[ad_1]

به گزارش شفاف و به نقل از نانومگزین، با نانوفناوری می توانیم سیستم ایمنی بدن خود را درک کنیم و به تعدیل آن بپردازیم. "آنلیس واترز"(Annelies Wauters)، پژوهشگر "دانشگاه فناوری آیندهوون"(TU/e) هلند، در پروژه دکتری خود به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه می توان از نانوحامل های کوچک برای کنترل سیستم ایمنی و هدف قرار دادن و فعال کردن سلول های ایمنی به منظور مقابله با سلول های سرطانی استفاده کرد.

همه گیری کووید-۱۹ در دو سال گذشته، جهان را فرا گرفته است. توسعه و تولید سریع واکسن ها برای مهار شیوع کروناویروس و کاهش فشار بر مراکز بهداشتی و درمانی، بسیار مهم بوده و هست. این همه گیری، اهمیت پژوهش در حوزه پزشکی و به ویژه پیشرفت در نانوفناوری و سیستم ایمنی را به وضوح نشان داده است.

سیستم ایمنی، به محافظت از ما در برابر عوامل بیماری زا کمک می کند. با وجود این، سیستم ایمنی نیز گاهی اوقات در پیشروی بیماری ها نقش دارد. در هر حال، می توان با استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی را تقویت یا تعدیل می کنند، این امر را متوقف کرد. این نوع درمان با نام "ایمنی درمانی" شناخته می شود.

باید توجه داشت که برخی از انواع ایمنی درمانی همیشه مؤثر نیستند و اغلب، به بروز عوارض جانبی نامطلوب مانند بثورات پوستی، سینه پهلو و واکنش های غیرمعمول خودایمنی منجر می شوند.

نانوحامل ها

نانوحامل ها، نانوساختارهایی هستند که برای انتقال دادن موادی مانند داروها به بدن طراحی شده اند و می توانند داروها را به اندام ها و سلول های خاصی در سیستم ایمنی برسانند. نکته مهم این است که این نوع از نانوایمنی درمانی می تواند مؤثرتر و ایمن تر از روش های متداول ایمنی درمانی باشد زیرا فقط سلول های مورد نظر را هدف قرار می دهد.

پژوهش های جدید نشان داده اند که شکل نانوحامل ها، در تعامل آنها با سیستم ایمنی بدن نقش دارد. با وجود این، بررسی های عمیقی برای ارزیابی این موضوع انجام نشده که تا اندازه ای به دلیل چالش های موجود در کنترل درست ساخت این حامل ها در مقیاس نانو است.

بررسی شکل و اندازه نانوحامل ها

واترز در پژوهش خود به بررسی این موضوع پرداخت که چگونه نانوحامل های ساخته شده از پلیمرهای قابل تجزیه زیستی می توانند تعامل با سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهند و چگونه می توان از آنها در نانوایمنی درمانی استفاده کرد.

واترز برای بررسی تاثیر شکل و اندازه نانوحامل ها، برچسب های ویژه ای را به آنها افزود تا بتواند نانوساختارها را به صورت درون جانداری بررسی کند.

وی افزود: ما دریافتیم که ریخت شناسی نانوحامل با توجه به نحوه توزیع آنها در بافت، بسیار مهم است. ما به ویژه علاقمند بودیم تا ببینیم که نانوحامل ها چگونه اندام ها و سلول های ایمنی را هدف قرار می دهند.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان