[ad_1]

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: دامن سبز گیلان زمین، مامن گل های بسیار است و شرایط مطلوب برای پرورش گل و گیاه از جمله ظرفیت های ارزشمندی است که متأسفانه تاکنون آن گونه که باید بدان پرداخته نشده است.

اگر مسافر جاده های این خطه سبز بوده باشید، لابد گلدان های گلی که در حاشیه مسیرهای بین شهری در معرض تماشا و عرضه قرار گرفته اند را دیده اید. و باز اگر گذرتان به شرق گیلان به ویژه چابکسر افتاده باشد، حتماً دریافته اید که پرورش گل و گیاه در این منطقه بسیار مورد توجه قرار دارد، به گونه ای که چابکسر به قطب تولید گل و گیاه استان شهرت یافته است.

اقلیم مناسب این شهر سبب شده تا اهالی پرتلاش آن در کنار تولید محصولاتی چون برنج، چای، مرکبات و کیوی به پرورش گل و گیاه نیز بپردازند. محصولی که بخش قابل توجهی از آن به کشورهای آسیای میانه، همسایگان شمالی، کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب اروپا صادر می شود. واقعیت این است که رویکرد ویژه چابکسر در تولید و پرورش گل و گیاه می تواند الگویی برای دیگر شهرهای استان باشد.

گل های پرورشی چابکسر به کشورهای آسیای میانه، همسایگان شمالی، کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب اروپا صادر می شود

همچنین باید توجه داشت که بخشی مهمی از اقتصاد گیلان مبتنی بر کشاورزی است. وقتی سخن از کشاورزی به میان می آید پیش از همه اذهان متوجه تولید محصولاتی چون برنج، چای و زیتون می شود در حالی که پرورش گیاهان تزئینی نیز می تواند از جمله عرصه های پرفایده در این راستا باشد. بنابراین معرفی و آموزش این مسیر به کشاورزان و ترویج پرورش گیاهان تزئینی نیازمند توجه بیشتر متولیان امر است.

باید توجه داشت که سودآوری این حرفه بیشتر در گرو صادرات است و این مهم نیازمند فراهم شدن بستر مناسب است. بستری که می تواند به گسترش صادرات و به تبع آن ارز آوری و بهبود اوضاع اقتصادی استان بیانجامد.

ترمز صادرات در مقابل تولیدکنندگان چابکسر/گل ها پژمرده می شوند

اما وقتی پای صحبت پرورش دهندگان گل های تزئینی چابکسر می نشینیم، آنها نبود پایانه صادراتی ویژه گل و گیاه در این شهر را از جمله چالش های موجود در این حرفه می دانند.

صادرات ۱۲ میلیون اصله گیاهان زینتی از گیلان

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با مهر با اشاره به ظرفیت های بالای این استان در تولید گل و گیاه، اظهار کرد: ۱۲ میلیون اصله درخت، درختچه زینتی و انواع گیاهان آپارتمانی از مرزهای گیلان به کشورهای آسیای میانه، همسایگان شمالی، کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب اروپا صادر شده است.

پارسافر با بیان اینکه چابکسر در شهرستان رودسر قطب تولید و پرورش گل و گیاه کشور محسوب می شود، ادامه داد: ۳۳ میلیون اصله درخت و درختچه گل و گیاهان آپارتمانی در این بخش تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه گیلان دومین استان تولید کننده گل و گیاه در کشور است گیلان دومین استان تولید کننده گل و گیاه در کشور است اما این ظرفیت کلان مرد توجه قرار نگرفته است، اضافه کرد: در این استان ۸۳۸ هکتار باغ گل در فضای باز وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آن در بخش چابکسر است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه بخش چابکسر سالانه بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال درآمدزایی از پرورش گل و گیاه کسب می کند، گفت: بیش از پنج هزار نفر در این استان گیلان به این کار مشغول هستند.

وی در ادامه به برخی مشکلات تولید و پرورش دهندگان گل و گیاه استان گیلان اشاره و نبود صادراتی را بزرگترین مشکل تولید کنندگان برشمرد و ادامه داد: با وجود ظرفیت های بالای در این استان متأسفانه میزان صادرات در مجموع کم است.

ترمز صادرات در مقابل تولیدکنندگان چابکسر/گل ها پژمرده می شوند

نبود پایانه صادراتی در چابکسر

یکی از تولیدکنندگان گل و گیاه در گفتگو با خبرنگار مهر، یکی از مشکلات تولید کننده ها را نبود پایانه گل و گیاه در چابکسر دانست و اظهار کرد: چابکسر یکی از قطب های تولید گل و گیاه زینتی در گیلان و کشور است اما از داشتن پایانه گل و گیاه محروم است که باید مسئولان استان و نمایندگان گیلان در این خصوص توجه ویژه ای داشته باشند.

نواب طالبی پرداخت تسهیلات با نرخ سود کم را از دیگر مطالبات تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت و اشتغال زایی جوانان منطقه برشمرد و ادامه داد: با توجه به هزینه های جانبی مانند تهیه گلدان، کود و همچنین سموم دفع آفات، عدم ثبات قیمت، سبب افزایش فشار اقتصادی برای تولید کنندگان شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ بیمه مشکل دیگر تولید کنندگان در این بخش است، افزود: مسئولان نرخ بیمه را به گونه ای تعیین کنند که اشتغال زایی بیشتری از سوی تولید کننده انجام شود.

قرنطینه و بروکراسی اداری گمرک سد راه تولید کنندگان

«ابراهیم شوکتی» از دیگر تولید کنندگان انواع درختان و گونه های خاص گل و گیاه برای صادرات به کشورهای حاشیه خزر است، وی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استفاده از سموم بی کیفیت و مواد اولیه خاک از دغدغه های تولید کنندگان است.

وی با بیان اینکه کشورهای حاشیه خزر خاک ایران را آلوده و بی کیفیت می دانند، افزود: بر این اساس قیمت محصولات صادراتی ما چند درصد پایین می آید.

شوکتی با اشاره به اینکه استفاده از خاک سبک مقرون به صرفه نیست، ادامه داد: قرنطینه و بروکراسی اداری گمرک از دیگر مشکلات تولید کنندگان است که در صورت راه اندازی پایانه گل و گیاه در چابکسر می توان تمام فعالیت های بعد از تولید شامل بسته بندی و پلمب محصولات تولیدی را برای صادرات در چابکسر انجام داد.

وی در ادامه به شرایط مطلوب آب و هوایی شمال ایران برای تولید گل و گیاه اشاره و تاکید کرد: حمایت مسئولان از تولید کننده علاوه بر کمک به صادرات بخش زیادی از تولیدات، زمینه های افزایش اشتغالزایی و کارآفرینی و همچنین ارز آوری برای کشور را فراهم می آورد حمایت مسئولان از تولید کننده علاوه بر کمک به صادرات بخش زیادی از تولیدات، زمینه های افزایش اشتغالزایی و کارآفرینی و همچنین ارز آوری برای کشور را فراهم می آورد.

محمد رمضانی از دیگر تولید کنندگان گل و گیاه در گفت وگو با خبرنگار مهر بر اهمیت و ضرورت ایجاد پایانه صادراتی گل و گیاه در چابکسر اشاره و اظهار کرد: با توجه به مشکلات بسیار تولیدکنندگان در تولید و عرضه محصولات خود، در صورت استفاده مطلوب از ظرفیت علاوه بر حل مشکل اشتغال، زمینه افزایش توسعه گیلان در بخش کشاورزی را نیز فراهم می آورد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد پایانه صادراتی گل و گیاه و لزوم برند سازی تولیدات گل و گیاه چابکسر، افزود: مسئولان تا کنون نسبت به ظرفیت موجود تولیدات گل و گیاه بی توجه بودند.

ترمز صادرات در مقابل تولیدکنندگان چابکسر/گل ها پژمرده می شوند

تولید ۸۰ درصد گل و گیاه فضای باز گیلان در چابکسر

مسئول جهاد کشاورزی چابکسر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یک سوم محصولات کشاورزی گیلان در چابکسر تولید می شود، گفت: جای پایانه گل و گیاه در چابکسر خالی است.

حسین نیک فرجام با بیان اینکه پایانه گل و گیاه از نیازهای چابکسر است، افزود: باوجود اینکه گیلان به عنوان قطب صادرات کالاهای غیر نفتی کشور به کشورهای حاشیه خزر به شمار می رود اما نبود پایانه صادراتی محصولات کشاورزی موجب شده زمینه های بهره وری از این بازار کاهش یابد.

نیک فرجام با اشاره به اینکه ۸۰ درصد گل و گیاه فضای باز استان گیلان در چابکسر تولید می شود، تأکید کرد: راه اندازی پایانه صادراتی گل و گیاه از خواسته های بحق تولیدکنندگان گل و گیاه این منطقه است.

وی به فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد ریالی تولیدات گل و گیاه این بخش اشاره و اظهار کرد: یک سوم از تولیدات گل و گیاه چابکسر به خارج از کشور صادر و مابقی آن در داخل کشور به فروش می رود یک سوم از تولیدات گل و گیاه چابکسر به خارج از کشور صادر و مابقی آن در داخل کشور به فروش می رود.

نیک فرجام با اشاره به رشد ۳۵ درصدی میزان فروش محصولات تولیدی چابکسر در کشورهای همسایه، ادامه داد: محصولات تولیدی گل و گیاه زینتی و آپارتمانی چابکسر، به کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله آذربایجان، قزاقستان، ترکیه، ارمنستان، عراق، آذربایجان صادر می شود.

مسئول جهاد کشاورزی چابکسر ادامه داد: در چابکسر زمینی به مساحت ۳ هکتار از سوی شهرداری و شورای اسلامی در سال ۹۶ برای راه اندازی پایانه گل و گیاه مشخص شد که متأسفانه تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع صادرات محصولات تولیدی در دنیا افزود: ایران کشوری نیمه خشک و درگیر با بحران آب و کم آبی است و در صورت صادرات گل و گیاه به استان هایی نظیر شیراز و اصفهان که دچار بحران آب هستند باید ابتدا چاره ای برای نگهداری آن در شهرهایی از این دست اندیشیده شود.

نیک فرجام همچنین با اشاره به حجم وسیع تولید گل و گیاه و ضرورت ایجاد زمینه های لازم برای صادرات بیشتر آن تاکید کرد: با توجه به اینکه صادرات کالا دارای قواعد و اصول بین المللی است، امروزه نمی توان هر محصول تولیدی را خارج از چارچوب و قواعد بین المللی صادر کرد چرا که در صورت عدم تطبیق محصولات با قوانین مربوطه کالا عودت داده می شود.

با توجه به اینکه در سال های اخیر ایجاد اشتغال یکی از مهم ترین دغدغه های مردم و مسئولان است باید از ظرفیت های این چنین که می تواند به ویژه در سطح روستاها در دستور کار قرار گرفته و موجب اشتغالزایی شود، حمایت های لازم انجام شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان