاره و تصریح کرد: برای رسیدگی به این موضوع کمیته صیانت از جنگل ها در استان گیلان راه اندازی و فعال است.

قصه جنگل، قاچاقچیان چوب و جنگلبانان/ امنیتی که وجود ندارد

برخورد قاطع با متصرفان اراضی ملی

آقایی با اشاره به برگزاری ۷۰ جلسه در قالب این کمیته، بیان کرد: در این جلسات همه اعضای اعم از انتظامی، نظامی و امنیتی، منابع طبیعی، محیط زیست و دادستان های سراسر استان تلاش کرده در برخورد با متخلفان اقدامات مناسبی انجام دهند.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی و محیط زیست متعلق به همه نسل ها است و باید از آن حفاظت و صیانت شود، گفت: در سال های اخیر مشاهده شده عده ای به منابع طبیعی تعرض کرده و در مقابل مأموران از قبول قانون تمرد کرده و ایراد ضرب و جرح می کنند.

معاون پیشگیری از جرایم دادگستری گیلان با اشاره به تقدیم شهدایی در زمینه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی، اظهار کرد: دستگاه قضائی با این افراد برخورد قاطع انجام می دهد دستگاه قضائی با این افراد برخورد قاطع دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه عده ای در استان از این افراد حمایت می کنند، گفت: دستگاه قضائی به این افراد نیز هشدار می دهد زیرا خط قرمز دستگاه قضا صیانت از منابع طبیعی است.

آقایی همچنین به موضوع ضرب و جرج محیط بان فومنی اشاره و اظهار کرد: ضاربان دستگیر و بازداشت شدند و قطعاً مجازت سخت در انتظار این افراد است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان