۱۱ روش برقراری تعادل بین کار و درس

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ ۰۹:۰۱ چاپ کد خبر: 140615
[ad_1]

برترین ها: اگر هر روز با خودتان فکر می کنید چگونه برای کار و درس تان وقت بگذراید و بین آن ها تعادل برقرار کنید؛ این را بدانید که تنها نیستید! دانش جویان زیادی هستند که برای امرار معاش خود نیاز دارند هم زمان با درس خواندن کار کنند، اما برقراری تعادل بین درس خواندن و کار کردن کار راحتی نیست. پس واقعاً چطور می توانیم هم به خوبی درس بخوانیم، هم سر کار برویم و هم زندگی اجتماعی خود را داشته باشیم؟

ممکن است دانش جویی باشید که برای پرداخت شهریه ی دانشگاه و مخارج تان کار می کنید. یا این که در دوره ی کارآموزی خاصی شرکت کرده اید تا توانایی مشخصی را فرا بگیرید. در هر صورت برقراری تعادل بین کار کردن و درس خواندن سخت به نظر می رسد. اما مانند هر چیز دیگری با کمی برنامه ریزی و خود-مدیریتی قابل دستیابی است.

عنوان: ۱۱ روش برقراری تعادل بین کار و درس

روش هایی که در ادامه می خوانید، بهترین راه های برقراری تعادل بین کار و درس را به شما نشان می دهند.

همه را از شرایط خود مطلع کنید!

وقتی شغل پاره وقت داشته باشید، گاهی اوقات به ناچار برنامه ی کاری و درسی شما با هم به تداخل می خورد. برای اجتناب از این گونه موقعیت ها قبل از هر چیز بهتر است در مورد شرایط خود به رئیس یا همکاران تان توضیح دهید. این یعنی باید تمام ساعت های کلاسی و جلسات مطالعه ی گروهی و امتحانات خود را هر چه زودتر مشخص کنید و در تقویم علامت بزنید. اگر کارفرمای خود را تا حد ممکن در جریان قرار دهید، دیگر لازم نیست کار کردن را به درس خواندن اولویت دهید یا مجبور باشید از ساعت های درسی خود کم کنید.

کارمندان دانشگاه به خوبی می دانند که بسیاری از دانش جویان شغل و تعهد کاری دارند. پس اگر به سبب شرایط شغلی خود نمی توانید بعضی تکالیف درسیتان را به موقع انجام دهید؛ با اساتید خود مشورت کنید و دنبال راه حل بگردید.

یک برنامه ی درسی و کاری تنظیم کنید و طبق برنامه پیش بروید

عنوان: ۱۱ روش برقراری تعادل بین کار و درس

برنامه ریزی روزانه روش بسیار خوبی است برای این که بتوانید اولویت هایتان را پیدا کنید و ببینید چقدر وقت لازم دارید که تمام کار های خود را به انجام برسانید. هر چقدر برنامه دقیق تر و جزئی تر نوشته شود، بیشتر احتمال دارد که به آن عمل کنید. در ضمن مطمئن شوید که تمام ساعت های کاری و کلاسی، زمان های مطالعه و قرار های کاری و هر مورد پراهمیت دیگر را همراه با تاریخ دقیق آن یادداشت کنید. از این طریق می توانید ببینید دقیقاً چه زمانی وقت آزاد دارید تا برای اوقات فراغت و زندگی اجتماعی خود نیز برنامه ریزی کنید. در آخر برای راحتی کار می توانید هر وظیفه یا عملی را که باید انجام دهید با رنگ خاصی رنگ آمیزی کنید.

برای رویداد های غیر منتظره برنامه ریزی کنید!

در مورد قبل گفتیم باید تا حد امکان طبق برنامه ریزی خود پیش بروید. اما حتماً زمانی را هم برای پیش آمد های غیرمنتظره در نظر بگیرید. مثلاً می توانید میان وظایفی که برای خود تعیین کرده اید، وقت اضافه بگذارید. با برنامه ریزی برای موقعیت های این چنینی، همیشه یک قدم جلوتر خواهید بود. در نتیجه اگر کار ها طبق برنامه پیش نرفت، دچار استرس و اضطراب نمی شوید.

همه چیز را برای دقیقه ی آخر نگذارید!

وقتی تمام شب امتحان را برای درس خواندن بیدار می مانید یا کار تان را در لحظه ی آخر انجام می دهید؛ نمی توانید انتظار داشته باشید که با این روش بهترین عملکردتان را نشان می دهید. پروژه ی کاری یا تکلیف درسی خود را به اجزای کوچک تری تقسیم و هدف گذاری کنید و جلوی هر کدام را که انجام دادید علامت بزنید. با این روش نتیجه ی تکلیف درسی یا کارتان کیفیت بهتری خواهد داشت؛ کم تر دچار اضطراب می شوید و در شغل و درس تان بهتر عمل می کنید.

اپلیکیشن های بسیاری برای انجام کار ها و ارزیابی عملکرد روزمره طراحی شده اند تا به دانش جویان کمک کنند از زمان مطالعه ی خود بیش ترین استفاده را ببرند. اپلیکیشن (Freedom) وسیله ی سودمندی است که از طریق مسدود کردن اینترنت و رسانه های اجتماعی به شما کمک می کند تمرکز بیشتری داشته باشید. (Wunderlist) نیز اپلیکیشن فوق العاده ای برای هدف گذاری است که یادآور و لیست انجام کار نیز دارد که به شما کمک کنید طبق برنامه پیش بروید.

یاد بگیرید اضطراب خود را مهار کنید

کار کردن و درس خواندن به طور همزمان اضطراب آور است، اما روش های زیادی برای مدیریت استرس وجود دارد. فقط مسئله این جا است که روش موثر بر خود را پیدا کنید. فعالیت هایی مانند تمرینات تنفسی و یوگا و مدیتیشن به خوبی می توانند اضطراب را مهار کنند و از هر دو نظر ذهنی و جسمی مفید باشند. رفع استرس برای تقویت تمرکز و افزایش کارایی ذهنی بسیار اهمیت دارد و در نهایت باعث می شود از توانایی های خود بهترین استفاده را ببرید. اکثر مراکز آموزشی مجهز به تیم مشاوره و روان شناسی مخصوص هستند؛ بنابراین اگر نمی توانید اضطراب خود را مدیریت کنید، بهتر است از این خدمات کمک بگیرید.

عنوان: ۱۱ روش برقراری تعادل بین کار و درس

سالم بمانید!

خوردن غدا های مقوی، ورزش کردن و خوابیدن به مقدار کافی یا چرت زدن های کوتاه در طول روز باعث افزایش کارایی مغز و بدن می شوند. این عوامل حافظه و خلاقیت را بهبود می بخشند؛ میزان تمرکز و توانایی تصمیم گیری را افزایش می دهند و کمک می کنند اطلاعات را سریع تر پردازش کنید.

به خودتان جایزه دهید!

وقتی با موفقیت یکی از کارهایتان را به انجام می رسانید، به خودتان جایزه دهید. یک شام خوب بخورید. آخر هفته به مسافرتی یک روزه بروید. حمام گرم و طولانی کنید یا به مرکز خرید بروید. جایزه هایی انتخاب کنید که می دانید برای رسیدن به آن ها تلاش می کنید. این نوع جایزه دادن باعث می شود به تلاش کردن ادامه دهید و عادت های خوب تان را تقویت کنید.

بر روی هدف و نتیجه ی کار تمرکز کنید

همیشه در نظر داشته باشید که چرا تصمیم گرفتید هم زمان با درس خواندن کار کنید یا برعکس، هم زمان با کار کردن درس بخوانید و بر روی هدفی که داشتید تمرکز کنید. به این منظور می توانید بردی خیالی از زندگی ایده آل خود ترسیم کنید. حتماً تصورات تان را بنویسید و بگذارید خانواده و دوستان تان از هدفی که دارید مطلع باشند و از آن ها بخواهید وقتی نیاز دارید هدف تان را به شما یادآوری کنند.

حد و مرز تعیین کنید!

اگر اطرافیان از شما می خواهند کاری انجام دهید یا جایی بروید که اهمیت چندانی ندارد، اما باعث می شود از تکالیف درسی و کاری خود عقب بیافتید؛ به آن ها نه بگویید. این یکی از ساده ترین راه های ماندگاری تعادل میان کار و درس محسوب می شود. مسلماً نمی توانید همه ی کار ها را با هم انجام دهید؛ بنابراین باید برای انجام کار ها حد و مرز های واقع گرایانه داشته باشید.

عنوان: ۱۱ روش برقراری تعادل بین کار و درس

در حیطه ی درسی خود کار پیدا کنید

اگر بتوانید در حیطه ی درسی خود شغل پاره وقت پیدا کنید؛ به راحتی می توانید میان درس و کارتان تعادل برقرار کنید. می توانید از دانش و مهارتی که در دانشگاه آموختید، در حیطه ی شغلی خود بهره بگیرید؛ و همین طور مواردی که عملاً سرکار یاد می گیرید؛ درس تان را تقویت می کنند. از این طریق تجربه کسب می کنید و می توانید به هم کلاسی های خود کمک و نصیحت کنید و حین کار کردن و درس خواندن بیش تر به شما خوش می گذرد!

از امتیازات و کمک هزینه های دانشجویی برای پرداخت هزینه های دانشگاه استفاده کنید

از امتیازات و کمک هزینه ها ی دانشجویی برای پرداخت پول شهریه و کتاب های درسی خود استفاده کنید. هم چنین می توانید از پولی که سر کار به دست می آورید برای درس خواندن هزینه کنید. اگر وام دانشجویی گرفتید، سعی کنید هر چه سریع تر قسط های آن را پرداخت کنید تا در آینده سود بیش تری بر آن اضافه نشود. در ضمن پرداخت به موقع هزینه های تحصیلی باعث می شود روی هم رفته احساس خاطرجمعی و رضایت بیش تری داشته باشید که این مسئله برای تعادل روحی و ذهنی شما بسیار اهمیت دارد.

حرف آخر

با انجام روش های گفته شده می توانید هم زمان با برقراری تعادل بین کار و درس، از وقتی که می گذرانید نیز لذت ببرید.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان