[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر به مناسبت فرارسیدن ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی نشست خبری سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور صبح دیروز سه شنبه 11 آبان در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم که مدیر کل دبیرخانه این شورا هم حاضر بودند، امامی ضمن بیان مقدمات و توضیحات ابتدایی به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

* دوره یازدهم و آغاز فصل تحولی

سید مجید امامی گفت: دوره یازدهم این شورا است و ما قصد داریم در دولت جدید یک سری از رویکردها را اصلاح و تغییر دهیم. هدف تحول انقلابی در ساختار این شورا و فرهنگ عمومی کشور است. من یک سوال از خودم می پرسم که شاید سوال همه هم باشد. می دانید که حال نظام فرهنگی کشور مطلوب نیست. از جمع خبرنگاران و نخبگان تا همه افراد در جامعه، مدیران و مسئولین نظر همگی این است و این غیر از ملاحظات جناحی دوره های مختلف می باشد و در کل حال و هوای فرهنگ کشور خوب نیست، چرا خوب نیست!؟ یک پاسخ بیشتر ندارد وضعیت ناکار آمد فعلی که رهبر انقلاب فرمودند باید دگرگون شود. یعنی تحول در ساختار فرهنگی، باید تحول و بازسازی در ساختار فرهنگی کشور رخ دهد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: وضعیت غیر قابل تحمل است. نه هزینه می کنیم و نه از هزینه هایی که اتفاق افتاده راضی هستیم. منابع و مدیران ما ناکارآمدند و روند فعلی پاسخگوی نیاز فرهنگی و تحول خواهی نیست. اما ما سعی داریم در رویکرد جدید این قضیه را تحول دهیم و این فصل، فصل تحول و امید است.

موافق محدودسازی و رهاسازی فضای مجازی نیستیم

*جوان سازی، مردم گرایی و ارتقای انقلابی

امامی گفت: این تحول انضمامی و رویکرد محور است که ۵ قدم مؤثر دارد. اول شوراهای سیاستگذاری در حال حاضر بدون تحول و جوان گرایی هستند و باید به سمت تحول ساختاری و جوان گرایی مدیریت پیش برود. دوم مدیریت فرهنگی کشور توان، اختیار و ضمانت اجرا به آن شکل که کفایت بکند ندارد همانند وزرای دیگر و باید این اختیارات در سطح کلان باید بیشتر شود. سوم تشکیلات، سازمان ها و نهادها نیازمند بازآرایی و ارتقای انقلابی هستند. ما سازمان های موازی داریم که در جای خود نیستند و باید متحول شوند. در این دوره یازدهم شورای فرهنگ عمومی بسیاری از بودجه کشور باید برای فرهنگ عمومی و فرهنگ سازی گسترده عمومی اختصاص داده شود. چهارم مردم گرایی در حکمرانی فرهنگی کشور باید نهادینه شود و نظام فرهنگی با مردم آشتی کند و آنها را در این تحول و فرهنگ سازی دخیل نماید. مردم و جبهه مردمی انقلاب کم توقع ترین و کم اثرترین نهادهای فرهنگی هستند. و باید جایگاهشان به رسمیت شناخت شده و برای بهبود و تحول ساختار نقش اصلی را ایفا کنند. پنجم ما در خلأ ایده، خلاقیت و فناوری هستیم. باید مراکز طراحی و رشد خلاقیت و الگوسازی درست فرهنگی تأسیس شده و توانمند شوند. به این صورت که رویکردها از پایین به بالا باشد و نه مثل سابق از بالا به پایین. ما باید ظرفیت فرهنگی شهرستان ها و اقلیم ها را کشف کنیم و به آنها بها داده و توانمند سازیم.

وی ادامه داد: حکمرانی یک چرخه است و باید در این چرخه که شامل اقتصاد، فرهنگ و سیاست است فرهنگ در توازنی مناسب با سایر عناصر قرار گیرد. به عنوان مثال بحث پوشش در جامعه یک زیربنای فرهنگی دارد اما در کنار فرهنگ نقش بازار و اقتصاد و سیاستگذاری نیز اهمیت دارد و اگر همه اینها در این چرخه به خوبی به سمت تعالی پیش برود به نتیجه خواهیم رسید.

موافق محدودسازی و رهاسازی فضای مجازی نیستیم

امامی گفت اینکه از سال ۶۴ این شورا و دبیرخانه آن شکل گرفته به معنی آن است که حاکمیت خواسته از طریق یک نهاد مرتبط و اصلی پاسخگوی نیاز فرهنگی کشور باشد و نباید دستگاه های دیگر با آن در زاویه قرار بگیرند. ما در کشور حدود ۲۷ دستگاه و متولی فرهنگی داریم که هدف این شورا همگرایی و هم راستایی اهداف و سیاستگذاری ها است.
وزارت ارشاد خودش را به عنوان سیاست گذار اصلی می داند و قانون در این رابطه مشخص کرده که وظایف و تکلیف چیست؟ ما طبق قانون تابع شورای انقلاب فرهنگی هستیم ولی وظایف اصلی سیاستگذاری نظارت و اجرا برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر فرهنگ عمومی آن است. یعنی در این رابطه ما هم تبعیت داریم و هم اقتدار و این دو ناگزیر از هم نیست.

* نظر شورای فرهنگ عمومی در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: در ماجرای طرح صیانت این را بگویم که اولاً این طرح صیانت قبلی نیست و طرح جدید، حمایت از حقوق کاربران است. ما در تلاشیم که در شورای فرهنگ عمومی با کمک و حمایت مدیران فرهنگی در جلسات متعدد این طرح را پیگیری کرده و پای همه قوانین آن که به نفع حقوق مردم هستیم و خواهیم ایستاد. بنده نه موافقت محدودسازی هستم و نه رهاسازی. من تاکید بر ساماندهی و نیز بهینه سازی دارم که در بستر سایبری هم امنیت وجود داشته باشد و هم آزادی عمل و اعمال نظر همگانی و فعالیت همه جانبه باید باشد و پیگیر این ماجرا از طریق مجلس و نهادهای مربوطه هستیم

امامی در ادامه گفت: باید در دولت قوانین اصلاح شود و در تلاشیم قوانینی که مربوط به مجلس و شورای نگهبان است آنها را با مدیران و مسئولین مربوطه در میان گذاشته و شرایط را به نفع مردم پیش ببریم و در رویه تحولی وقت را بیهوده تلف نکنیم. در شورای فرهنگ عمومی ما چند زیرمجموعه داریم یعنی دارای چند شورای اقماری هستیم که وظایف آنها پیگیری جزئیات فرهنگی در سطح کلان و جزئی جامعه هستند که یکی از این شوراها شورای نظارت بر تبلیغات شهری است و یکی دیگر شورای نظارت بر نام گذاری اماکن است که وظیفه اش نظارت بر نام های بیلبوردهای تبلیغاتی و اماکن تجاری است.

وی افزود: این شورا هم نظارت دارد و هم اختیار ولی اگر در مقاطعی برخی از تصمیمات اجرا نمی شود علتش کند بودن روال اجرایی قوانین در سطوح مختلف است و باید این مشکل و خلأ قانونی بین سطوح نظام و مدیران حل شود. البته ما گریز از قانون نیز داریم که باید این مشکل هم با اصلاح قوانین در نهادهای متولی مرتفع گردد.

موافق محدودسازی و رهاسازی فضای مجازی نیستیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: این مسئله بیشتر باید از وزیر ورزش سوال و پیگیری شود اما باید بگویم او در جلسات شورا حضور فعال داشته و پیگیر مسائل جوانان با او در این جلسات هستیم و رویکرد ما از سوی شورا این است که باید با فرهنگ سازی درست در سیاست گذاری ها و تبیین فرهنگی بومی در همه جای کشور ذهنیت و تفکر غلط نسبت به شغل و درآمد را رفع کنیم. ما درگیر سیاست و فرهنگ صدساله سرمایه خواهی هستیم که عمدتاً افراد گمان می کنند با عافیت طلبی باید به توفیقات شغلی و مالی برسند و یا اینگونه می پنداریم که هر جا مشکل کار هست باید کارخانه تولیدی تأسیس شود در حالی که خیلی از شهرها بستر زیست بوم آن با صنعت و کارخانه در تضاد است و گردشگری و کشاورزی بهترین شیوه اقتصادی در آن است که برای تبیین این ضرورت باید فرهنگ سازی گسترده و عمومی در همه کشور بین همه افکار عمومی شکل بگیرد.

* مشکل بودجه فرهنگی

امامی ادامه در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشکل بودجه در حوزه فرهنگ نداریم، مشکل اصلی در موازی کاری و چندبعدنگری به سیاست گذاری هاست که موجب تعارض منافع می شود و در نتیجه کارآمدی نهادها و سازمان های فرهنگی پایین آمده و رویکردها به سستی می انجامد. ما به دنبال آن هستیم که بودجه ها زیر نظر شورای فرهنگ عمومی تصویب و اعمال شود که مشکل ساز نشود. و هرکس ساز خودش را در اجرا و وسط میدان نزند. و وقتی بودجه عادلانه توزیع شود و موازی کاری رخ ندهد در همه شهرها هم کتابخانه عمومی خواهیم داشت و هم سینما در حالی که در حال حاضر چنین نیست.

وی گفت: برنامه ما استفاده از شخصیت های برجسته هنری و ورزشی در جلسات شهرستانی شورا است و نیز اصلاح فرهنگ کار و اصلاح رویه کار برای تعالی معیشتی است. پس از ۴۰ سال هنوز هم عدالت فرهنگی محقق نشده و در تلاشیم به آن نزدیک شویم. همیت ما همراستایی تمام دستگاه های متولی فرهنگی در کشور ذیل جلسات شورا و مصوبات شورای فرهنگ عمومی است که با همراهی هم تمامی مشکلات فرهنگی و فرهنگ نهاد را رفع کنیم و امید را به مردم بازگردانده و کشور را به سوی تعالی پیش ببریم.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان