عدم پاسخگویی اوقاف گیلان به مطالبه مردمی/ آیا آمار موقوفات اعلام‌شده غیرواقعی هستند؟!
عدم پاسخگویی اوقاف گیلان به مطالبه مردمی/ آیا آمار موقوفات اعلام‌شده غیرواقعی هستند؟!

بالغ‌بر دو ماه است که اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان مطالبه مردمی درج شده در سامانه فارس من خبرگزاری را بی‌پاسخ گذاشته و این شائبه می‌رود که آمار اعلام‌شده غیرواقعی و از روی شتاب‌زدگی باشد.

به گزارش لنگرخبر به نقل از خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

«آیا آمار اعلامی وقف‌های جدید گیلان در سال ۱۳۹۷ واقعی هست؟» یکی از عناوینی بود که توسط مخاطب در سامانه فارس من ثبت شد.

مخاطب در ثبت این سوژه مطرح کرده بود که «مدیرکل اوقاف گیلان گفته است که در سال ۹۷ حدود ۴۰ وقف جدید ثبت‌شده است. من از چند شهرستان پرسیدم اما اصلاً وقفی در سال ۹۷ نداشته‌اند. بعضی از آمارها نیز به نظرم غیرواقعی هستند. لطفاً بپرسید که تعداد وقف‌های سال پیش در هر شهرستان چند فقره بوده و در چه زمینه‌هایی نیز وقف‌شده است؟ خدا کند وقف‌ها با نیت‌های جدید باشد که به کار بیاید.»

مطابق شیوه معمول خبرگزاری فارس، سوژه موردنظر برای روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان فرستاده شد و به اذعان مسؤول روابط عمومی پیگیری‌های اولیه از سوی آن دایره صورت گرفت اما کسی حاضر به پاسخگویی نسبت به این مطالبه مردمی نشد.

علاوه بر ارسال سوژه مردمی فارس من به بخش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیره استان گیلان و عدم پاسخگویی آن دایره پس از گذشت بالغ‌بر دو ماه و ۱۵ روز خبرنگار فارس به‌صورت حضوری در دفتر روابط عمومی به جهت دریافت نظرات مسؤولان اوقاف حاضر شد اما مجدداً تلاش‌های مسؤول روابط عمومی بی‌نتیجه ماند.

در پی عدم پاسخگویی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان به مطالبه مردمی ثبت‌شده در سامانه فارس من خبرگزاری فارس در قالب یک برگه با توجه به تلاش‌های چندباره مسؤول روابط عمومی، خبرنگار فارس در دفتر مدیرکل حاضر شد و علیرغم انتظار و هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی مسؤول دفتر، مدیرکل ایضاً خبرنگار را به حضور نپذیرفت و همچنان رد کردن خبرنگار و بستن درب بر روی وی را پس از برقراری تماس تلفنی مبنی بر اینکه نهایتاً دو دقیقه وقت خود را به ما به جهت پاسخگویی به مطالبه مردمی بدهید را نداد و با بیان اینکه جلسه دارد و وقتی نیست، پاسخ را به زمان دیگری موکل کرد.

عدم پاسخگویی مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان به مطالبه ثبت‌شده مردمی سوای عدم پاسخگوی به مطالبات مردم، ضعف در عملکرد مدیریت است چون یکی از وظایف مدیران است که باید وقتی بر صندلی مدیریت و مسؤولیت می‌نشینند در قبال مسؤولیتشان صریح، صحیح، شفاف و بدون کتمان حقایق پاسخگو باشند و شانه خالی نکنند.

مرور مطالبه ثبت‌شده در سامانه فارس من خبرگزاری فارس جز شفاف‌سازی در جهت اعتلای فرهنگ وقف نبوده و عدم پاسخگویی مسؤولان این رده به سؤال مردم بیانگر ابهاماتی در عملکرد مدیران نسبت به نیات وقف و همچنین اغراق‌گویی‌ها در ثبت وقف‌های جدید است.

مسؤولان و متولیان اوقاف و امورات خیریه باید بدانند که در سایه تعامل با اصحاب رسانه و خبرنگاران است که فرهنگ وقف با قوت و قدرت بیشتری در جامعه توسعه و نمو پیدا می‌کند و پنهان کردن اطلاعات مردم در نزد خودشان که از بانیان و عاملان وقف هستند روزبه‌روز از تعداد این فریضه می‌کاهد و چشمه جوشان وقف را به آب‌باریکه‌ای که هیچ‌کس نمی‌تواند از آن استفاده کند، بدل می‌کند و لازم به یادآوری است که اطلاعات موجود در نزد مسؤولان به هر نحو و هر کمیتی که باشد مگر اینکه به جامعه اسلامی و امنیت آن ضرر نرساند در نزد مسؤولان امانت است و باید بدون کم‌وکاست، دخل تصرف، اغراق‌گویی و کم‌گویی در اخبار ارکان قانون اساسی که یکی از آن‌ها مردم و بدون شک رسانه‌های مردمی هستند قرار بگیرد.

عدم پاسخگویی مسؤولان اوقاف و امور خیریه استان گیلان نسبت به شفاف‌سازی در بیان تعداد موقوفه‌های ثبت‌شده در سال جاری که به گفته مخاطب حدوداً ۴۰ فقره بوده به نظر می‌رسد از روی شتاب‌زدگی و بزرگنمایی است، چنانچه اگر غیرازاین بود یقیناً بدون هیچ ملاحظه و موضع‌گیری‌های غائب و شکی، مدیرکل قاعدتاً بنا بر وظیفه شرعی و قانونی موظف و مکلف به پاسخگویی بود.

لازم به ذکر است در سنوات گذشته در دوره مدیران کل سابق و اسبق مشاهده می‌شد که مسؤولان اوقاف در مصاحبه‌ها و گزارش عملکرد خود میزانی از وقف‌های جدید اعلام می‌کردند اما در فرایند ثبت موقوفه با موانعی نظیر تعارضات ملک وقفی با شهرداری، منابع طبیعی و یا وراث مواجهه می‌شدند و قاعدتاً وقف ثبت‌شده در سامانه جامع با آنچه بیان می‌شد دارای تناقضاتی بود و نهایتاً به ثبت نمی‌رسد و این روند کاملاً طبیعی نیز بود.

علی‌ای‌حال رسانه فارس همچون گذشته با رفتار معقولانه، قانونمند و مردم مدار علاوه بر عذرخواهی از افکار عمومی نسبت به دیر پاسخگویی به مطالبه‌شان مجدداً از مسؤولان سازمان اوقاف و امور خیریه خواستار است در اسرع وقت نسبت به پاسخگویی مطالبه مردمی اقدام کرده و عملاً در راستای نهادینه کردن فرهنگ وقف و همچنین استمداد از رسانه‌ها به جهت تغییر نیت واقفان در زمینه‌های پزشکی، علمی، فناوری، اشتغال و کارآفرینی و سایر پیش‌نیازهای توسعه جامعه اقدام کند و نظام پاسخگویی شفافانه و بدون ابهام مسؤولان و خادمان ملت در کارگزاری‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را خدشه‌دار نکنند.

انتهای پیام/