[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، پیام دهکردی ظهر یکشنبه در اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان، اظهار کرد: با توجه به پیشینه گیلان در زمینه هنر، می توان به صورت میدانی و عملگرایانه طرح های ارائه شده را بررسی و برای اعتلای فرهنگ تلاش کرد.

وی با اشاره به لزوم تلاش گسترده همه مردم و مسئولان و به ویژه هنرمندان برای امور فرهنگی در سطح کشور و استان گیلان، افزود: با وجود درگیر بودن کشور با جنگ فرهنگی، متأسفانه موضوعات فرهنگی در دهه اخیر مغفول مانده اما امروزه با دیدگاه خوب مسئولان عزم جدی برای اعتلای فرهنگ به شکل عملگرایانه وجود دارد.

دهکردی با تاکید بر ضرورت امید افزایی در جامعه با وجود معضلات اجتماعی بسیار، تصریح کرد: معتقدم فرهنگ مقوله گسترده ای است و تأثیرگذاری یک نمایش و تئاتر بر زندگی مردم بیشتر از سایر حوزه ها و پندها و نصیحت ها است.

وی با اشاره به جریان نفوذ و جدی بودن آن در جامعه و بر لزوم توجه به کار فرهنگی تأکید کرد و افزود: تئاتر با یک نگاه متکثر و رنگارنگ از جنس مردم با هر ژانر و سبک و سیاقی در کاهش آسیب ها تأثیر گذار بوده و باید در تمام شهرهای استان ورود کند و مسئولان باید در این زمینه کار عملی کنند.

تغییر رویکرد مسئولان نسبت به تأثیرگذاری تئاتر

بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون کشور با اشاره به تغییر رویکرد مسئولان نسبت به هنر نمایش، تصریح کرد: هنر سرمایه بی بدیلی است که در صورت استفاده بجا و درست از آن می تواند هویت یک جامعه را ساخت و بسیاری از آسیب های اجتماعی را ساماندهی کرد.

دهکردی با بیان اینکه مسئولان باید به مشکلات اقتصادی و معیشت هنرمندان توجه ویژه ای داشته باشند، گفت: جامعه تئاتر نیازمند سرمایه گذاری است و انتظار داریم مسئولان به مشکلات اقتصادی و معیشت هنرمندان ورود کرده و از منظر اقتصادی به آن توجه داشته و دستگاه ها و سازمان ها دارای بودجه های فرهنگی خود را در راستای حمایت از هنر و هنرمندان شهر و استان خود صرف کنند.

داور سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه اگر سیل فرهنگی به راه بیافتد همه افراد با هر جایگاه و مقامی را با خود می برد، تأکید کرد: هنر به ویژه تئاتر نباید با ابتذال قاطی شود زیرا در هر کجای دنیای ابتذال یک معنی دارد باید با تئاتر زیبایی ها را به نمایش بگذاریم.

وی با بیان اینکه گیلان مفاخر هنری بسیاری را به عنوان سرمایه دارد که نسل جوان با آنها آشنا نیست، افزود: باید توجه ویژه ای نسبت به این هنرمندان شده و از برنامه و فعالیت های سایر کشورها در این بخش الگوبرداری شود.

بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر با اشاره به اینکه تئاتر هیچ وقت وارد امور سخیف نمی شود و با توجه به فرهنگ بالای استان گیلان تئاتر می تواند حلال بسیاری از مشکلات و معضلات باشد، اضافه کرد: آنچه که باعث اعتلای فرهنگ و هنر استان گیلان کار مداوم و مستمر و میدانی است.

دهکردی با بیان اینکه تئاتر در بسیاری از حوزه ها خود تبدیل به یک کنش می شود، گفت: ما به دنبال امر به معروف هستیم اما تئاتر در برابر بسیاری از معضلات و آسیب های اجتماعی و فرهنگی قیام معروف است.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری به عنوان نهادی که با مردم ارتباط مستقیم دارد باید با حمایت از هنرمندان در اعتلای فرهنگ و هنر تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: خانواده برای بسیاری از امور هزینه می کنند باید تئاتر نیز به سبد خرید خانوار اضافه شود زیرا تأثیرات تئاتر غیر قابل انکار است.

تئاتر کشور نیازمند بازنگر جدی در بخش تکنیکال است

داور سی و سومین جشنواره تئاتر گیلان در ادامه با بیان اینکه تئاتر در سطح کشور نیازمند بازنگر جدی در حوزه های تکنیکال است، گفت: در خصوص داوری نمایش های اجرا شده در این جشنواره، قضاوت با درک شرایط امروز همه گروه ها و جامعه انجام شده است.

دهکردی با قدردانی از همه شرکت کنندگان در سی و سومین جشنواره تئاتر گیلان، افزود: جایزه علاوه بر اینکه ضامن موفقیت هنرمندان نیست بلکه مسئولیت اجتماعی و هنری هنرمند را سنگین تر می کند.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب عناصر مختلف تئاتر، ادامه داد: در بخش بازیگر وضعیت مطلوبی نداریم و باید بگویم امروزه دوره دکلمه خوانی به سر رسیده و باید نسبت به خواندن و اجرای دیالوگ ها وقت بیشتری گذاشته شود.

دهکردی همچنین گفت: هنرمندان ما هنوز موسیقی دراماتیک را درک نکرده اند و در حوزه کارگردانی و حفظ ریتم نیز حلقه های مفقوده وجود دارد که باید در این خصوص بازنگری جدی در سطح کشور صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: عدم شناخت کافی به حرکات بدن و ابزارها توسط بازیگران یکی دیگر از ضعف های امروز بازیگران است و معتقدم هنرمندان ما نیازمند مطالعه بیشتر هستند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان