به گزارش لنگرنیوز ، بررسی رأی اعتماد به محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور آغاز شد. حسن روحانی رئیس جمهور چهارشنبه هفته گذشته 30 مهرماه طی نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «محمود نیلی احمدآبادی» را به عنوان سومین فرد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای کسب رأی اعتماد به خانه ملت معرفی کرد. رئیس جمهور پیش از این «میلی منفرد» و «رضا فرجی دانا» را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده بود که میلی منفرد نتواست از پارلمان رأی اعتماد بگیرند، اما فرجی دانا توانست از فیلتر رأی اعتماد بگذرد ولی عبور از این فیلتر به معنای تثبیت حضور 4 ساله در یک وزارتخانه نیست. چند ماهی بیش، از عمر وزارت فرجی دانا نگذشته بود که وکلای ملت به دلیل انتصابات آقای وزیر و نیز عملکرد نادرست وی در این وزارتخانه کلیدی، طرح استیضاح فرجی دانا را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند. طبق آیین نامه داخلی مجلس، حسن روحانی رئیس جمهور یک ساعت فرصت دارد از نیلی احمدآبادی دفاع کند. سپس 2 مخالف و 2 موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند، البته هر نماینده مخالف یا موافق می تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهد.پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه های وزیر پیشنهادی، خود وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون قرار می گیرد و حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد ضمن تشریح بیوگرافی و سوابق خود، برنامه هایش را ارائه دهد. در پایان هم رئیس مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را به رأی وکلای ملت می گذارد. کل زمان بررسی صلاحیت نیلی احمدآبادی 150 دقیقه معادل 2 ساعت و 30 دقیقه است، البته ممکن است برخی مخالفان از ایراد سخنرانی انصراف دهند که در این صورت موافق هم صحبت نمی کند و در نتیجه از این زمان کاسته می شود.حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری کشورمان در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، پس از سلام و درود به امام حسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان، اظهار داشت: خوشحالم که بار دیگر فرصتی پیش آمد تا درمحضر نمایندگان محترم ملت راجع به یکی از عزیزان و کارگزارانی که بناست بار مسئولیت سنگین آموزش عالی را بر دوش گیرد، با هم به بحث و گفت وگو بنشینیم اما سرآغاز سخنم را از آن معلم بزرگ یاد می کنم، از سردار آزادی،از پرچمدار ایستادگی و مقاومت، از کربلایش، از عاشورایش، از بوی عطر ایستادگی و شهادت او و یارانش که این عطر روز به روز مشام انسانها و جامعه را در مسیر هدایت معطر می سازد.
وی افزود: او بود که فرمود رضی الله رضانا اهل البیت نصبر علی البلاء یفوینا اجور الصابرین؛ او همه خوشنودی ها و لبخندها و رضایت ها را در سایه رضایت آفریدگار جهان می دانست و میدید.
رئیس جمهور تصریح کرد: لذا خود با افتخار و هر آنچه داشت را در راه رضای حق فدا نمود و در آخرین لحظات نیز گفت که الهی رضا برضاک، صبرا لبلاک، لا معبود سواک، یا غیاث المستغیثین؛ افتخار همه ما شیعیان و مسلمانان و
افتخار همه آزادگان عالم، به وجود مقدس ابی عبدالله الحسین (ع)، به راه و سیره اوست و همان راه پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) و امام مجتبی(ع) را پیمود که سراسر نهضتش برای ما درس است؛ درس اخلاق؛ درس ادب؛ درس
ایستادگی و درس فداکاری و حرکت برای مصالح امت اسلام که اِنما خَرجتُ لِطَلبِ الاصلاح فی اُمت جدی.روحانی ادامه داد: او برای اصلاح همه نابسامانی ها و مفاسد و ظلم ها و فشارهای نابجا و انحرافات در جامعه ایستاد که گفت "انی احب ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر"؛ او می خواست همه خوبی ها در جامعه استقرار یابد وبدی ها و رذالت ها را از جامعه بزداید.روحانی ادامه داد: مهمترین هدف دولت و مجلس، قوای سه گانه و همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران اصلاح جامعه، استقرار نیکی ها و پاک کردن جامعه از رذایل اخلاقی است؛ هرجا با هم بوده و دست به دست هم دادیم، هرجا همدل بودیم، همنوا بودیم، دل نازک نبودیم، دل به هم دادیم، آنجا پیروز صحنه بودیم. در سیاست خارجی پیروز شدیم، در سیاست داخلی پیروز شدیم، در اقتصاد گام های مهمی به جلو برداشتیم و برای نه تنها امنیت کشور که امنیت منطقه و جهان قدم های استوار برداشتیم.
بین ما و شما حکم و حاکم قانون اساسی است
وی با بیان اینکه هر جا که خدایی ناکرده بین ما اندک فاصله ای ایحاد شد دشمن از آن استفاده کرد، گفت: دولت همانطور که بارها اعلام کرده در برابر مجلس، راهش، ادب و اخلاق و قانون است. بین ما و شما حکم و حاکم قانون اساسی است و داور اصلی بعد از خداوند بزرگ، افکار عمومی است. این افکار عمومی است که قضاوت خواهد کرد و همیشه از ما وحدت را می خواهد. افکار عمومی ملت ما، نه فاصله را می پسندد و نه خدای ناکرده لجبازی را می پسندد.
دولت اهل لجبازی نیست
رئیس جمهور تأکید کرد: این دولت اهل لجبازی نیست؛ در برابر تصمیم مجلس شورای اسلامی، برای سوال از وزرا و برای استیضاح وزرا، به رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی احترام می گذارد. منشا
مشروعیت حقوقی و سیاسی را آرای مردم و نظرات مردم و مشروعیت دینی و مذهبی را هم جدا از مقبولیت اجتماعی و مشروعیت سیاسی نمی بیند، امروز ما در شرایط بسیار حساس جهانی و منطقه ای هستیم.
روحانی ادامه داد: شرایط جهانی به گونه ای است که از درآمد اصلی کشور یعنی درآمد نفت، حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده و ما باید با شرایط جدید و وضع اقتصادی جهانی که البته همیشه در موضوع نفت، اقتصاد تنها حاکم
نبوده و معمولاً سیاست و توطئه های جهانی هم نقش بسزایی داشته و دارد، کنار بیاییم. ما در شرایطی هستیم که متاسفانه منطقه ما از شمال آفریقای تا خاورمیانه را ناامنی و بی ثباتی فراگرفته است.
" همسایگان شرقی و غربی ما و از همه سمت مشکلات و ناامنی را امروز شاهدیم؛ چشم امید دوستان ما و چشم امید مسلمانان و مردم منطقه به ایران اسلامی است؛ به ملت بزرگ و متحد این سرزمین است و امروز بحمدالله ما شاهد یک تفاهم، توافق، همفکری و همدلی در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری هستیم، همه ما هدف واحدی را دنبال می کنیم که بعد از رضای حق، رضای عامه است؛ خشنودی خداوند و مردم همه هدف ماست."
وی خاطر نشان کرد: انشاءالله در کنار هم با توفیقات الهی و عنایت حق و با توجهات حضرت ولی عصر(عج) و عنایت ارواح طیبه پیامبر(ص) و ائمه و امام حسین(ع) و اصحاب و یارانش، ما می توانیم این راه را ولو با دشواری های مختلف، به خوبی به مقصد برسانیم.
روحانی اضافه کرد: پارسال شاید در یک همچون ایامی بود که در جمع شما نمایندگان محترم، وزیر مودب و دانشور ما از جمع شما رای اعتماد گرفت. یکسالی از آن رای اعتماد گذشته است؛ گرچه نمایندگان محترم در مقطعی دیگر
در چارچوب حق قانونی، اعتمادشان را پایدار نساختند و در مقطعی اعتماد خود را در حد لازم به آن وزیر ندادند و بناچار وزارت بسیار مهم علوم، تحقیقات و فناوری، از سال گذشته تا امروز دو نوبت با سرپرست اداره شد و امروز برای
سومین بار است که برای این وزارتخانه من در جمع شما حاضر شدم و وزیری که به اعتقاد ما می تواند این بار سنگین را به دوش گیرد به محضر شما معرفی خواهم کرد.
رئیس جمهور تصریح کرد: وزارت علوم از حساسیت خاصی آنهم با یک جمعیت دانشجویی بالای 4 میلیون نفر برخوردار است، آنهم با محققین و اعضای هیئت علمی حدود 70 هزار نفر، جمعیت بسیار بزرگ، فرهیخته، تاثیرگذار و امید برای آینده کشور.
روحانی همچنین در ادامه سخنانش گفت: اگر ما به فکر نشاط علمی و پیشرفت علمی و توسعه علمی و توسعه اقتصادی و اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دانش محور هستیم، راهش از مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها می گذرد.
وی خاطر نشان کرد: در انقلاب اسلامی و در تحولات اجتماعی، همواره دانشگاه جزء پیشتازان بوده است، از سال 42 دانشگاه به ویژه دانشگاه تهران در صحنه نهضت اسلامی بود و یادمان نرفته فروردین 43 در بازگشت امام از زندان، در مدرسه فیضیه دانشگاهیان عزیز در آن جشن شرکت کرده و با دسته گل قرمزی که به همراه خود به مدرسه آورده بودند، وحدت و اتحاد حوزه و دانشگاه را آنجا بنیان نهادند. دانشگاه نیاز دارد به اینکه مرکز علم و دانش باشد.
رئیس جمهور ادامه داد: امروز دانشگاه های ما از لحاظ کمیت وضع خوبی دارند؛ از لحاظ تاسیسات و ساختمان شاید امروز با صندلی خالی و فضای خالی هم در دوره کارشناسی مواجه باشیم، اما نیاز داریم از لحاظ کیفیت دانشگاه ها را در مسیر توسعه بیشتر قرار دهیم. چه در علوم تجربی و چه در زمینه بهداشت و درمان و چه در علوم انسانی که برایمان بسیار حائز اهمیت است.
روحانی اظهار داشت: دانشگاه های ما امروز نیاز به فضای آرام دارند که یک مرکز اندیشه، علم، تحقیق و دانش باشند. ما نمی خواهیم بگوییم دانشگاه های ما از سیاست فاصله داشته باشند و از مسائل سیاسی بی خبر باشند اما حتما هم نمی خواهیم دانشگاه باشگاه سیاسی باشد.
"ما دانشگاهی می خواهیم که مرکز دانش و علم باشد و آگاه از مسائل سیاسی باشد؛ اما شعارهایش را از سیاسیون نگیرد و دنبال آن نباشد که گوشش بدهکار شعارهای گروه های سیاسی باشد، اگر گروه های سیاسی می خواهند فعالیت سیاسی کنند، از طریقش که طریقش حزب و تشکیلات سیاسی است. در عین حال از تشکل های دانشجویی استقبال می کنیم و به نظرات آنها احترام می گذاریم؛ می خواهیم دانشگاه محیطی آرام باشد."
وی افزود: من بسیار خوشحالم که از آغاز دولت یازدهم تا امروز چه وزیر محترمی که مسئولیت آموزش عالی را بر دوش داشت و چه دو سرپرستی که در دو مقطع این مسئولیت را بر دوش گرفتند، تلاش کردند محیط دانشگاه محیط آرامی باشد. ما می خواهیم دانشگاه ما به تولید متصل باشد. ما می خواهیم پیشرفت علمی ما در کتاب ها و مقالات علمی منحصر نماند. ما می خواهیم زنجیره علم و دانش تا تولید و فتح بازار و برندهای جدید ادامه یابد.
رئیس جمهور با بیان اینکه ما می خواهیم دانشگاه به صنعت و کشاورزی و خدمات متصل باشد، خاطرنشان کرد: می خواهیم دانشگاه های ما به نیازهای امروز جامعه ما و کشور توجه کند؛ آنچنان نباشد که فارغ التحصیل دانشگاه، در رشته ای باشد که امروز جامعه ما خیلی به آن نیازی ندارد و جامعه ما نیازهایی داشته باشد که برای رفع آن نیازها فارغ التحصیل به اندازه کافی نداشته باشیم.
نمی خواهیم دانشگاه مرکز سیاست بازی باشد
روحانی افزود: ما نیاز به دکترین جدید در آموزش علمی و برنامه ریزی جدید نیاز داریم. نمی خواهیم دانشگاه مرکز سیاست بازی باشد. ما نمی خواهیم دانشگاه ما جولانگاه این یا آن جناح باشد. به گزارش تسنیم، روحانی ادامه داد: می خواهیم اعتدال در دانشگاه ما حاکم باشد. آرامش حاکم باشد و هر کس مسئول آموزش عالی است باید بداند مبنا شایسته سالاری است. نه این جناح و نه آن جناح، فرقی برای ما وجود ندارد.
وی افزود: من اولین سخنم با هر سه وزیر، وزیر اولی که نتوانست به اندازه کافی رای بگیرد، وزیر دومی که گرفت و امروز وزیر سوم، به هر سه آنها سفارشات مساوی داشتم و عرض کردم که می خواهیم کیفیت علمی دانشگاه های ما افزایش یابد. ما دنبال توسعه علمی توام با توسعه اخلاقی و فرهنگی در دانشگاه هستیم.
من به آنها گفتم که می خواهیم دانشگاه ما یک دانشگاه مومن، پایبند به اصول نظام و انقلاب و خدمتگزار به ملت بزرگ ایران باشد.
رئیس جمهور اضافه کرد: به همه آنها عرض کردم کسی باید مسئولیت را بپذیرد که مدیریت لازم و لیاقت لازم و علم و دانش کافی و تعهد اخلاقی لازم را دارد و معتدل است و افراطی نیست. این جناح یا آن جناح فرقی ندارد.
دولت فراجناحی است
روحانی ادامه داد: دولت ما هم امروز دولت فراجناحی است و از هر دو جناح در دولت حضور دارند اما به حمدالله معتدلین هر دو جناح هستند. همان طور که دولت فراجناحی است، امروز خواهش من از شما رای فراجناحی ملی است، تا هر چه زودتر دانشگاه های ما بتواند بر مبنای مسیر استوار و پایدار و بلندمدت برنامه ریزی لازم در دانشگاه های ما انجام گیرد. همه شما می دانید چه مقدار برای ما دانشگاه و آموزش عالی و برای پیشرفت و توسعه کشورمان اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه آقای نیلی جزو دانشمندان کم ادعا با آنهمه مقالات علمی است و 80 مقاله آی اس آی، 90 مقاله علمی و آنهمه پژوهش که زیر نظر او انجام گرفته است، اظهار داشت: خوشحالم که نیلی احمدآبادی شخصیتی است که دانشگاه را با صنعت در کنار هم مدیریت کرده است. به گزارش تسنیم، روحانی گفت: آنجا که دانشگاه و صنعت باید دست به دست هم دهند، در بخشی از کار مدیریت این هماهنگی و اتصال را بر دوش داشته است.
رئیس جمهور ادامه داد: نیلی احمدآبادی پژوهش های بسیار تاثیرگذاری را برعهده داشته و در دانشگاه های معتبری همچون دانشگاه شیراز، شریف، دانشگاه ژاپن درس خوانده و در مراکز علمی توانسته استعداد درخشان خود را به نمایش بگذارد.
روحانی اضافه کرد: نیلی احمدآبادی مدیریت را از رده های پایین شروع کرده تا بالا، ولی مراحل را طی کرده و خوشبختانه فردی انقلابی و حاضر در صحنه دفاع مقدس بوده است. برای ما بسیار مهم است، کسانی امروز بار مسئولیت را بر دوش بگیرند که هم انقلاب را باور داشته باشند و هم پایبند به اصول نظام باشند و هم ولایی باشند و ولایی بیندیشند و هم آماده فداکاری برای ملت باشند.
"من یکی از افتخاراتم این است که در دولت بسیاری از وزرا میدان جنگ و جهاد را تجربه کردند و با برخی از آنها آشناییم به دوران دفاع مقدس مربوط می شود، می بوسیم آن کفشی که بر روی آن غبار جبهه و جنگ و میدان نبرد نشسته باشد و ما بحمدالله امروز با کاندیدایی در این زمینه مواجه هستیم که حدود 7 سال از زندگی دوران جوانی اش در میان نهاد انقلابی و مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش علمی، صنعتی نیروی هوایی سپاه، مسئولیتی را بردوش داشته است و این برای ما افتخار است که همه آنهایی که سوابق آنها سوابق انقلابی، حضور در میدان جنگ، دفاع مقدس، ایثار و فداکاری بوده است."
رئیس جمهور با بیان اینکه نیلی احمدآبادی فردی اخلاقی و معتدل است، گفت: خیلی مهم است، مسئول امروز بتواند اخلاق حسنه اسلامی را داشته باشد، آرام باشد و معتدل و بتواند با اعتدال بار مسئولیت را به مقصد برساند. اینجا نکته ای می خواهم عرض کنم که مخاطب من نه نمایندگان محترم ملت هستند و نه ملت بزرگ ایران. مخاطب من برخی رسانه هایی هستند که گاهی نکات اخلاقی را مدنظر قرار نمی دهند. بسیار مهم است که ما امروز اصل صداقت و راستگویی را در همه جا مدنظر قرار دهیم.
روحانی در ادامه سخنانش اظهار داشت: اگر می خواهیم راجع به فردی قضاوت کنیم، از آقای دکتر نیلی مهمتر و از وزارت علوم مهمتر و از دولت و نظام مهمتر، اخلاق است، اخلاق هم در رأسش راستگویی و امانتداری است؛ فرمود لاتنظروا الی طول الرکوع الرجل و سجوده، ولکن انظرو الی صدق الحدیث و اداء الامانت، بعضی عادت کردند به نماز و سجده و رکوع طولانی، راستگویی و امانتداری دو اصل مهم برای قضاوت افراد است. نسبت به افراد، نسبت به فردی چه موافقیم و چه مخالفیم، آنچه راست و درست است بگوییم.
وی افزود: در برخی رسانه ها آمد که دکتر نیلی مطلوب واقعی رئیس جمهور برای آموزش عالی نیست. ایشان را برای دستگرمی به مجلس می فرستد و بعد فرد دیگری را می خواهد معرفی کند؛ این دروغ است. صدق الحدیث و اداءالامانت؛ منتخب من ایشان است و از وی دعوت و با او صحبت کردم.
رئیس جمهور با بیان اینکه همه تحقیقات به من گفته که نیلی احمدآبادی لیاقت های لازم را برای این مسئولیت بر دوش دارد، گفت: خیر، هدف و مطلوب نهایی و همه چیز ایشان(نیلی احمدآبادی) است. از نظر ما وی فردی شایسته است و می تواند به خوبی بار این مسئولیت را به دوش بگیرد. تجربیات و سوابق ایشان این را می گوید.
روحانی اضافه کرد: شما الان به شرح حال و زندگی و برنامه اش نگاه کنید، می بینید که شخصیت فرهیخته ای است. نسبت به گذشته چرا به افراد اتهام بزنیم؛ والله بالله تالله باید همه اینها را روزی عندالله پاسخگو باشیم. آقای رسانه محترمی که هر چیزی را تو آزاد می دانی بنویسی، چرا اینکار را می کنید، کسی که کاری را انجام نداده، چرا اتهام؟ به چه مناسبت؟
وی تصریح کرد: ما بررسی کردیم، همان حساسیت هایی را که شما نمایندگان عزیز دارید آن را ما و دولت هم داریم، بزرگان ما هم دارند. همه ما یک جور و یک مسیر هستیم. مگر دولت و مجلس از هم فاصله دارند؟
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آقای دکتر محمود نیلی احمدآبادی فردی لایق، با تجربه، شایسته از لحاظ علمی، توانمند از لحاظ مدیریتی، پایبند به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، پایبند به فرامین و دستورات رهبری و ولایت و انسانی آماده برای فداکاری و تلاش، و فردی معتدل و اخلاقی برای این وزارتخانه مهم است. از نمایندگان محترم درخواست می کنم با رای قوی شان و با رای قاطع شان هم مردم را و هم دانشگاه ها و دولت را خوشحال کنند.
روحانی در پایان سخنانش گفت: انشاءالله در این خوشحالی رضای خداوند و حضرت ولی عصر(عج) هم خواهد بود. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.
 مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم چه گفتند
* اکبریان (مخالف): آقای نیلی احمدآبادی از فتنه تبری بجویید/شما از تهران تا کرج را هم نمی توانید مدیریت کنید
نماینده مردم کرج خطاب به نیلی احمدآبادی گفت: شما باید از فتنه تبری بجویید، شما که از تهران تا کرج را نمی توانید مدیریت کنید چطور می توانید آموزش عالی کل کشور را اداره کنید؟
* نبویان (مخالف): نیلی نمی تواند در دانشگاه ها آرامش برقرار کند
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آرامش لازمه تولید علم است و عمکرد نیلی در گذشته نشان داد که نمی تواند در دانشگاه ها آرامش برقرار کند.
* نجفی امضای یک نامه در سال 88 درباره نظام اسلامی را تکذیب کرد
سرپرست فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارسال پیغامی به رئیس مجلس در صحن پارلمان، امضای نامه ای در سال 88 درباره نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تکذیب کرد.
* نکو (موافق): حضور نیلی در وزارت علوم انقلابی در حوزه علم بپا خواهد کرد/ وزیر پیشنهادی خواست رهبری را محقق می کند
نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با تمجید از برنامه های وزیر پیشنهادی علوم خواستار رای مثبت همکاران خود به محمود نیلی احمد آبادی شد.
* ادعای نظر مثبت کمیسیون آموزش نسبت به وزیر پیشنهادی علوم تکذیب شد
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با ارسال پیغامی به رئیس مجلس، انتشار خبری مبنی بر اعلام نظر مثبت کمیسیون آموزش درباره وزیر پیشنهادی علوم را تکذیب کرد.
* عثمانی (موافق): وزیر پیشنهادی به طور روشن درباره فتنه اظهارنظر کند/گویی برنامه نیلی به دست برخی مخالفان نرسیده است
نماینده مردم بوکان در مجلس گفت: از نیلی احمدآبادی می خواهم به طور واضح موضع خود را نسبت به فتنه روشن کند تا آنها که کمر همت برای زمین زدن دولت بسته اند، موفق نشوند.
* جمیری (مخالف): رئیس جمهور فردی کارآمدتر را برای وزارت علوم معرفی کند
نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر دولت برای معرفی وزیر علوم با مجلس هماهنگی بیشتری داشت شاهد معرفی وزیری توانمندتر بودیم، گفت: از رئیس جمهور می خواهیم برای وزارت علوم فردی کارآمدتر و ارزشی تر معرفی کند.
* واکنش انصاری به نطق نادران پیرامون نحوه معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس
معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهارنظر نماینده مردم تهران در مجلس پیرامون نحوه معرفی وزیر پیشنهادی علوم به خانه ملت واکنش نشان داد.
نیلی احمدآبادی در صحن علنی مجلس:
من و همکارانم تا امروز خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری را زیر پا نگذاشته و نخواهیم گذاشت
محمد نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم دقایقی پیش طی سخنانی در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه های خود، پس از تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و گرامیداشت مقام شهیدان و خاصه شهدای دانشگاهی، گفت: از حسن نظر رئیس محترم جمهوری برای معرفی خودم به عنوان وزیر پیشنهادی تشکر می کنم.
وی افزود: متاسفم مدت محدودی را دراختیار داشتم که خدمت نمایندگان برسم ولی خوشبختم که با روی گشاده و با دقت نظر نمایندگان محترم روبرو شدم و توانستم برنامه های خودم را تقدیم کنم و نقطه نظرات و دغدغه های عزیزان را هم بشنوم. همواره معتقد بودم که مجلس در راس امور است و در این یک هفته، بیش از پیش بر این نکته واقف شدم.
وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: دقت و حساسیت نمایندگان برای اداره امور کشور، من را بیشتر به اهمیت این جمله امام واقف کرد. من وزیر پیشنهادی وزارتخانه ای هستم که بیش از 4 میلیون دانشجو و جمع کثیری از اساتید و متفکران و متخصصان کشور تحت پوشش این وزارتخانه هستند. یعنی یکی از بزرگترین سرمایه های کشور تحت پوشش این وزارتخانه است.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: یکی از متولیان اصلی اجرای سیاست های کلی علم و فناوری، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری وزارت علوم است. به گزارش تسنیم، وی افزود: آنچه خالق اصلی ثروت است و قدرت اصلی کشورها را می سازد، دانش و علم است و این گفتمان مقام معظم رهبری و دیدگاه ایشان به خوبی نشان می دهد که کشور باید در چه جهتی گام بردارد و این یکی از وظایف اصلی وزارت علوم است.
وی، تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد را از جمله وظایف دیگر وزارت علوم برشمرد و گفت: تحقق نقشه جامع علمی کشور و سند اسلامی دانشگاه ها و ارتقای علوم انسانی به عنوان یک راهبرد محوری در توسعه کشور و مشارکت در توسعه و حل مسائل کشور، از جمله وظایف این وزارتخانه کلیدی است اما تحقق این وظایف منوط به اجرای شرایط زیر است.
"جلوگیری از غوغاسالاری و سیاست بازی در دانشگاه ها؛ دانشگاه ها نباید باشگاه سیاسی جریان ها اعم از چپ و راست باشند، ایجاد فضای با نشاط علمی، شاداب و پرانگیزه در محیط های دانشگاهی، اعتماد به فرهیختگان، نخبگان دانشگاهی و بهره گیری از توانمندی آنها و مشارکت آنها در تصمیم سازی، تصمیم گیری و توسعه کشور و تعادل میان نیازهای جامعه و رشته های تحصیلی، ارتقای دانشگاه ها از دانشگاه های نسل اول و دوم به دانشگاه های کارآفرین، سازوکار فعلی اداره دانشگاه ها تحقق مطالبات مقام معظم رهبری را بسیار مشکل ساخته است."
وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: علی رغم نیروی بسیار ارزشمند دانشجویان و اساتید مبرز در دانشگاه ها، تحول در سازوکار و اداره دانشگاه ها ضروری است. جهت گیری دانشگاه ها باید در جهت تربیت نیروهای کارآفرین و دانشگاه کارآفرین باشد لذا تحول اساسی در این بخش مورد نیاز است. در این جهت نگاه یکپارچه و هماهنگ در سیاست ها و برنامه ریزی های آموزشی و پژوهشی و مالی و اداری و فرهنگی و فناوری از ضروریات است. توجه جدی به موضوع کیفیت در دانشگاه ها و گذر از کمیت گرایی، توجه جدی به اقتصاد آموزش عالی و توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، ارتباط جدی و موثر بین دانشگاه ها و دستگاه ها اعم از دولتی و خصوصی همیشه مورد انتقاد بوده است. علیرغم ارتباط موثری که بین دانشگاه ها و این دستگاه ها شکل گرفته، ولی هنوز فاصله زیادی تا ایجاد یک رابطه موثر و منطقی وجود دارد.
نیلی احمدآبادی با بیان اینکه من شخصاً سال ها در این موضوع بررسی و کار انجام دادم و تجربه نسبتا مفیدی در این زمینه دارم، افزود: شاید دانشکده فنی دانشگاه تهران که دو دوره مسئولیت آن را داشتم را بتوانیم به عنوان الگویی در این زمینه بررسی و پیشنهاد کنم. به گمان من، توجه به سازمان ها و دستگاه هایی که بتواند نیاز مشترک دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها را محقق سازد از جمله اولویت هایی است که باید در دستور کار وزیر علوم قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: نکته دیگری که بسیار مورد توجه است، توسعه متوازن آموزش عالی یا همان عدالت در توسعه آموزش عالی است. توجه به مناطق محروم در آموزش عالی به عنوان زیرساخت اصلی توسعه از موضوعات مورد نظر و توجه است که من حتما در صورت توفیق کسب رای نمایندگان، انجام خواهم داد.
وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: اما نمایندگان محترم، یک شرط دیگر برای تحقق برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری لازم است و آن اینکه این وزارتخانه صاحب وزیر شود لذا امیدوارم که با نظر مساعد نمایندگان، این نقص هم به هر روشی که صلاح می دانند برطرف شود.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: اما اجازه دهید به نکاتی که درباره برنامه ها، مدیریت و شخص من ذکر شد، پاسخ هایی را در حد وقتی که برای من در نظر گرفته شده است، خدمت تان عرض کنم. به گزارش تسنیم، وی افزود: اولین نکته درباره توان مدیریتی من است که جناب آقای دکتر نادران از همکاران ما در دانشگاه تهران هستند و به خوبی در این چهار ماه، حتما مدیریت من را تحت نظر داشتند؛ اداره دانشگاه تهران با آن وسعت و حساسیت ها بدون یک سابقه مدیریتی لازم، امکان پذیر نیست و دوستان مستحضرند که بیشترین مشکل در مدیریت معمولا در همان شروع کار رخ می دهد.
وی در ادامه اظهار داشت: دانشکده فنی دانشگاه تهران به لحاظ وسعت، عده و عُده، از بسیاری از دانشگاه های کشور بزرگتر است، دارای شعب مختلف در حتی شمال کشور است. بیش از 8 هزار دانشجو و بیش از 300 عضو هیئت علمی در دانشکده فنی دانشگاه تهران مشغول به کار و تحصیل هستند. مدیری که برای دو دوره و بر اساس نظر اعضای هیئت علمی انتخاب می شود، نمی تواند دارای ضعف مدیریتی خاصی باشد.
"رئیس دانشگاه تهران که با نظر بیش از 2100 هیئت علمی به این منصب به وزیر علوم پیشنهاد می شود، نمی تواند سابقه مدیریتی ضعیفی داشته باشد. نکته دیگری که عزیزان فرمودند، درباره اردوی آشنایی دانشجویان در پردیس کرج بود. من خدمت آقای اکبریان هم عرض کردم، اگر خلافی بر خلاف آنچه که مجوز داشته شده باشد، صورت گرفته باشد، حتما دانشگاه برخورد می کرد و خواهد کرد."
وزیر پیشنهادی علوم گفت: جناب آقای اکبریان هیچ سندی را من درباره مواردی که ذکر کردند، ندیدم. از ایشان هم خواهش کردم هر سندی دارند در اختیار من قرار دهند و تا به امروز هیچ سندی ندیدم. تنها چیزی که دارم به عنوان سند، گزارش مکتوب معاون فرهنگی دانشگاه تهران است که بسیاری از عزیزان ایشان را می شناسند و رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران است.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: گزارش مکتوب این عزیزان وجود دارد و در سایت دانشگاه تهران هم موجود است. هیچ گونه تخطی از مجوز داده شده، صورت نگرفته و مراسم در کمال آرامش و برابر مقررات برگزار شده است.بله، عزای عمومی بوده و به همین دلیل مراسم در شروع با ادای احترام به حضرت آیت الله مهدوی کنی شروع شده است؛ با قرائت فاتحه برای ایشان شروع شده و هیچ گونه موضوعی که خلاف شرع مقدس و قوانین دانشگاه باشد، صورت نگرفته است. این گزارش مکتوب و مستند است.
وی افزود: اگر چیزی خلاف این هست، به من ارائه کنند وظیفه دارم برابر مقررات حتما اقدام کنم. ولی من به دانشجویان و اساتید و مدیران دانشگاه اعتماد و ایمان دارم که هرگز برخلاف مصالح کشور و مصالح انقلاب و خطوط قرمز ترسیم شده از طرف رهبر معظم انقلاب عمل نخواهند کرد. اصل آنها حفظ نظام و خدمت در دانشگاه است.
وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه درباره نامه 88 عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران صحبت کردند، اولا شما عزیزان زمان و مکان را در نظر بگیرید، گفت: در سال 88 دوبار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبیح مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت. در 16 آذر به دانشکده فنی دانشگاه تهران به شکل بسیار بدی تهاجم شد و تاثیر بسیار منفی در روحیه جوانان و دانشجویان داشت.
"متاسفانه کسانی که پیشرفت مملکت را نمی خواهند و بر خلاف مصالح کشور قدم برمی دارند و از دشمنان کشور هستند، همواره می خواهند به جوانان القا کنند که ملجا و پناهگاه شما در خارج از مرزهای کشور است، این نامه به جوانان نشان داد آنکه باید به او پناه برده و شکایت برد و آن که نقش پدرانه برای آنها دارد، رهبر معظم انقلاب است، در این نامه به هیچ کس تعدی نشده بلکه فقط بیان آنچه که بر دانشگاه رفته، ذکر شده است و اگر دوستانی که در آن زمان در دانشگاه بودند مراجعه کنند، ملاحظه می کنند که تاثیر بسیار جدی بر روحیه جوانان داشت و مانع جداشدن این سرمایه های انقلاب از کشور و انقلاب شد."
نیلی احمدآبادی اضافه کرد: این نامه یک فضای آرامی را در دانشگاه به دنبال داشت، نکته دیگر به امضاکنندگان این 88 نفر نگاه کنید، وابسته به هیچ جریان سیاسی نیستند و هیچ خط سیاسی را در این امضاکنندگان نمی بینیند. همه این افراد از اساتید برجسته هستند، هیچگونه شائبه سیاسی در این بین نیست.
وی افزود: گفته شده که من از جمع کنندگان و تهیه کننده این نامه بودم، خیر، من یکی از امضاکنندگان بودم. نه تهیه کننده بودم و نه جمع کننده امضا.
همینطور که عرض کردم، اقدامی بسیار موثر و مفید در جهت مصالح انقلاب بود. درباره اردوهای مختلط صحبت کردند؛ دوستان عزیز، احتمالا این اردو که می گویند زمانی است که من مسئول دانشکده فنی بودم، اصلا مجوز اردوهای خارج کشور به عهده رئیس پردریس فنی نیست. به عهده رئیس دانشگاه است؛ اگر آنگونه که می گویند اتفاق افتاده باشد، مجوزش را دانشکده فنی صادر نکرده است.
وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: درباره شورای انقلاب فرهنگی هم که نمایندگان ناطق توضیح فرمودند. ولی حتما اگر به متوسط معرفی سرپرستان دانشگاه به شورای انقلاب فرهنگی توجه فرموده باشید، معمولا یک دوره چند ماهه لازم است. به گزارش تسنیم، وی افزود: آنگونه که من شنیدم این تقاضای خود شورای انقلاب فرهنگی است که فرصتی داده شود تا مدیر، سرپرست، عملکرد خود را به شورا نشان دهد و شورا بتواند تصمیم بگیرد. اگر نیاز به این زمان نبود که از همان آغاز حکم ریاست را برای سرپرست صادر می کردند.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: بدیهی است که دانشگاه تهران با آن وسعت و حساسیتی که به آن هست، اعضای محترم شورا نیاز دارند تا عملکرد مدیر را مورد بررسی قرار دهند و بر اساس آن تصمیم بگیرند. من هم مشمول این موضوع مستثنی نبودم. قانون اجازه می دهد که تا 6 ماه سرپرست مسئولیت اداره دانشگاه را داشته باشد. اگر چه درباره ادامه آن بعد از 6 ماه خاموش است ولی 6 ماه قطعی است.
وی افزود: از زمانی که مسئولیت سرپرستی دانشگاه را گرفتم بیش از 4 ماه نمی گذرد لذا مسیر منطقی و روال متداول طی شده است. اما یکی از نمایندگان محترم فرمودند برای ما بیش از آنکه بیان مطلب مهم باشد، عملکرد مهم است. اتفاقا می خواهم به همین نکته دوستان را توجه دهم. من هشت سال در دفاع مقدس با شروع و پایان جنگ در خدمت این کشور و انقلاب بودم. از بورسیه تحصیلی که به من داده شد، به منظور شرکت در دفاع مقدس صرف نظر کردم و به این افتخار می کنم.
وزیر پیشنهادی علوم گفت: عملکرد هشت ساله من در این مدت به خوبی بیانگر دیدگاه ها و نظریات من است. من هفت سال مسئولیت پردیس دانشکده های فنی را داشتم. خیلی ساده است، دانشکده فنی که هست، اعضای هیئت علمی هم که هستند، دانشجویان هم که هستند، گزارش های متعددی هم که درباره عملکرد من هست و می شود رفت و سراغ گرفت.
نیلی احمدآبادی ادامه داد: در بیان منتقدان محترم موضوع خاصی درباره ضعف عملکردم ندیدم که بخواهم پاسخ دهم. گرچه می توانم بگویم تحولات زیادی در این حوزه شکل گرفت. من یک مدیر اجرای صرف نیستم و اگر نتوانم تحولی در حوزه مدیریت خودم ایجاد کنم، هرگز مسئولیتی نمی پذیرم . آموزش عالی نیازمند تحول است و به روال موجود آن انتظارات برآورده نمی شود.
وی تصریح کرد: کافی است به گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه در همین دانشکده فنی مراجعه کرده و عملکرد را ملاحظه کنید و همین طور درباره دانشگاه تهران که البته مدت محدود بود.اما درباره اینکه همکاران من مرتبط با فتنه بودند؛ تا به امروز هیچ یک از همکاران و خود من چه در گذشته و تا به امروز خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری را زیر پا نگذاشتند و نخواهند گذاشت. یک مورد را شما پیدا نمی کنید که همکاران من یا خود من خارج از این چارچوب در زمان مسئولیت شان این اتفاق افتاده باشد و خطوط قرمز نظام را زیر پا گذاشته باشند.
وزیر پیشنهادی علوم در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: همکارانی که در دانشگاه تهران انتخاب کردم، اولا حداقل تغییرات رخ داده و فقط کسانی تغییر کردند که مدت مسئولیت شان تمام شده غیر از یک یا دو مورد. درباره مدیران فعلی هم می توانید بررسی کنید؛ همه در چارچوب انقلاب و منویات رهبری عمل کردند و انشاءالله خواهند کرد.
نیلی احمدآبادی اظهار داشت: اما سخن پایانی من، با توجه به اتمام وقت؛ نمایندگان محترم، اگر افتخار خدمت در سمت وزارت نصیبم شد، که خدا را شاکرم و اگر مصلحت دیگری شما اندیشیدید، باز خدا را شاکرم که همه امور در دستان با اراده اوست و تنها او می داند که خیر و صلاح ما در چیست. و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد.
نیلی از مجلس رای اعتماد نگرفت
بعد از سخنان رئیس جمهور و  موافقین و محالفین از مجموع 246 رای  79 نماینده رای موافق و  160نماینده هم  رای مخالف و 7 نفر نیز رای ممتنع دادند. پیش از این جعفر میلی منفرد به عنوان نخستین وزیر پیشنهادی علوم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. میلی منفرد 105رای موافق, 162 رای منفی و 32ر رای ممتنع گرفت .پس از او رضا فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی از مجلس رای اعتماد گرفت. فرجی دانا 159 رای موافق,70 مخالف و 32 ممتنع  کسب کرد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان