[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع صبح امروز در پنجاه و ششمین جلسه مدیریت تالاب بین المللی انزلی در سالن غدیر استانداری گیلان با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی اظهار کرد: باید قدردان کسانی باشیم که با تأسی از سالار شهیدان در دوران دفاع مقدس جان خود را برای دفاع از میهن اسلامی فدا کردند.

وی با اشاره به گزارشاتی که در جلسه مدیریت تالاب انزلی از سوی مسوولان بیان شد، گفت: این گزارشات نشان از اقدامات خوب دبیرخانه، اداره کل حفاظت از محیط زیست استان و سایر دستگاه ها و کار خوب پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان با همکاری مردم دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه تالاب انزلی میراث مهم طبیعی ما است و ارزش های بسیاری برای تمام جوامع انسانی خصوصاً برای گیلانیان دارد و به سبب این اهمیت بالا وظایف همگی ما در راستای صیانت و احیای این تالاب سنگین تر می شود.

زارع با بیان اینکه به سبب ورود و تجمع آلاینده، رسوب و فاضلاب های در طی دهه های گذشته کیفیت مطلوب و ارزش زیستی تالاب بین المللی انزلی به مرور کاهش یافت، افزود: کاهش طراز سطح آب تالاب متأثر از کاهش طراز سطح آب دریای خزر، در کنار هم وضعیت نگران کننده ای برای مردم و مسوولان پدید آورده است.

وی بهترین روش احیای تالاب را تکیه بر برنامه ریزی اصولی و نگاه کارشناسانه به موضوع دانست و بیان کرد: کمیته مدیریت تالاب انزلی با حضور تمام دستگاه ها و زیر کمیته های هفت گانه به همین دلیل کمیته مهمی است که هر کدام از دبیرخانه ها در حیطه تخصصی خود باید فعال باشند و در سطح ملی هم این کارگروه با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه تصمیمات خوب در کارگروه ملی از نتایج خوب کمیته مدیریت تالاب در گیلان دانست که منجر به برنامه ای هفت ساله برای تالاب انزلی شد، گفت: همکاری و پیگیری خوب نمایندگان مردم استان در مجلس به ویژه نمایندگان شهرستانهای رشت، انزلی، خمام و صومعه سرا در تخصیص اعتبارات برای احیای تالاب بسیار تأثیر گذار است.

زارع دستور داد تا حداکثر یک هفته زیر کمیته های هفت گانه کمیته مدیریت تالاب انزلی که هرکدام زیرمجموعه ای از دستگاه های؛ آموزش پرورش، آب و فاضلاب، میراث فرهنگی، دادگستری و منابع طبیعی هستند جلساتی برگزار کنند و صورت جلسه به دبیرخانه ارسال شود تا پیشنهادات زمینه تصمیم سازی در کمیته استانی شود.

وی با بیان اینکه انجام موافقت نامه و قرارداد به صنایع شهید تمجیدی برای ساخت دستگاه دروگر سنبل آبی با همکاری دستگاه های نظارتی به نتیجه رسید، افزود: چالش و مشکلات باید با رایزنی و همکاری و تعامل صورت بگیرد، ما برای احیای این تالاب باید از ظرفیت انسانی و جوامع محلی استفاده شود.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه برنامه سیپا میتواند برای تالاب انزلی بسیار مهم باشد، گفت: در راستای توسعه پایدار در عرصه محیط زیست و کشاورزی اگر از ظرفیت جوامع انسانی محلی استفاده مناسبی صورت بگیرد قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

زارع با اشاره به اینکه ۳۵ روستا در ارتباط مستقیم با تالاب انزلی هستند، بیان کرد: در شهرستان صومعه سرا تعداد قابل توجهی از روستاها متأثر از این موضوع هستند و همه اقدامات برای احیای تالاب باید به موازات هم اتفاق بیفتند.

وی با تأکید بر اینکه تمام دستگاه های اجرایی پیشنهادات خود را متناسب با برنامه مصوب کارگروه هفت ساله مدیریت تالاب اعلام کنند، افزود: تبیین لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حال حاضر در دستور کار دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور است و حتماً این پیگیری ها در سطح کشور نیاز است تا در بودجه سال آینده لحاظ شود.

استاندار گیلان با اشاره به پروژه عملیات لایروبی که اداره کل بنادر استان در حال پیگیری ماجراست، گفت: تا اقدامات اجرایی اثر بخش مستمر نباشد به موفقیت نمی رسیم، خصوصا مواجهه با گیاه مهاجم سنبل آبی نباید گذری باشد و دستگاه های مختلف باید برای استمرار این موضوع پای کار باشند.

فرماندار بندرانزلی نیز در این جلسه با بیان اینکه از روزهای ابتدایی خدمت در بندرانزلی بحث دغدغه تالاب را در تمامی گروه ها مشاهده کردم، اظهار کرد: در این مدت نتیجه گرفتم که همه یک حرف می زنند اما به زبان های مختلف، شاید همین دلیل بر این است که نتیجه مطلوب عاید نشده

اسماعیل میرغضنفری با اشاره به بحث جمع آوری سنبل آبی در تالاب انزلی گفت: یک مقطعی این اتفاقات می افتند و تمام می شوند این پروژه نیست، پروسه است که باید تکرار شود.

وی با اشاره به لایروبی تالاب انزلی افزود: به محض ورود به بحث لایروبی معذوریت هایی از سوی دستگاه های نظارتی انجام می شود که باید بین لایروبی و برداشت مصالح تعاریف جدا داشته باشند که قابل اجرا نیست.

فرماندار بندرانزلی با بیان اینکه تمامی این مسایل نیاز به منابع مالی دارد، تصریح کرد: زمانی که بودجه  ۱۲ میلیاردی برای تالاب بیان شد باید می دانستیم که محقق نمی شود، تمام این برنامه ها در صورت تحقق منابع مالی کافی محقق شود.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مسیله تالاب انزلی یکی از دغدغه های مهم گیلان است، اظهار کرد: تالاب انزلی یکی از سرمایه های مهم استان گیلان است و روز پنجشنبه رئیس مجلس نیز بازدیدی از این تالاب داشتند.

محمدرضا احمدی با اشاره به کاهش حضور پرندگان در تالاب انزلی گفت: ما مبدأ را رها کردیم و تنها به مقصد می نگریم، شیرابه های سراوان که هر ثانیه بیش از هفت لیتر از آن خارج می شود و فاضلاب های زرجوب که هم شهری و بیمارستانه هستند، فاجعه ای است که سر ریز آن ها به تالاب انزلی است.

وی با اشاره به مشکلات شیرابه های فخب و سیاه اسطلخ بیان کرد: همه این موارد به تالاب سرازیر می شود و قطعا نوید آینده روشنی را نمی دهد.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با تأکید بر همت همگانی تمامی دستگاه ها برای حل مشکل پسماند و تالاب انزلی گفت: باید ابتدای امر این مشکل ۳۵ ساله زباله را در گیلان حل کنیم تا این شیرابه ها به تالاب وارد نشوند، باید سر منشأ را پیدا کرده و رفع کنیم.

احمدی با اشاره به اینکه از دست دادن تالاب از دست رفتن دریا و گونه های دریایی خزر خواهد بود، افزود: تقاضا دارم همگی دست به دست هم دهیم که سر منشأ زباله ها را بخشکانیم.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان