[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- الهام حیدری: شفت یکی از ۳۱ شهرستان های کمتر توسعه یافته کشور است در حالی که این شهرستان ظرفیت های بسیاری در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی و گردشگری مذهبی دارد که قطعاً توجه به این بخش ها و مدیریت درست منابع و بهره گیری از توانمندی های داخلی می تواند زمینه توسعه شفت را فراهم کند.

اما آنچه که امروز بعد گذشت حدود ۲۴ سال از شهرستان شدن شفت می توان بیان کرد این است که هنوز فقر و عدم توسعه یافتگی و نبود زیرساخت های مناسب عمرانی و خدماتی در لایه لایه های این شهرستان به ویژه در سطح روستاها به چشم می خورد موضوعی که گلایه های شهروندان این شهرستان را نیز به دنبال داشته است. چنار رودخان یکی از روستاهای شفت است که به رغم بهره مندی از ظرفیت های فراوان به ویژه در زمینه گردشگری هنوز از داشتن کوچک ترین خدمات محروم است.

گلایه های ساکنان روستای چناررودخان شفت

«حسن گلدوست» یکی از اهالی روستا با بیان اینکه تنها پل ورودی این روستا که احداث آن به پیش از انقلاب بر می گردد امروز دیگر مناسب تردد نیست، گفت: ما برای عبور از این پل با مشکل جدی مواجه هستیم و به هر کجا مراجعه کردیم به نتیجه ای نرسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه سال ها است که بنا به وعده مسئولان قرار بود پل جدیدی در کنار پل قدیمی این روستا احداث شود، افزود: امروز فقط پایه های آن نصب شده و این پروژه همچنان ناتمام باقی مانده است.

«علی نجفی» یکی دیگر از اهالی نیز که ۷۲ سال است در چناررودخان زندگی کرده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این پل تنها راه ارتباطی ما با شفت است، گفت: در زمان بارندگی و سیلاب تردد مردم به سختی انجام می شود تا جایی که دو نفر نیز در این پل جان خود را از دست داده اند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ مسئولی به داد ما نرسیده است، ادامه داد: با وجود ظرفیت های طبیعی و گردشگری، چناررودخان همچنان محروم است و از مسئولان می خواهیم به داد ما برسند.

عدم توسعه یافتگی زیر پوست «شفت»/ «چناررودخان» محروم از خدمات

تخریب پل ورودی مسیر ارتباطی ۱۶۰ خانوار را قطع می کند

دهیار چناررودخان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت پل ورودی این روستا، گفت: احداث پل جدید روستا طی دو سال گذشته در دستور کار مسئولان قرار گرفته شده است.

همت پور با بیان اینکه تاکنون پایه های این پل ساخته اما احداث عرشه آن از سوی پیمانکار رها شده است، گفت: مردم روستا با ترس از ریزش و تخریب کامل پل از روی آن با وحشت رفت و آمد می کنند.

وی با اشاره به اینکه به تازگی برای تکمیل این پل اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است، ادامه داد: امیدواریم مسئولان به صورت ویژه به این روستا توجه کنند زیرا به محض تخریب پل، رفت و آمد ۱۶۰ خانوار مختل می شود امیدواریم مسئولان به صورت ویژه به این روستا توجه کنند زیرا به محض تخریب پل، رفت و آمد ۱۶۰ خانوار مختل می شود.

همت پور با بیان اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا دانش آموزان و دانشجویان این منطقه از ضعف اینترنت و دکل تلفن همراه ررنج می برند، اضافه کرد: تعدادی از ساکنان این روستا با ارتباطاتی برای خود خط ارتباطی و اینترنت آورده اند که تنها پنج خانوار از آن بهره مند و باقی روستا با مشکل ارتباطی و اینترنت مواجه هستند.

وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته قرار بود دکلی در روستا نصب شود که به تعویق افتاده است.

۱۳۰ روستای گیلان فاقد اینترنت پر سرعت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات ارتباطی و اینترنت چناررودخان، گفت: بیش از ۱۳۰ روستا در استان گیلان با مشکلی همانند مشکل مردم چناررودخان مواجه و از اینترنت پرسرعت بی بهره اند که این موضوع برای امسال در دستور کار قرار گرفته است.

فرزاد توکلی به شکل خاص و طولی چناررودخان اشاره کرد و افزود: به همین دلیل نمی توان از سایت های همجوار برای برطرف کردن مشکل مردم این روستا اقدام کرد بلکه باید برای آن سایت طراحی شود که انجام شده و به شرکت اپراتور دوم نیز ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه پروژه های ما به ترتیب الویت و بر اساس جمعیت روستا و منابع مالی که داریم انجام می گیرد، اضافه کرد: بر تمین اساس به دنبال منابع مالی این پروژه هستیم که تا پایان سال بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم.

توکلی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان منابع مالی نیاز است که این اعتبار برای این روستا را نداریم، تصریح کرد: اولویت ما در این است که سایتی راه اندازی شود و تعداد بیشتری از روستاها را تحت پوشش قرار دهد.

وی به مشکل منابع مالی برای اجرای پروژه ها در سطح کشور اشاره و اضافه کرد: البته اولویت اصلی ما در گیلان مناطقی است که هیچ پوششی ندارند.

توکلی با بیان اینکه با توجه به اینکه چناررودخان از ساختار خاصی تشکیل شده و سیگنال رساندن به این روستا بسیار سخت و پر هزینه است، افزود: این روستا به دلیلی عواملی که ذکر شد دید رادیویی به هیچ کجا نداشته و یک دیش در این روستا قرار داده ایم که از اینترنت ماهواره ای استفاده کند که سرعتش پایین است.

عدم توسعه یافتگی زیر پوست «شفت»/ «چناررودخان» محروم از خدمات

پیش بینی اعتبار ۷۰۰ میلیون تومانی برای تکمیل پل چناررودخان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیز در زمینه مشکل پل نیمه تمام این روستا به خبرنگار مهر گفت: پیمانکار مجری حدود یک میلیارد تومان طلبکار است و برای تکمیل آن حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر نیز نیاز داریم.

فریبرز مرادی با اشاره به درخواست اعتبار ۷۰۰ میلیون تومانی از معاونت عمرانی استانداری گیلان برای اجرای و تکمیل این پروژه، افزود: در حال حاضر این اعتبار در مقطع مبادله موافقت نامه و ابلاغ قرار دارد.

تعیین پیمانکار برای ادامه ساخت پل چنار رودخان

فرماندار شفت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به احداث پل ورودی این روستا، گفت: از سال ۹۷ از محل اعتبارات بحران برای احداث این پل اعتبار گذاشته شد و ساخت آن در دستور کار قرار گرفت.

ابراهیم چراغی با بیان اینکه در ابتدای شروع پروژه راه و شهرسازی به عنوان مجری طرح با پیمانکاری برای ساخت پایه های پل قرار بست که این کار انجام شد، افزود: برای احداث عرشه پل نیز مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ماده ۱۷ بحران اختصاص داده شده و با انتخاب پیمانکار توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای احداث پل تا قبل پایان سال انجام می شود.

چراغی با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۲.۵ کیلومتر آسفالت در چناررودخان انجام گرفته شده است، اضافه کرد: گازرسانی، بازنگری طرح هادی، تقویت شبکه برق چناررودخان نیز از جمله اقداماتی است که در این روستا انجام شده است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان