[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: چند سالی است که در گوشه گوشه استان گیلان به جای سبز شدن درخت، زباله سر از زمین بیرون می آورد. یک روز صحبت از سراوانی است که در ۳۰ سال گذشته به محلی برای دپوی غیر بهداشتی زباله تبدیل و امروز ارتفاع زباله ها در این منطقه به حدود ۱۰۰ متر می رسد.

در همه این سال ها شاهد وعده های مسئولانی بودیم که می گفتند این معضل را حل می کنند در حالی که نه تنها این مشکل حل نشد بلکه ویروس واگیردار زباله از سراوان به سایر نقاط استان گیلان نیز منتقل شد و امروز دیگر نه کوه و جنگل و مرتع و دریا از انباشت زباله مصون نیست و هر جا که سر بلندی می کنید با دپوی از زباله مواجه شوید.

هفته گذشته مجمع نمایندگان و استانداران سه استان شمالی با رئیس جمهور نشستی داشتند که به گفته «اسدالله عباسی» استاندار گیلان مدیریت پسماند و حل معضل زباله یکی از مهم ترین بحث های انجام شده در این نشست بوده است.

۲۰ مهر ماه بود که گزارشی با عنوان «کشل آزاد سرا» آستانه اشرفیه سراوانی دیگر / وعده ها عملی نشد» در خبرگزاری مهر منتشر شد که به موضوع آن نیز دپوی ۳۰ ساله زباله در کنار محل سکونت اهالی یکی از روستاهای شهرستان آستانه اشرفیه بود اما امروز قسمت جدید سریال زباله در گیلان به ساحل قروق شهرستان تالش رسیده و روزانه ۱۲۵ تن زباله به این منطقه منتقل می شود.

ایستگاه پر ترافیک وعده های پسماندی مسئولان گیلان

وعده هایی که چهار ساله شد

یکی از اهالی این منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از حدود ۳۰ سال پیش دپوی زباله در این منطقه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: فاصله منازل مسکونی مردم با محل دپوی زباله تنها ۵۰ متر است.

وی با بیان اینکه زندگی در این منطقه سخت و غیر قابل تحمل شده است، افزود: متأسفانه مسئولان هر بار از این منطقه بازدیدی کرده و وعده هایی می دهند که هیچکدام عملی نمی شود.

این شهروند به وعده هایی حل ۹ ماهه این مشکل از سوی فرماندار سابق تالش اشاره و اضافه کرد: متأسفانه امروز چهار سال از آن وعده های می گذرد و وضعیت ساحل قروق تالش همانند گذشته است.

وی با بیان اینکه به گفته همین مسئول یک شرکت سرمایه گذار برای ساخت کارخانه کمپوست در این منطقه مراحل قانونی را طی کرده بود، گفت: اما نمی دانیم چرا هنوز بعد از چهار سال این مراحل قانونی تمام نشده تا این شرکت فعالیت خود را آغاز و ما را از سر این زباله ها خلاص کند.

این شهروند با اشاره به آلودگی های زیست محیطی که وجود زباله در این منطقه برای مردم ایجاد کرده است، افزود: بوی بد زباله، جمع شدن حشرات، رها کردن دام ها برای چرا، آلوده شده زمین های کشاورزی اطراف این منطقه و همچنین آب های زیر زمینی در تمام این سال ها زندگی را برای مردم این منطقه سخت کرده است.

قروق نقطه سیاه در تالش

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه این محل نقطه سیاهی برای تالش محسوب می شود، گفت: چندین سال است که این مشکل وجود دارد و هیچ اقدام اساسی برای حل آن صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه شیرابه های این میزان زباله به آب های زیر زمینی و حتی دریای خزر نیز وارد شده است، اضافه کرد: این شیرابه ها از طریق همین آب ها وارد چرخه غذایی مردم این منطقه می شوند.

ساحلقروق که می توانست در این سال ها به محلی برای کسب درآمد از گردشگران و مسافران تبدیل شود امروز جز تلی از زباله و بوی متعفن آن و بیماری های پوستی چیزی برای مردم این منطقه نداشته است

این شهروندان با در خواست از مسئولان استان برای حل این مشکل، تصریح کرد: ساحل زیبای قروق که می توانست در این سال ها به محلی برای کسب درآمد از گردشگران و مسافران تبدیل شود امروز جز تلی از زباله و بوی متعفن آن و بیماری های پوستی و غیر قابل استفاده شدن زمین های کشاورزی چیزی برای مردم این منطقه نداشته است.

توقف اجرای پروژه کمپوست با دستور دستگاه قضا

فرماندار تالش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه خاک پاشی بر روی زباله های دپو شده در ساحل قروق مسئله را حل نمی کند، اظهار کرد: باید کارخانه کمپوست تالش فعال شود.

محمد حسین شاهکویی در ادامه به پیشرفت حدود ۴۰ درصدی ساخت کارخانه کمپوست تالش اشاره کرد و افزود: ساخت این کارخانه با دستور مقام قضائی در یک سال گذشته متوقف شده است ساخت کارخانه کامپوست با دستور مقام قضائی در یک سال گذشته متوقف شده است.

وی با بیان اینکه با توقف اجرای این پروژه شهرستان تالش از جذب اعتبارات دولتی نیز محروم شده است، ادامه داد: با سال گذشته حدود پنج میلیارد تومان اعتبارات دولتی برای اجرای این پروژه از دست دادیم.

فرماندار تالش نداشتن سند را یکی از دلایل دستگاه قضائی برای توقف پروژه عنوان و تصریح کرد: سند این ملک دریافت شده و مجوز محیط زیست نیز برای اجرای این پروژه صادر شده است.

این در حالی است که «احمد آقایی» معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در گفتگویی با اشاره به گلایه های مردم ساکن اطراف این منطقه از وجود زباله، اظهار کرد: در صورتی که متولیان امر در شهرستان تالش نتوانند رضایت ساکنان را جلب کنند دستگاه قضائی اجازه فعالیت به این پروژه را نمی دهند.

ایستگاه پر ترافیک وعده های پسماندی مسئولان گیلان

رفع موانع اجرای پروژه کمپوست تالش

معاون عمرانی استانداری گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت پسماند استان در سال ۹۸ تصویب شد، اظهار کرد: مدیریت پسماند استان گیلان به هفت پهنه تقسیم شده است.

عباس صابر با بیان اینکه منطقه قروق تالش در پهنه دو مدیریت پسماند استان گیلان قرار دارد، گفت: در تالش دو موضوع کارخانه کمپوست در منطقه جوکندان و محل دفن زباله در منطقه قروق مورد بحث و بررسی است.

وی با اشاره به تعریف دو طرح برای مدیریت پسماند در پهنه تالش، ادامه داد: اجرای پروژه کمپوست که یکی از این طرح ها است در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا به امروز بیش از ۱۰ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

صابر اضافه کرد: پروژه قروق که محل دفن زباله بود و ریجکت کارخانه کمپوست باید در این منطقه دفن شود در مرحله طرح مطالعاتی برای ساماندهی زباله ها قرار دارد.

پروژه قروق که محل دفن زباله بود و ریجکت کارخانه کمپوست باید در این منطقه دفن شود در مرحله طرح مطالعاتی برای ساماندهی زباله ها قرار دارد

وی با بیان اینکه کارخانه کمپوست به دلیل مشکلات سند مالکیت و معارضین توسط دستگاه قضا متوقف شده بود که در حال حاضر مشکلات این پروژه حل شده است، گفت: سند به نام دولت صادر و در حال انتقال به شهرداری تالش است.

معاون عمرانی استانداری گیلان با تأکید بر اینکه تلاش شده در حوزه اعتبارات نگاه ویژه ای این طرح و منطقه شود، تصریح کرد: ساماندهی این پروژه در دستور کار امسال و سال آینده است.

وی همچنین به اقداماتی که در کوتاه مدت می تواند بخشی از مشکلات این منطقه و مردم آن را حل کند نیز اشاره و اضافه کرد: انجام پوشش خاکی برای روکش کردن زباله ها و محصور کردن محل دفن زباله برای جلوگیری از ورود احشام برای کوتاه مدت در حال انجام است اما تا زمانی که پروژه کمپوست اجرایی نشود نمی توانیم شاهد اتفاقات خوب و تأثیرگذار در حل این معضل باشیم.

حال باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی این وعده های مسئولان گیلان درباره ساماندهی به وضعیت پسماند و زباله در مناطق مختلف این استان جامعه عمل پوشیده و تا حدودی این معضل و مشکل حل می شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان