[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رسانه های عراقی با انتشار تصاویری از ورود «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق و «عدنان فیحان» عضو این ائتلاف و رئیس فراکسیون الصادقون، به محل برگزاری نشست خبری در بغداد،  از آغاز نشست خبری این ائتلاف در خصوص افشای اسناد و ادله دستکاری در نتایج انتخابات اخیر در این کشور خبر دادند.

 

 

 

 

پیشتر، دفتر رئیس ائتلاف الفتح اعلام کرده بود که وی امروز، طی یک نشست خبری، اسناد و ادله مربوط به دستکاری و تقلب در نتایج انتخابات پارلمانی را به صورت علنی اعلام خواهد کرد.

 

 

وی در آغاز این نشست خبری تصریح کرد: امیدوار بودیم که انتخابات در فضایی سالم و به دور از هرگونه تقلب و دستکاری برگزار شود اما این انتخابات در فضایی که امیدوار بودیم برگزار نشد.همه امیدوار بودند که این انتخابات در فضایی سالم و شفاف برگزار شود تا بتواند اعتماد از دست رفته در قبال حکومت را بازگرداند.

العامری تصریح کرد: نگرانی از تقلب در انتخابات، تصادفی نبود بلکه ما از همان ابتدا به این سرویس ها شک داشتیم. در کلیه نشست ها با کمیساریای عالی انتخابات ما در خصوص دستکاری الکترونیکی در نتایج انتخابات ابراز نگرانی کردیم.

وی ادامه داد: پس از اعتراض های مردمی، تاکید ما بر برگزاری هرچه سریع تر انتخابات بود. ما بر این باور بودیم که این حرکتی رو به جلو است. اما آن گونه که ما انتظار داشتیم، نبود. کمیساریای انتخابات، آمادگی برگزاری انتخابات را نداشت. این نهاد، هیچ گزارشی درباره نهادهای انتخاباتی به پارلمان ارائه نکرد و این نخستین تخلف آن است.

رئیس ائتلاف الفتح افزود: کمیساریای عالی انتخابات مرتکب اشتباهات زیادی شد و فراتر از اختیاراتش عمل کرد. این نهاد در اعلام نتایج انتخابات، قانون را زیر پا گذاشت و متعهد نشد که نوار نتایج انتخابات را پیش از ارسال به نمایندگان به نهادهای سیاسی تحویل دهد.

العامری توضیح داد: کمیساریا ادعا کرد که نتایج اولیه اعلام شده شامل ۹۴ درصد آرا است، در حالی که آن چه اعلام شده بود، تنها ۷۹ درصد بود. ضمن این که تفاوت زیادی در نوار آرای تحویلی به نامزدها و اعلام نتایج وجود داشت.

وی گفت: ما به دادگاه فدرال دادخواست ارائه کردیم و طبق قانون، مدارک و ادله ای که تقلب در انتخابات را ثابت می کرد، تحویل دادیم. ما شش گزارش از پرونده تقلب و تخلف کمیساریا در اختیار داریم. یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارت بیومتریک صادر شده بود که میان رأی دهندگان توزیع نشده بود و این یک اهمال از سوی کمیساریا محسوب می شود.

العامری در ادامه به عملکرد «جنین پلاسخارت» فرستاده سازمان ملل به عراق انتقاد کرد و گفت که وی با دخالت در روند انتخابات، قانون را نقض کرد.

رئیس ائتلاف الفتح در ادامه گفت: ما تصمیم دادگاه فدرال در مورد نتایج انتخابات پارلمانی عراق را می پذیریم و معتقدیم که لغو نتایج انتخابات توسط دادگاه فدرال یکی از راه های برون رفت از بحران کنونی است.

پس از العامری، عدنان الفیحان در پشت تریبون حاضر شد و گفت که انتخابات اخیر عراق، بنا بر گزارش یک شرکت آلمانی بررسی کننده، شاهد تخلف های قانونی و فنی بود. این شرکت آلمانی در خصوص خطرات موجود در دستگاه های رای گیری هشدار داد. ما شش گزارش از این شرکت  در دست داریم که تخلفات انتخاباتی را نشان می دهد.

وی افزود: گزارش ها نشان می دهد که دستگاه های رأی گیری در شناسایی اثر انگشت، که یک مشکل رایج است، ناکارآمد بودند. مشکل اثر انگشت، عدم آمادگی کمیساریا برای برگزاری انتخابات را تایید می کند، زیرا اثر انگشت ها با هم مطابقت نداشتند. گزارش ها تایید می کنند که مشکل اثر انگشتان دست مانع از شرکت تعدادی از رای دهندگان شده و این نقض قانون اساسی است.

وی در ادامه در خصوص گزارش شرکت آلمانی HENSOLDI افزود که این شرکت متخصص بررسی نرم افزار تجهیزات انتخاباتی با بررسی تجهیزات رای گیری در انتخابات اخیر عراق، گزارشی را به مقامات مربوطه ارائه کرد که در آن موارد ذیل ذکر شده است:

۱- شرکت بررسی کننده نمی تواند تأیید کند که آیا قالب اثر انگشت با هیچ استاندارد بین المللی سازگار است یا خیر.

۲- به روز رسانی دستگاه های تایید نتایج بدون نظارت شرکت بررسی کننده انجام شد.
۳- نرم افزار شتاب دهنده نتایج (Pecos) با وجود توصیه شرکت مبنی بر عدم به روز رسانی نرم افزار از 9/20 تا 10/10 تغییر یافت.
۴- به روز رسانی نرم افزار، تخلف آشکاری را نشان می دهد که شک برانگیز است.

۵- در شبیه سازی سوم، داده های مربوط به شبیه سازی قبلی پیدا شد، که منجر به عدم تطابق داده های ورودی شد.

۶- بررسی داده های قبلی در نتایج انتخابات بیانگر از وجود طرف هایی است که نتایج غیرقانونی را قبل از برگزاری انتخابات وارد کرده بودند.

۷- برنامه ارائه نتایج بخشی از برنامه شرکت نبود و با پیشنهاد پلاسخارت انجام شد.

وی در ادامه تصریح کرد که شرکت آلمانی مذکور تایید می کند که اصل محرمانه بودن آراء رأی دهندگان رعایت نشده و این یک موضوعی خطرناک است که کمیساریا اهمیتی برای آن قائل نشده است.

انتخابات پارلمانی در ۱۸ مهر ماه برگزار شد و پس از اعلام نتایج بسیاری از گروههای سیاسی معتقد به تقلب گسترده بودند تا جایی که در ورودی های منطقه سبز تحصن و درگیری رخ داد. کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» شامل احزاب و گروه های شیعه شامل ائتلاف «الفتح»، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب الله» و دیگر جریان های شیعی است که بیشترین انتقاد و اعتراض را به این نتایج داشت.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله ای که با اعتراض مجدد ائتلاف های سیاسی و طرفداران آن ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق پس از اعلام نتیجه انتخابات بیانیه ای صادر و تأکید کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد»

کمیساریای انتخابات عراق دو هفته پیش، در پاسخ به حدود ۱۴۰۰ درخواست تجدیدنظر از سوی نامزدها و جناح های سیاسی، بازشماری آرای ۲۰۰۰ حوزه انتخاباتی را آغاز و چندی پیش اعلام کرد که شمارش دستی آراء تمامی حوزه ها پایان یافته و تطابق کامل با نتایج الکترونیکی آراء دارد، یعنی هیچ تقلبی صورت نگرفته است. 

انتهای پیام/

 


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان