[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد دلق پوش پیش از ظهر پنج شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی گیلان گفت: برای افزایش صادرات به همسایگان گیلان کاهش اثرپذیری کشورهای اوراسیا از تحریم ها ضروری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه این استان با توجه به مرزی بودن، دارای ظرفیت ها و پتانسیل تجاری فراوان است، افزود: ایجاد ترمینال صادراتی و مبادلات تجاری مشترک با کشورهای منطقه، رفع موانع امور بانکی و نقل انتقالات مالی بین بانکی طرفین و استفاده از ارز ملی در مبادلات تجاری می تواند در روند افزایش مبادلات امور تجار و بازرگانان گیلان، بسیار اثربخش باشد.

وی در ادامه با اشاره به نیازمندی های گیلان برای نفوذ بیشتر در بازارهای جهانی، عنوان کرد: در چند سال اخیر علیرغم دشواری های موجود روند مطلوبی در صادرات غیرنفتی داشته ایم.

دلق پوش با بیان اینکه در سال ۹۶ در مجموع میزان صادرات گیلان ۱۱۴ میلیون دلار بوده که در سال گذشته به ۶۶۳ میلیون دلار رسیده است، ادامه داد: رشد ۴۸۰ درصدی طی چهار سال گذشته شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: برای امسال هدفگذاری ۷۲۰ میلیون دلاری بوده که امیدواریم با همراهی و همت مجدانه دستگاه دیپلماسی و بازرگانان و تولیدکنندگان استان این هدف گذاری محقق گردد.

دبیر کارگروه صادرات غیرنفتی گیلان با اشاره به سه هزار و ۸۳۳ مورد ثبت سفارش در هشت ماه گذشته، تشریح کرد: از نظر تعداد ثبت سفارش، رتبه نهم کشور را داریم و میانگین زمان پاسخگویی به درخواست ثبت سفارش در استان چهار روز کاری است که نسبت به کل کشور مطلوب بوده و به عنوان مثال این زمان پاسخگویی برای تهران ۱۵ روز است.

دلق پوش همچنین به لزوم بازنگری در ساختار سنتی تولید و صادرات به شکل اساسی اشاره کرد و گفت: زیرساخت های ریلی و تجاری باید متناسب با کشورهای هدف باشد.

وی برقراری امور بیمه ای بین ایران و کشورهای هدف، برگزاری نمایشگاه های تخصصی در سایر کشورها، تبادل هیئت های اقتصادی با کشورهای همسایه را از راهکاهای پیشنهادی برای توسعه تجاری و رونق اقتصادی بین المللی است که نیازمند پشتیبانی ملی است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان