[ad_1]

محمد حسن آصفری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم کالاهای اساسی از جمله نهاده های دامی و دارو با ارز ۴,۲۰۰ تومان وارد می شود در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرانی افسار گسیخته در قیمت کالاها از جمله لبنیات و مواد پروتئینی خواهیم داشت. همین امروز هم بخشی از مردم توان خرید کالاهای اساسی ندارند. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون فراهم کردن زیرساختها کشور را با بحران مواجه می کند.

وی ادامه داد: قبول داریم در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی نظارت وجود ندارد ارز ۴۲۰۰ برای کالاهای اساسی مردم است. متأسفانه به دلیل عدم نظارت کالا با ارز ۴,۲۰۰ تومان وارد می شود اما با ارز آزاد در اختیار مردم قرار می گیرد و سود آن به جیب دلالان می رود. منصفانه نیست چون دولت توانمندی نظارت بر تخصیص ارز را ندارد ایده حذف ارز ۴۲۰۰ را بدهد. قربانی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مردم به ویژه دهک های پایین هستند.

نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: دولت به جای حذف ارز ۴۲۰۰ بعد نظارتی خود را تقویت کند و بازار را کنترل کند. آیا در قبال ارز ۴,۲۰۰ تومان که برای خرید کالاهای اساسی است کالای اساسی وارد شده یا اینکه صرف خرید کالاهای لوکس شده است؟ آیا کالایی که با ارز ۴۲۰۰ وارد شده با همان مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف کننده می رسد؟

آصفری گفت: اینکه ما نمی توانیم بازار را مدیریت کنیم و پیشنهاد حذف ارز ۴,۲۰۰ تومان بدهیم و توجیه هم داشته باشیم که ارز در اختیار مردم قرار می گیرد، غیر از ضرر چیزی عاید مردم نخواهد شد و مردم باید بابت خرید کالایی چندین برابر قیمت فعلی آن را پرداخت کنند. اینکه دولت در قبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بسته ای با عنوان بسته کوثر ۱۰۰ هزار تومان به یارانه اضافه کند، نمی تواند کمبود و گرانی کالا بویژه برای دهک های اول تا پنجم را حل کند.

وی افزود: برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید شرایط آن در بازار فراهم شود که اگر کالایی گران شد دولت بتواند کالای جایگزین و مناسب در اختیار مردم قرار دهد و بازار را مدیریت و اشباع شود که کمبود کالایی در بازار نداشته باشیم بنابراین شایسته است قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ زیر ساخت های آن فراهم شود.

نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: اول به فکر راه اندازی نسخه های الکترونیک در مطب ها و داروخانه ها باشیم بعد دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برویم. ضروری است در رفتارمان تجدیدنظر کنیم و قبل از هر پیشنهادی همه جوانب آن را در نظر بگیریم. حذف ارز ۴,۲۰۰ تومان یک گرانی افسار گسیخته در جامعه بویژه برای پنج دهک پایین به همراه خواهد داشت و به صلاح مردم نیست؛ بنده به شدت با این طرح مخالف هستم.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان