[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بعد در سیل سال ۹۷ پل و سد کَلفَت فومن به دلیل شدت بارش ها تخریب و همین امر خسارات بسیاری را به مردم منطقه وارد کرد. 

کارشناسان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مهم ترین علل تخریب پل و سد کلفت فومن را برداشت غیرمجاز شن و ماسه از معاون این روستا می دانند که این امر منجر به خسارات جبران ناپذیری به اراضی کشاورزی مردم و بعضا منازل آنان در سالیان گذشته شد ولی متأسفانه برداشت از معادن این روستا کماکان ادامه دارد و هر روز بر مشکلات این روستا افزوده می شود. 

با توجه به حجم خسارت وارد شده به اراضی کشاورزی در گیلان رئیس کل دادگستری گیلان به همراه معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان از معدن روستای کلفت بازدید به عمل آورد. 

بنابر اعلام مسؤولان دستگاه قضایی گیلان، مسؤولان معدن و همچنین صادر کنندگان مجوز برداشت شن و ماسه معدن روستای کلفت باید پاسخگوی خسارات وارد شده به مردم بوده و همچنین بعد از بازدید مسؤولان دستگاه قضائی از این روستا دستور داده شد تا برداشت معدن متوقف شده و بررسی های کارشناسی در خصوص نحوه عملکرد معدن صورت بگیرد و در صورت ثابت شدن تاثیر سوء این برداشت ها بر محیط زیست منطقه و زمین های کشاورزی و محل سکونت مردم، مجوز برداشت معدن لغو خواهد شد. 

در همین خصوص معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان می گوید متأسفانه در معدن این روستا شاهد برداشت های غیراصولی و عدم نظارت متولیان در این منطقه هستیم. 

به گفته جان احمد آقایی بنا بر دستور رئیس کل دادگستری استان برای رسیدگی به مطالبات و توقعات به حق مردم این اقدام متوقف شد تا مسیر قانونی خود را طی کند. 

یکی از تاکیدات کارشناسان حوزه محیط زیست برداشت مجاز و اصولیه شن و ماسه از معاون بوده و این همان نکته ای است که معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان به آن تاکید داشته و می گوید برداشت از رودخانه و معدن باید بر اساس پیوست زیست محیطی و زمین شناسایی به منظور جلوگیری از رانش و ریزش و همچنین عدم تنش های اجتماعی انجام شود، لذا دستگاه قضا اجازه غارت معادن را به سودجویان نخواهد داد. 

آقایی در واکنش به درخواست اهالی روستا در خصوص برخورد با عاملان تخریب سد و پل کلفت فومن گفت: افرادی که در این حوزه ترک فعل کنند و نظارتی بر عملکرد نداشته باشند قطعاً دادستان های در سطح شهرستان های استان گیلان برخورد قانونی و قضایی  خواهند کرد. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان