[ad_1]

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: امکان بررسی عملکرد روسای جمهور در دوره مسئولیت و پس از آن وجود دارد که البته ضعف مدیریت آنها قابل پیگیری نیست اما اقدامات عمدی و خلاف قانون باید پیگیری شود.

محسن کوهکن در گفت وگو با ایسنا، با طرح این پرسش که آیا فعل یا ترک فعل و انجام کار خلاف قانون مسئولی را می توان پس از اتمام دوران مسئولیت او مورد پیگیری قرار داد، اظهار کرد: یک دیدگاه می گوید که قابل پیگیری نیست که خدشه بزرگی به آن وارد است. فرض کنید شما همسایه رئیس جمهور هستید و  در اثر بی احتیاطی او ، آسیبی به منزل شما وارد می شود. در زمان مسئولیت رئیس جمهور شما جرات شکایت ندارید، اما پس از پایان مسئولیت می توان برای جبران ضرر شکایت کرد؟ من معتقدم رفتاری که اینگونه موجب ضرر و زیان به فرد دیگری می شود ارتباطی به دوره مسئولیت ندارد و اگر قوه قضاییه ای داشته باشیم که بی محابا به این موارد رسیدگی کند، در زمان مسئولیت رئیس جمهور هم حق شکایت وجود دارد.

وی ادامه داد: قانون فقط یک مورد به مسئولان در دوره مسئولیت مصونیت داده است و آن هم مربوط به نمایندگان مجلس است، البته آنهم در مورد ایفای نقش نمایندگی است، اما اگر نماینده در گوش کسی بزند، مثل فرد عادی مورد پیگیری قرار می گیرد،  قانون می گوید که در مرکز رسیدگی شود که به نظر من این هم به نفع شاکی است. اما اگر در اثر وضع قانون مشکلاتی ایجاد شود، نمی توان  از نمایندگانی که آن قانون را تصویب کرده اند، شکایت کرد. از سویی باید توجه کرد که نظارت مجلس  در واقع نظارت بر حسن اجرای امور است و نظارت بر حسن اجرای قوانین بر عهده قوه قضاییه است یعنی نظارت مجلس موردی و درباره عملکرد وزرا است و در نهایت به استیضاح وزیر می انجامد، اما وقتی تخلفات یک مجموعه و دستگاهی آشکار شد، قوه قضاییه ورود می کند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  قانون درباره موارد دیگر از جمله ریاست جمهوری سکوت کرده است، افزود: بنابراین همین سکوت قانون این مجوز را می دهد که به مسئولیت رئیس جمهور در دوران ریاست جمهوری رسیدگی شود. برای دوره پس از مسئولیت رئیس جمهور هم من منع قانونی نمی شناسم.

کوهکن درباره ارجاع گزارش مجلس از عملکرد رئیس جمهور سابق در ستاد کرونا به قوه قضاییه، خاطرنشان کرد: اگر فعل یا ترک فعلی انجام شده که خلاف قانون باشد، می تواند  تحت پیگرد واقع شود. مثلا اگر کارشناسان بر روی مساله ای اجماع کرده باشند و رئیس جمهور تصمیم دیگری گرفته شود باید مورد پیگیری واقع و پاسخ بدهد اما اگر کارشناسان نظرات مختلفی داشته باشند و رئیس جمهور به هر حال یک تصمیم گرفته باشد، از اختیارات خود استفاده کرده است. در مجموع من معتقدم که امکان بررسی عملکرد روسای جمهور در دوره مسئولیت آنها وجود دارد که البته ضعف مدیریت آنها قابل پیگیری نیست اما اقدامات عمدی  و خلاف قانون باید پیگیری شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین مواردی در گذشته سابقه داشته است، گفت: به صورت کلی این اتفاق نیفتاده است اما پس از پایان دوره ریاست جموری احمدی نژاد، شکایاتی از او مطرح شد که من اطلاعی از  سرنوشت آنها ندارم.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان