[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس، مسابقات جهانی تنیس روی میز در هیوستون آمریکا در حالی برگزار شد که ایران سه نماینده در آن داشت. از سوی دیگر، اهدای مدال بخش دوبل نیز توسط رئیس فدراسیون کشورمان انجام شد.

این مسابقات حواشی هم برای فدراسیون داشت. اینکه ویزای رئیس فدراسیون دیر صادر شد و از سوی دیگر، نیما عالمیان نیز به دلیل حضور نداشتن در بخش انفرادی، انتقادهایی را به مسئولان فدراسیون انجام داد.

حضور در این رقابت ها و همچنین شرایط تنیس روی میز ایران باعث شد به سراغ مهرداد علیقارداشی، رئیس فدراسیون برویم که دومین دوره حضور خود را به عنوان رئیس تجربه می کند. در این مدت، موفقیت هایی کسب شده و انتقادهایی هم به عملکرد وی وجود دارد. هرچند معتقد است با کسی دشمنی ندارد و تنها منافع ملی را در کارها در نظر می گیرد.

* نیما عالمیان اشتباه می کرد و توجیهش کردیم

* به انتقادهای نوشاد احترام می گذاریم

* یک پنجاهم فدراسیون های دیگر امکانات داشته ایم

* با هیچ کسی دشمنی نداریم

* قرار نیست هر ماه یک مدال بیاوریم

* کوبیده 500 درصد گران شده اما بودجه ما 10 درصد افزایش داشته است

* قول مدال برای بازی های آسیایی نمی دهیم

مشروح گفت وگوی فارس با مهرداد علیقارداشی را در زیر می خوانید:

فارس: سفری به آمریکا برای حضور در مسابقات جهانی داشتید. رقابت ها چطور بود؟

خوشبختانه بچه ها عملکرد خوبی داشتند و رنکینگی که منتشر شد، این را ثابت کرد. این رقابت ها فینال منطقه ای و قاره ای بود و به همین دلیل در بخش بانوان نماینده نداشتیم. در مسابقات جهانی قبلی 400 خانم و 400 آقا شرکت می کردند اما این بار در هر بخش 128 نفر حضور داشتند. امیرحسین هدایی بازی اول را برد و در بازی دوم به قهرمان جهان باخت. نوشاد هم بازی نزدیک را به حریف بلژیکی باخت که می توانست برنده باشد. به هرحال بلژیکی ها کشور صاحب سبکی هستند و قدرتمند.

فارس: نیما عالمیان از اینکه در بخش انفرادی حضور نداشت، از فدراسیون گلایه داشت. ماجرا چه بود؟

من با نیما صحبت و او را توجیه کردم. ما هیچ ایمیلی دریافت نکرده بودیم که می تواند در بخش انفرادی شرکت کند. به ما گفته بودند دو سهمیه و ما هم به همین منظور انتخابی برگزار کردیم. نیما هر زمانی که به فدراسیون بیاید، ایمیل را به او نشان می دهیم یا پاسخ ایمیل را برایش می فرستیم تا متوجه شود.

فارس: پس نیما چطور متوجه این موضوع شده بود؟

نیما در آمریکا از فردی به نام محمد دولتی که عضو کمیته مسابقات و مصری است، سوال کرده و او هم توضیحاتی داده اما صحبت های وی را کامل متوجه نمی شود و به همین دلیل سوء تفاهم پیش می آید.

فارس: برای شما فرقی داشت که 2 یا 3 نفر در بخش انفرادی باشند؟

نه اصلا، این سه بازیکن به آمریکا رفته بودند و برای ما فرقی نداشت در کدام بخش بازی کنند. اینها هم مثل فرزندان ما هستند و خدایی ناکرده اگر یک زمان اشتباهی هم می کنند، با دیده اغماض برخورد می کنیم. آنها آنقدر برای تنیس روی میز ایران افتخار آفرینی کرده اند که می توان اگر اشتباهی هم داشته باشند، چشم پوشی کنیم. ما باید از این بازیکنان منطقی انتظار داشته باشیم.

فارس: نوشاد هم در مصاحبه ای از فدراسیون انتقاد کرده و صحبت از رها شدن زده کرده است.

او هم نظرش را گفته است و ما احترام می گذاریم اما کسی را رها نکردیم. خیلی از افراد هم صحبت هایی را می کنند و نظرشان را می گویند. برخی معتقدند بیشتر توجهات به بزرگسالان است و به رده پایه کمتر اما تا زمانی که من هستم، خودم تشخیص می دهم که توجهات چقدر باشد. خودمان و جامعه تنیس روی میز می داند که یک پنجاهم فدراسیون های دیگر امکانات داشته ایم و نتایجمان هم مشخص است.

فارس: یک پنجاهم؟

به نسبت نرخ ارز می گویم. نسبت به اوایل دهه 70، 80 قیمت دلار 118 برابر شده و عملکرد ما هم هزار برابر نسبت به آن زمان بهتر شده است.

فارس: بودجه تان چند برابر شده است؟

آن زمان 500 میلیون بود و حالا 3 میلیارد شده است. البته این مشکلات اقتصادی برای همه مردم است. وقتی این وضعیت وجود دارد، اولویت ها هم فرق می کند. با این حال، ما باید بودجه خود را مدیریت کنیم. از اسفند گذشته تاکنون حدود 6، 7 مسابقه بزرگسالان شرکت کردیم. در رده های سنی دیگر هم چند اعزام مانند پرتغال، عمان و اردن داشتیم.

فارس: در فدراسیون های دیگر اعزام ها چطور است؟

در میان 52 فدراسیون موجود، تنیس روی میز در رتبه اول قرار دارد و اعزام هایمان از همه رشته های دیگر بیشتر است. در جلسات شورای برون مرزی که می رویم، این موارد را می بینیم و مقایسه می کنیم.

فارس: وضعیت مالی بازیکنان ظاهرا چندان خوب نیست و گلایه زیادی دارند؟

خیلی از بچه ها به همین دلیل، دنبال لژیونر شدن هستند و مسلما قراردادی که در خارج می گیرند، بیشتر از ایران است. ما هم کمکشان می کنیم که بتوانند علاوه بر آن، درآمدی هم در لیگ ایران داشته باشند. حالا اگر بازیکنان در مورد اعزام ها و حضور در مسابقات صحبت و انتقادی می کنند، حق دارند چون می خواهند رنکینگشان بالا برود و به دنبال پیشرفت هستند، اما شرایط اقتصادی کشور را هم باید در نظر گرفت. ما طبق تفاهم نامه ای که با وزارت ورزش داریم، همه چیز تعیین شده که چقدر برای اعزام ها، حقوق کارمندان یا مسائل دیگر باید هزینه کنیم. البته بازیکنان ما نسبت به برخی رشته های دیگر قراردادشان بهتر است و همانطور که گفتم، برای لژیونر شدن هم کمکشان می کنیم.

فارس: الان وضعیت اسپانسر فدراسیون چطور است؟

در حد توان به ما کمک می کند. البته به آنها هم حق می دهیم. ما نمی توانیم خودمان را با فوتبال، والیبال و بسکتبال مقایسه کنیم. سعی می کنیم با این بودجه ها بهترین نتایج را کسب کنیم. البته بخشی از این نتایج حاصل کاشته های گذشته هاست و ما برداشت می کنیم.

فارس: خانم پریسا صمدی عضو کمیته علوم ورزشی فدراسیون جهانی شد. چطور او را معرفی کردید.

خودش بازیکن تیم ملی بوده و متخصص قلب است. وقتی این رزومه را داشته باشید، قطعا انتخاب می شوید. شاید هر کسی دیگر را معرفی می کردیم، انتخاب نمی شد. ما تمام تلاشمان را می کنیم که بر نفس خودمان غلبه کنیم و منافع ملی را ببینیم.

فارس: اما برخی معتقدند شما نفرات نزدیک به خودتان را معرفی می کنید؟

هرکسی که شایسته باشد را معرفی می کنیم و قرار نیست همه هم موافق رئیس فدراسیون باشند. مگر ما پدر کشتگی داریم؟ اگر کسی شایستگی داشته باشد و معرفی نکنیم، ظلم به تنیس روی میز است. مگر قرار است چند سال پشت این میز بنشینیم؟ قبل از ما رفتند و ما هم می رویم، اما اگر کسی خوب کار کرده باشد، به نیکی از او یاد می کنند.

فارس: با وجود همه اینها از عملکردتان رضایت دارید؟

قرار نیست ما هر ماه یک مدال بیاوریم. مدال بازی های آسیایی که بعد از 52 سال کسب می شود یا اینکه داور المپیکی داریم، رزومه نیست؟ اینکه در کمیته های جهانی عضو اصلی داریم و دبیرکل کنفدراسیون آسیا یک ایرانی است، جزو موفقیت ها حساب نمی شود؟ اینها را ما معرفی کردیم و انتظاری هم نداریم. اینها برای تنیس روی میز کشور است؛ نه علیقارداشی و فلان شخص. ما هم چند سالی هستیم و بعد افراد جدیدی می آیند و ما را قضاوت خواهند کرد.

زمانی که به فدراسیون آمدیم، دلار حدود 3 هزار تومان بود و الان به 30 هزار تومان رسیده، در حالی که بودجه ما 10 درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال به ورزشکاری که روزی 6 ساعت در اردو تمرین می کند، نمی توانیم کباب کوبیده معمولی بدهیم. دو سال قبل بهترین کوبیده را 20، 30 هزار تومان می خریدم و الان 110 هزار تومان شده است. مگر بودجه ما چند درصد اضافه شده که هزینه ها 500 درصد افزایش یافته است. این مشکلات وجود دارد، اما خوشبختانه در این شرایط یک اسپانسر خارجی هم جذب کرده ایم و در حال فعالیت هستیم.

فارس: چه اسپانسری؟

یک اسپانسر هندی که بهترین میز و راکت ها را به ما می دهد و در بخش تجهیزات حمایتمان می کند. در انتخابی المپیک که در قطر بود، با هندی ها صحبت کردیم و همه چیز اوکی شد.

فارس: برخی پیشکسوتان انتقادهای زیادی به عملکرد شما دارند، علت چیست؟

در ورزش باید براساس عملکرد صحبت کنیم و همه چیز هم مشخص است و کسی نمی تواند کتمان کند. ضعیف هم کار کرده باشید مشخص است و عملکرد خوبی هم داشته باشید، همه می بینند. من زمانی که در هرمزگان بودم تنیس روی میز این استان را از زیر صفر به 100 رساندم. ما با اکثر قهرمانان و پیشکسوتان نان و نمک خورده ایم. جنگ و دعوا که نداریم. قرار نیست که مصاحبه کنیم و بد و بیراه بگوییم. تنیس روی میز جامعه نجیبی دارد و اگر هم اختلافی وجود دارد، سلیقه است.

فارس: به نظر می رسد باید یک آشتی ملی بین اهالی آن به وجود بیاید.

ما با کسی قهر نیستیم و دشمنی نداریم، اما اینطور نباشد که کسی به فدراسیون بیاید و شرط بگذارد که فلانی را بیرون کن و فرد دیگری را بیاور. ما دوست داریم همه با هم کار کنیم و حاشیه را کم کنیم و دوستی ها را بیشتر کنیم. من همیشه سعی می کنم ببینم منافع ملی کجاست و به سمت آن قدم بردارم.

فارس: وضعیت حضور مربی خارجی در تیم ملی به کجا رسید.

واقعیت این است که با توجه به شرایط و حمایت رهبری از مربیان داخلی ترغیب شدیم که با همان کادر ایرانی ادامه دهیم. ما با کادر ایرانی بهترین نتایج را گرفته ایم. از سوی دیگر هزینه جذب مربی خارجی زیاد است و نمی توانیم از عهده آن بربیاییم.

فارس: پس چطور این موضوع مطرح شده بود؟

ما به نظرات دوستان در هیات رئیسه احترام گذاشتیم و خود جمیل لطف الله نسبی سرمربی تیم ملی هم به ما گفت اگر یک مربی خوب خارجی بیاید، به عنوان دستیار کنارش کار می کنم. یک مربی خارجی حداقل 5 هزار دلار حقوق می خواهد و سالانه یک و نیم میلیارد می شود که نیمی از بودجه ما است.

فارس: آیا برای این موارد فکری شده بود؟

من به هیات رئیسه هم گفتم ما به تنهایی نمی توانیم این کار را کنیم و باید پایمان را به اندازه گلیممان دراز کنیم. اگر شرایط خوب باشد، چه کسی بدش می آید بهترین مربی خارجی را بیاورد و در تمام پرو تورهای جهانی شرکت کند.

فارس: از بازی های آسیایی چه خبر؟

فعلا جلسه ای را با پیمان فخری، سرپرست کاروان در این رقابت ها نداشتم تا شرایطشان را بدانیم.

فارس: ظاهرا اعزام ها کیفی و براساس مدال خواهد بود.

شنیده ام که تمرکز کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش روی اعزام کاروان کیفی است. این هم به خاطر مسائل اقتصادی و شرایط کشور است.

فارس: نوشاد دوره گذشته مدال گرفت. آیا برای این دوره هم شما می توانید قول مدال بدهید؟

حقیقتا نمی توانیم این کار را کنیم، چون مدال آوری در قاره آسیا همانند المپیک و جهانی است، اما دوستان می توانند به رشد ما طی 4 سال گذشته نگاه کنند. در قاره ای که قهرمانان جهان و المپیک از آن هستند، دبیر کلش یک ایرانی شده است. این یک افتخار بزرگ است که تنیس روی میز ایران می تواند در قاره کهن تعیین کننده باشد. 

فارس: نمی توان روی نوشاد و نیما حساب کرد؟

در دوره گذشته نیز تنیس روی میز جزو شانس های مدال نبود، اما خدا کمک کرد و نوشاد هم در شرایط بسیار خوبی قرار داشت و موفق شد مدال بگیرد. به همین دلیل پیش بینی واقعا سخت است.

انتهای پیام/


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان