[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در تازه ترین گزارش ارسالی خود به مهر درباره روابط و تبادلات فرهنگی آلمان و اتریش پرداخته است. این گزارش را در ادامه بخوانید:

آلمان با همسایه جنوبی خود اتریش، نه تنها در حوزه زبان و فرهنگ، بلکه از لحاظ تاریخی نیز شباهت های زیادی دارد. در زمان امپراتوری مقدس روم، اتریشی ها و آلمانی ها به هم متصل بودند و خاندان هابسبورگ که تا قرن بیستم میلادی بر اتریش حکومت می کرد، با امپراتوری های آلمان روابط بسیار خوبی داشت. امروزه نیز دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با یکدیگر روابط بسیار نزدیکی دارند. تبادلات فرهنگی و علمی آلمان با اتریش نسبت به سایر کشورها بیشتر و متنوع تر است. بسیاری از رهبران ارکستر، موسیقیدانان، بازیگران و کارگردانان تئاتر آلمان در اتریش به فعالیت مشغولند و در مقابل بسیاری از هنرمندان اتریشی در آلمان کار می کنند. تولیدات متعدد آلمانی - اتریشی در حوزه سینما و تلویزیون و همچنین همکاری ناشران این دو کشور با یکدیگر، نشان دهنده روابط نزدیک آنها در این زمینه است. همچنین مسئولان رسانه های دو کشور تفکرات مشترکی دارند و به ویژه در برخورد با اسلام و مسلمانان مانند هم عمل می کنند. بسیاری معتقدند که این رسانه ها، اکثرا اخبار منفی درباره مسلمانان و اسلام منتشر می کنند و به نوعی تلاش دارند تا تصویر افکار عمومی را نسبت به پیروان اسلام خراب کنند.

تبادلات آکادمیک

سیستم آموزش عالی در آلمان و اتریش اساساً مشابه یکدیگر هستند. در هر دو کشور، دانشگاه های رایگان وجود دارد که بسیاری از آنها در رده بندی جهانی در مرتبه خوبی قرار گرفته اند. همچنین مدارک دانشگاه های این دو کشور در سراسر جهان اعتبار دارند. علاوه بر این ها، تحصیل در دانشگاه های این دو کشور به زبان های آلمانی و انگلیسی انجام می شود و از این رو، دانشجویان به راحتی می توانند از مقطعی به مقطع دیگر میان اتریش و آلمان جابه جا شوند. در کنار این ها، مراکز تحقیقاتی نیز در اتریش مانند آلمان فعالیت گسترده ای دارند. آنطور که آمارهای دولت اتریش نشان می دهد؛ هزینه های اختصاص یافته به بخش تحقیقات به خصوص در حوزه های محیط زیست، انرژی های تجدیدپذیر و مهندسی مواد غذایی در ده سال گذشته، سه برابر افزایش داشته است. با این اوصاف، عجیب نیست که بسیاری از دانشجویان و محققان آلمانی که شرایط کاری و تحصیلی بهتری در اتریش پیدا کنند، به این کشور مهاجرت می کنند. در مقابل دانشجویان و پژوهشگران اتریشی نیز به راحتی جذب موسسات آموزشی و تحقیقاتی آلمان می شوند. سایت زیر می تواند اطلاعات بیشتری درباره تبادلات آکادمیک میان موسسات آموزشی و تحقیقاتی دو کشور را در اختیار مخاطبان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/europa/oesterreich/

توسعه گردشگری

همان طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، اتریش همسایه جنوبی آلمان است و از این رو، سالانه هزاران آلمانی به شهرهای مختلف اتریش سفر می کنند. به طور مثال، بسیاری برای اسکی، شهر اینسبروک را انتخاب می کنند، برای برای سفرهای کاری به شهرهای مختلف اتریش می روند و تعداد دیگری نیز برای حضور در فستیوال های موسیقی منحصر به فرد وین به این شهر سفر می کنند. به همین دلیل، مسئولان بخش گردشگری کشور اتریش، سایت اطلاع رسانی گردشگری این کشور را راه اندازی کرده اند. این سایت با هدف آشنایی شهروندان آلمان و سایر کشورهای جهان با شهرهای مختلف اتریش، آثار باستانی و گردشگری این کشور و طبیعت زیبای آن راه اندازی شده است. در این وب سایت، اطلاعات مفیدی درباره فعالیت های هنری و فرهنگی، گردش در طبیعت، گشت وگذارهای خانوادگی و ورزش های هیجان انگیز در اتریش وجود دارد. برای آشنایی با این وب سایت می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.austria.info/de


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان