[ad_1]

بررسی لایحه حذف ارز ترجیحی در مجلس/ ماجرای حمله به نخست وزیر عراق/ فروش کیلویی موبایل، تبلت و لپ تاپ و... از موضوعات و اخبار پربازدید تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، مخالفت نمایندگان مجلس با دو فوریت و یک فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، لایحه حذف ارز ترجیحی یا همان لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده های دائمی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر» با ۹۹ رای موافق و ۱۲۷ رای مخالفت و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر با تقاضای دو فوریت مخالفت شد و مقرر شد که این لایحه به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

در شرایطی فوریت لایحه حذف ارز ترجیحی در مجلس تصویب نشد که مخالفان آن را باعث افزایش تورم بی رویه و غیرقابل کنترل دانسته و در مقابل موافقان معتقد بودند که تصویب این لایحه معنای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست.

در همین جلسه سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در صحن علنی از مجلس خواست که اجازه دهد با حذف یارانه ارزی نهاده های دامی پول حاصل از آن را به محرومین و اقشار آسیب پذیر اختصاص دهند.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در جمع خبرنگاران تاکید کرد: دولت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای گندم و دارو را تا پایان سال قطعی اعلام کرده اما در خصوص ارز ترجیحی برای نهاده های دامی دولت تصمیم خواهد گرفت و در صورت کاهش ارز ترجیحی برای نهاده های دامی یارانه جبرانی به صورت نقدی به مردم پرداخت می شود.

رد دخالت ایران در ماجرای حمله به نخست وزیر عراق از سوی مقامات آمریکایی ازدیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

شبکه ان.بی.سی در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا و دو مقام پیشین آمریکایی تصریح کرد که احتمالا ایران برای حمله به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق چراغ سبز نشان نداده و حمله مورد تائید ایران نبوده است.

انتصابات اخیر در دانشگاه های سراسر کشور هم مورد انتقاد نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم قرار گرفت.

محمدحسین فرهنگی با ابراز نگرانی از این بابت اظهار کرد: روی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی امیدهای زیادی را ایجاد کرده است. این فرصتی برای جمهوری اسلامی است تا مسیر متفاوتی برای مدیریت کشور ترسیم کند. اگر قرار باشد همان رویه گذشته تکرار شود، اتفاق خوبی نخواهد افتاد.

همچنین عباس پوریانی «حاکم شرع» سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، از یک اتفاق عجیب در امور اداری این سازمان خبر داد و گفت: واحد تحویل گیری در اموال تملیکی به کیلو است و حتی تلفن همراه هم کیلویی تحویل داده می شود.

در همین راستا حاکم شرع اموال تملیکی، دستور توقف فروش کیلویی کالاهایی مانند تلفن همراه را صادر کرد و درخواست فروش ۸۳ کیلوگرم تلفن همراه را ملغی کرده و به منظور جلوگیری از هرگونه سو استفاده، درخواست مورد اشاره را جهت اصلاح رویه و رفع نواقص اعاده میکند.

گزارش ایسنا از میزان تولید برق توسط نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۴۰۰ از دیگر اخبار پرمخاطب امروز بود.

بر اساس این گزارش، واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر پس از پایان عملیات سوخت گذاری و تعمیرات اساسی در اسفند ۱۳۹۴ به شکبه برق سراسری متصل شد و در مجموع در سال های راه اندازی از سال ۱۳۹۰ و بهره برداری تجاری از مهرماه ۱۳۹۲ تا پایان شش ماهه اول ۱۴۰۰ به میزان ۵۰۱۷۰ میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرده که میزان ۴۵۶۵۴ میلیون کیلووات ساعت تحویل شبکه برق سراسری شده است.

تحلیل حسن هانی زاده از تصمیم امارات برای عقب نشینی نیروهای نظامی اش از اطراف منطقه الحدیده در یمن از پربازدید های بامداد امروز بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره این که امارات اعلام کرده این عقب نشینی در راستای اجرای تصمیم سازمان ملل بوده است، گفت: تاکنون سازمان ملل مصوبات و تصمیماتی در مورد یمن داشته ولی عربستان سعودی و امارات آنها را در گذشته عمل نکرده اند و اکنون نیز امارات به خاطر ضعف از اطراف  منطقه الحدیده خارج شده و جهت سرپوش گذاشتن براین موضوع چنین ادعایی را مطرح می کند.

گزارش کامل ایسنا از جلسه بررسی وضعیت بازار بورس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) بیست و سوم  آبان ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان