[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: بیل ها بر جان سبز خاک می نشینند، شن و ماسه برداشت می شود تا انتقال ذره ذره خاک ارزشمند این دیار به سمت کارگاه های ساختمانی آغاز شود. بیل ها بر خاک ساحل دریا، بستر و حواشی رودخانه ها زخم پشت زخم می زنند تا ساخت و سازها بی شن و ماسه نمانند.

گیلان از دیرباز سرزمینی آکنده از موهبت های خداوندگار مهربان بوده است. گستره شکوهمند جنگل های سبز، رودخانه های روان، شالیزارها و باغ های سخاوتمند، تالاب و دریا گنجینه های ارزشمندی هستند که سالیان بسیار بر حلاوت زندگی اهالی این دیار افزوده است اما دریغ که آنچه تا کنون نصیب این طبیعت ارزشمند شده انبوه بی توجهی ها و سودجویی ها است.

واقعیت این است، دامنه آسیب های زیاده خواهی آدمیان گریبانگیر حیات می شود. آنها که خاک را بی رویه از بستر رودخانه ها به یغما برده اند، چشم های خود را بر ویرانی رودخانه هایی که محل زادآوری ماهیان است بسته اند. آنها وقوع سیلاب ها را ندیده می گیرند و گوش بر هشدارهای کارشناسان بسته اند.

کارشناسان برداشت بی رویه شن و ماسه را موجب به هم ریختن اکوسیستم و افت تراز بستر رودخانه ها می دانند. بی تردید افزایش برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها و اراضی ساحلی موجب نقصان بیشتر در جریان های آبی شده و همچنین تخریب زیستگاه های ساحلی و آبی را به دنبال خواهد داشت. ضرورت نظارت بر برداشت شن و ماسه با توجه به صدماتی که رودخانه های گیلان را در بر گرفته و همچنین حجم خساراتی که سیلاب ها در سال های اخیر رقم زده همواره مورد تاکید کارشناسان، سازمان های مردم نهاد و رسانه های استان بوده است.

اما امروز زمزمه هایی به گوش می رسد که حاکی از برداشت شن و ماسه از مراتع و چراگاه های گیلان دارد. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که برای تشکیل یک سانتیمتر خاک حدود ۲۰۰ سال زمان برآورد شده و البته باید گفت اهمیت توجه به این موضوع در سرزمینی که زندگی مردم با کشاورزی و دامپروری در هم تنیده شده صد چندان است. همه این موارد بر تشدید نظارت ها و سخت گیری های بیشتر در صدور مجوزها برای برداشت ها حکایت می کند.

برداشت شن و ماسه در گیلان به مراتع و چراگاه ها رسید

طرح تنفس رودخانه های گیلان

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان روز ۲۵ شهریور امسال با اشاره به اهتمام دستگاه قضا به منظور برخورد با هر گونه برداشت غیر مجاز شن و ماسه، از تصمیمی مبنی بر در نظر گرفتن طرح تنفس برای رودخانه های استان گیلان خبر داد.

وی با بیان اینکه برداشت مصالح باید از پشت سد انجام شود، اظهار کرد: در این زمینه نیز باید یک مدیریت و نگاه کارشناسی انجام شود، زیرا پشت سد منجیل و سد سفیدرود مصالح مناسبی وجود دارد.

احمد آقایی همچنین گفت: تصمیم گرفته شد تا برداشت ها به سمت معادن کوهی که مغایرتی با موضوعات زیست محیطی نداشته باشد، هدایت شود.

وی با تأکید بر این اینکه مجوزهای برداشت شن و ماسه باید پیوست زیست محیطی، زمین شناسی و عدم تنش های اجتماعی داشته باشند، افزود: در صورت داشتن این سه پیوست برداشت شن و ماسه بلا مانع است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه مجوزهای ظاهراً قانونی بدون داشتن این پیوست ها اعتبار و وجاهت قانونی ندارند، ادامه داد: دستگاه قضا بر اساس قانون و با توجه به رسالت واقعی خود با چنین مجوزهایی که با ظاهر و پوشش قانونی ولی در عمل مخرب و آسیب زننده هستند برخورد می کند.

غارت ثروت های گیلان در سایه خواب مسئولان

نعمت رمضانی یکی از اهالی روستای کَلفت فومن که از زمزمه های برداشت شن و ماسه از مراتع از طریق فضای مجازی مطلع شده، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هیچ مسئولی به فکر حفظ محیط زیست و مواهب خدادادی و طبیعی این شهرستان نیست، اظهار کرد: در روزهای اخیر پیمانکار یکی از شرکت ها اقدام به برداشت شن و ماسه از مرتع و چراگاه در این روستا کرده است.

وی با بیان اینکه این روستا در میان دو رودخانه قرار دارد، افزود: مشخص نیست که چه دستگاه و مسئولی به این شرکت برای برداشت از مرتع و چراگاه مجوز داده است.

رمضانی با اشاره به عدم پاسخگویی از سوی مسئولان، گفت: اگر این شرکت مجوز برداشت ندارد چرا هیچ مسئولی جلوی این اقدام غیر قانونی را نمی گیرد. حتی داشتن مجوز برای برداشت شن و ماسه از این منطقه غیر قابل توجیه است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسئولان تنها شعار حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را می دهند مسئولان تنها شعار حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را می دهند و در عمل هیچ اقدامی انجام نمی دهند، تصریح کرد: سوال اینجاست که دادستان فومن بر چه اساسی مجوز برداشت شن و ماسه از این منطقه را تأیید کرده است.

رمضانی با اشاره به اینکه دو ماه پیش دادستان فومن را به این محل دعوت کردیم و موضوع را با وی در میان گذاشتیم، تصریح کرد: بعد از حضور وی در این منطقه برداشت شن و ماسه از این محل متوقف شد اما از روزهای گذشته برداشت ها بدون هماهنگی با مردم و شورای محل آغاز شده آن هم نه از بستر رودخانه بلکه از مرتع و چراگاه.

وی گفت: مردم روستای کَلفت با دیدن این وضعیت و عدم توجه مسئولان خود وارده عمل شده و از پاسگاه سردار جنگل خواستند تا در محل حاضر و صورتجلسه ای از این اقدام غیر قانونی تهیه کنند.

رمضانی با اشاره به اینکه تنها شعار برای حفظ محیط زیست کافی نیست و مسئولان باید اقدامات عملی در این زمینه انجام دهند، گفت: یکی از مطالبات مهم مردم این روستا حضور مسئولان و همه نهادها و سازمان های دغدغه مند در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در سال های اخیر شاهد بودیم که در میان مسئولان و دستگاه های دولتی دغدغه ای نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی وجود ندارد، اضافه کرد: نباید اجازه دهیم به راحتی مواهب طبیعی و خدادادی برای کسب سود و منفعت بیشتر نابود شود.

رمضانی با تأکید بر اینکه باید مشخص شود که چه کسی مجوز برداشت شن و ماسه از این منطقه سر سبز را داده است، گفت: مسئولان شهرستان فومن باید در این زمینه پاسخگو باشند.

برداشت شن و ماسه در گیلان به مراتع و چراگاه ها رسید

تجدید نظر درباره دایره نظارت فرمانداران در موضوع برداشت شن و ماسه

فرماندار فومن نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها اگر اصولی و با نظارت نباشد آسیب فراوانی به محیط زیست وارد می کند، گفت: خسارت های ناشی از برداشت غیر اصولی شن و ماسه بر عهده پیمانکار پروژه است.

محمد رضا محسنی با تأکید بر ضرورت نظارت بر عملکرد پیمانکاران بعد از صدور مجوز برداشت شن و ماسه، افزود: از سال گذشته به فرمانداری ها تنها به عنوان مطلع و نه ناظر صدور مجوزهای برداشت شن و ماسه اطلاع رسانی می شود.

فرماندار فومن با بیان اینکه فرماندار باید به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان در بحث صدور مجوز و پیوست مسائل اجتماعی نظر بدهد فرماندار باید به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان در بحث صدور مجوز و پیوست مسائل اجتماعی نظر بدهد، گفت: اگر به پیمانکاری مجوز داده شود باید قبل، حین، بعد از اتمام پروژه نظارت شود.

وی با گلایه از وضعیت فعلی، تصریح کرد: فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان، ناظر و مسئول بر تمامی پیامدهای سیاسی، اجتماعی و امنیتی و مسئول عالی اجرایی و ناظر بر حسن اجرای سیاست های دولت در سایر ادارات دولتی شهرستان است.

برخورد قاطع با برداشت های غیر مجاز

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بازدید از محل برداشت شن و ماسه در این روستا، اظهار کرد: بررسی ها نشان دهنده برداشت های غیر اصولی و غیر قانونی است.

احمد آقایی با بیان اینکه با دستور رئیس کل دادگستری گیلان برداشت ها متوقف شد، گفت: صیانت از منابع طبیعی و ملی از مهم ترین مطالبات مردمی است و این اقدام متوقف شده و باید روند قانونی را طی کند.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس جلسه صیانت از اراضی جنگلی و منابع طبیعی هر گونه برداشت منوط به داشتن سه پیوست است، افزود: در صورت داشتن پیوست زیست محیطی، زمین شناسایی و عدم ایجاد تنش های اجتماعی مجوز برداشت شن و ماسه قانونی است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به اینکه دستگاه قضائی با اقدام سودجویان در این زمینه برخورد قاطع انجام می دهد، ادامه داد: دادستان ها در شهرستان ها نیز با ترک فعل مسئولان و عدم نظارت ها برخورد می کنند.

حال باید دید با ورود جدی دستگاه قضا به موضوع برداشت های غیر مجاز شن و ماسه و تعیین سه پیوست برای دریافت مجوز آیا روند تخریب منابع طبیعی محیط زیست استان گیلان متوقف خواهد شد یا باز هم سودجویان برای رسیدن به منافع خود از روش دیگری استفاده خواهند کرد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان