درآمدی بر کنگره سیزدهم

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ ۰۰:۴۱ چاپ کد خبر: 141928
[ad_1]


خبرگزاری فارس، یادداشت میهمان- محمدکاظم انبارلویی: سیزدهمین کنگره حزب مؤتلفه اسلامی پنج شنبه همین هفته در شهر مقدس قم برگزار می شود . نزدیک به 60 سال است حزب مؤتلفه اسلامی در سپهر انقلاب اسلامی از آغاز نهضت اسلامی امام خمینی (ره) تاکنون نقش آفرینی می کند.

امام (ره) که خود بنیانگذار این جریان سیاسی الهی است بر آن بود که از هیئت های مذهبی که در مساجد از مؤمنین شکل گرفته با یک ائتلاف طبیعی جریانی پدید آید جای احزاب شرق زده و غرب زده آن روزگار را بگیرد. او این مدل را یک مدل بومی می دانست و با همین مدل حماسه 15 خرداد محرم سال 1342 را پدید آورد.

حزب مؤتلفه اسلامی تا پیروزی انقلاب یک پای بزرگ حرکت سیاسی زبده ترین کادرهای انقلاب بود که با شکل گیری حزب جمهوری اسلامی همه اعضای آن به این حزب پیوستند. با تعطیلی حزب جمهوری اسلامی با کسب اجازه از امام (ره) مؤتلفه اسلامی فعالیت جدید خود را از سرگرفت از آن زمان تاکنون 12 کنگره برگزار کرده است. روابط و مناسبات درونی حزب کاملا مردم سالارانه می باشد و دارای یک چینش دموکراتیک است.

کنگره سیزدهم حزب مؤتلفه اسلامی درحالی برگزار می شود که انقلابیون در قاب بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب مأمور به صیانت از انقلاب و بازتولید مفاهیم نو و انقلابی در سپهر سیاست ایران هستند.

انتظارات جامعه سیاسی ما از یک حزب که 6 دهه در انقلاب استخوان خرد کرده آن است که به پرسش های کلیدی جامعه باز امروزی پاسخ های شایسته دهد. حزب نیازمند یک بازاریابی در کلام سیاسی است که در غوغای تحولات روزافزون و انقلابات پی درپی که در وادی«اطلاعات» و «ارتباطات» صورت می گیرد هم درست ببیند و هم دیده شود.

حزب به یک آینده اندیشی ، آینده پژوهی و آینده نگری دقیق نیاز دارد تا سهم خود را در صیانت از خود و صیانت از انقلاب اسلامی ادا کند.

حزب مؤتلفه اسلامی در ایران پایه گذار یک نگرش انقلابی، اصیل و معقول در حوزه دین ، جامعه، سیاست و سیاست ورزی است باید با ذائقه اجتماعی و سیاسی امروز ایران در این کرسی ظاهر شود.

«حزب»، «مطبوعات» و «دانشگاه» سه پدیده مدرنی بودند که پس از مشروطه وارد ایران شدند.امروز هرسه دچار تحول و دگرگونی حتی در حال افول هستند. دنیای جدید دنیای مجازی است. ما از دروازه های مجازی وارد دنیای حقیقی می شویم. ما مختصات جغرافیایی آن را نمی دانیم. با طول و عرض و ارتفاع مدل هندسی دنیای مجازی بیگانه هستیم.

مدل ریاضی چنین دنیایی را تکنولوژیست ها تعیین می کنند.آنها فیلسوفانی که در قرن بیستم درخشیدند را پشت سر گذاشته اند. امروز هیچ فیلسوفی در غرب در چند و چون چنین دنیایی حاضر نشده است، حرفی بزند. فیلسوفان سیاسی عصر ما در حیرت پدیداری «موبوکراسی» از دل «دموکراسی» هستند نمی گویند چرا از دل دموکراسی آنان که قرار بود حکومت مردم بر مردم باشد یک مشت اراذل و اوباش مثل ترامپ، جانسون و ماکرون بیرون آمده است.

حزب مؤتلفه اسلامی در کشور نباید ابزار و نردبان قدرت باشد و حرکت به چنین سمت وسویی با طلوع و غروب قدرت ها دچار نوسان می شود. حزب ، محل ظهور عقلانیت سیاسی وخرد جمعی برای پاسخگویی به پرسش های کلیدی جامعه است. حزب محل اجتماع نخبگانی است که درد جامعه را می فهمند و می خواهند برای درمان آن چاره اندیشی کنند.

حزب مؤتلفه اسلامی یک حزب اسلامی است که خاستگاه اصلی آن مسجد، محراب، منبر و مرجعیت آگاه شیعه است، هرگز سرنخ این ریسمان الهی را نباید رها کند.

امروز ما با قدرت هایی در جهان روبه رو هستیم که قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی آنها طوری در هم تنیده شده اند که مرز جغرافیای طبیعی خاصی ندارند.

آنها می خواهند برای کل بشریت تعیین تکلیف و برای همه دنیا فکر کنند. آنها درصدد پدیداری دنیایی هستند که با ممشای انبیای الهی و پیامبران و اولیای خدا جور در نمی آید . آنها همان جماعتی هستند که می خواستند «اومانیسم» را جای خدا بگذارند، نتوانستند. حالا با انقلاب در اطلاعات و ارتباطات می خواهند «تکنولوژی» را جای آن بگذارند. آنها حتی فیلسوفان عصر خود را کنار گذاشتند اجازه نمی دهند روشنگری دراین باره صورت گیرد. آنها اجازه نمی دهند انسان به ارتباط به «خود» و «خدا» فکر کند، تا بتوانند انسان را به خود مشغول کنند و از اندیشیدن به «ابدیت» او را دور کنند.

حزب مؤتلفه اسلامی باید در دوره جدید در منظومه رفتاری خود تجدیدنظر کند، بیشتر به سمت کنش سیاسی رود تا واکنش سیاسی. حزب باید مهارت خود را در حل مسائل مردم و جامعه امروز ایران نشان دهد. از روزمرگی فاصله بگیرد و با خرد جمعی و حق پذیری، دریافت های عقلی خود را با نخبگان و مردم به اشتراک بگذارد.

حزب باید هوش و مهارت و دانش کافی خود را  برای اصلاح و حل اختلافات مؤمنین در حوزه سیاسی نشان دهد و با تجمیع نیروهای انقلابی از نوامیس فکری و مبانی انقلاب اسلامی دفاع بهنگام داشته باشد.

این که حزب مجمع عمومی سیزدهم را در شهر قم در کنار مسجد جمکران برگزار می کند، بسیار پرمعناست. معنای حقیقی آن این است حزب خود را برای برپایی یک جامعه مهدوی محیا می کند و به چنین سمت وسویی در حرکت است.

انتهای پیام/









این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید




[ad_2]

منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان