به گزارش لنگرنیوز ، فواد ایزدی کارشناس امور آمریکا و هادی محمدی کارشناس مسائل غرب آسیا به منظور بررسی ریشه های ماندگاری یوم الله 13 آبان ماه در فرهنگ اسلامی در گفتگوی ویزه خبری 4 شنبه 14 آبان ماه حضور یافتند.

در ابتدای برنامه "فواد ایزدی" کارشناس امور آمریکا در پاسخ به اولین سوال مجری این برنامه که چرا مردم ایران طی 60 سال گذشته و حتی پیش از آن موج مقاومت در برابر استکبار به گونه ای  وجود دارد اظهارداشت:خیلی از کشورهای دنیا با آمریکا درگیری داشتند و بخش مقاومت و مبارزه با آمریکا را در تقویم سالیانه خود دارد.

وی ادامه داد: خیلی از کشورها از ژاپن گرفته تا جنوب آمریکای لاتین از جمله کشورهایی هستند که آمریکایی ها به آن ها حمله کرده و این کشور ها این تجربیات را بزرگ می شمارند و این تاریخ را در مدارس شان آموزش داده و در رسانه های خود مورد توجه قرار می دهند.

کارشناس امور آمریکا تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که درگیری ایران و آمریکا منحصر به ایران نبوده و کمتر کشوری را می توان پیدا کرد که آمریکا به آن تعرض نداشته باشد.

ایزدی یادآور شد:در حوزه اقتصادی هنوز هم برخی کشورهای مانند افغانستان، سوریه و کشورهایی که آمریکایی ها با هواپیماهای بدون سرنشین روزانه به آن ها حمله می کنند این درگیری وجود دارد و در حوزه اقتصادی نیز آمریکایی ها در حق خیلی از کشورهای دنیا ظلم می کنند؛ از این جهت اگر به نظر سنجی ها در دنیا نگاه کنیم این نگاه به شدت منفی در دنیا و حتی در کشورهای اروپایی نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: آمریکایی ها همواره سعی کردند مساله درگیری بین ایران و آمریکا را این گونه جا بیندازند که این نقد، نقد منحصر به ایران و رهبران جمهوری اسلامی ایران است در حالی که در عمل وقتی به ادبیات طیف های آکادمیک در سراسر دنیا نگاه کنید متوجه خواهید شد که این آمریکایی ها هستند که در حوزه فکری و دانشگاهی منزوی هستند و اگر کسی در دنیا انصاف داشته باشد سیاست آمریکا را نخواهد پذیرفت.

ایزدی به انتخابات اخیر در آمریکا اشاره کرد و گفت: انتخاباتی که برگزار شد نشان داد که مردم آمریکا به دولت مردان خود بی اعتماد شده اند و بی اعتمادی به دولت آمریکا مربوط به ایران و مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیست، خود مردم آمریکا دیروز اعلام کردند که به آقای اوباما و رقبای آن بی اعتماد هستند و از این جهت یک سوم از مردم بیشتر در این انتخابات شرکت نکردند.

وی در ادامه به نظرسنجی دیگری در آمریکا اشاره کرد و گفت: بر اساس نظر سنجی این شرکت آمریکایی که هفته گذشته نظر خود را اعلام کرد 56 درصد از مردم آمریکا معتقدند که سیستم دو حزبی در آمریکا جواب نداده و برای برون رفت از این بن بست سیاسی که در آمریکا وجود دارد نیاز به ورود یک حزب سوم در این کشور است.

نقد نسبت به آمریکا نقدی جهانی است

کارشناس امور آمریکا با بیان این که نقد نسبت به آمریکا نقدی جهانی است  و اگر شما لیستی از مباحثی که مردم  دنیا به روی آن اتفاق نظر دارند نگاه کنید انتقاد نسبت به آمریکا یکی از این مسایل است اظهار داشت :در داخل کشور دستگاه های تبلیغاتی و سیستم عملیات روانی آمریکا باعث شده بخشی از جامعه ما با واقعیت های آمریکا آشنا نباشند و  بخشی از نخبگان ما دلباختگی نسبت به آمریکا دارد که در حقیقت آن ها از دنیا عقب هستند چنان چه که قریب به اتفاق مردم دنیا نگاه منفی به آمریکا دارند .

ایزدی اضافه کرد: علی رغم نگاه نوع منفی مردم دنیا به آمریکا مجموعه ای در داخل کشور ما نگاه مثبتی به آمریکا دارند که این ها نشان کم سوادی در کشور ماست چرا این افراد افرادی هستند که تغییرات را در دنیا نمی بینند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حال گذر از یک پیچ تاریخی در دنیا هستیم که تمدن اسلامی این ظرفیت را دارد که به یکی از محورهای قدرت در دنیا تبدیل شود اما متاسفانه این افراد دچار خود کم بینی شدند البته باید گفت این تعداد تعداد اندکی هستند .

کارشناس امور آمریکا با بیان این که این افراد واقعیت های دنیا را آن گونه که هست تشخیص نمی دهند گفت: اتفاقی که روز 13 آبان رخ داده این واقعیت ها را هرساله برای نسل جوان کشور تکرار می کند و بر این اساس وضعیت جمهوری اسلامی در شرایط فعلی و قدرتی که جمهوری اسلامی در منطقه و در دنیا پیدا کرده را به رخ آمریکایی ها می کشد و در نهایت یک نیم نگاهی نیز به همین افرادی دارد که به آمریکا خوش بین هستند لذا این حادثه در تاریخ ایران ماندگار خواهد بود.

ایزدی ادامه داد: امیدی که آمریکایی ها در اتاق های فکری خود دارند این است که انقلاب و تسخیر لانه جاسوسی 35 سال پیش اتفاق افتاده و نسل جوانی که الان در کشور حضور دارند آن ها این سوابق را ندارند و از این جهت نسبت به آمریکا خوش بین هستند اما در عمل این موضوع واقعیت ندارد و در عمل بر طبق نظرسنجی هایی که در خود آمریکا انجام شده، نشان می دهد که بخش عمده ای از  نسل جوان ما واقعیت های تاریخ را متوجه شده اند و در حقیقت روز 13 آبان بهانه ای است برای زنده نگه داشتن این واقعه تاریخی،

در ادامه این برنامه "هادی محمدی" کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوالی چگونه 3 رویدادی که در 13 آبان اتفاق افتاده شاهد هستیم که هر سه در مسیر مشخص ضد استکباری و ضداستبدادی بوده است اظهار داشت: مردم ما و مردم بیشتر کشورهای جهان با پدیده ای به نام رفتار استکباری آمریکا روبرو هستند که از دو زاویه می شود به این موضوع نگاه کرد و آن را مورد بحث قرار داد.

وی ادامه داد: یک بحث نوع نگاه ملت ها مبتنی بر ارزش ها و اعتقاداتی است که دارند و بر اساس رفتار آن  طرف مقابل خود را سنجش می کنند و بحث دوم مبتنی بر نوع رفتار، جامعه شناسی، روانشناسی و نوع سیاستی است که خود آمریکا در دنیا نسبت به ملل و کشورهای دیگر از خود نشان می دهد.

ملت ایران از جهت ارزش های اجتماعی و تاریخی همواره یک رفتار ضد استکباری را از خود نشان داده است

محمدی ادامه داد: ملت ما یک ملت ضد استبدادی در جهت ارزش های اجتماعی و تاریخی بوده و همیشه یک رفتار ضد استبدادی را در درون خود در برخورد با سلاطین و یا حتی سلاطینی که از کشورهای دیگر به کشور ما سرازیر می شدند را داشته اند.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: با نگاهی به تاریخ ایران می توان متوجه شد که رفتار مردم ایران همواره رفتاری ضد استبداری و ضد استکباری بوده بر این اساس رفتار مردم ما و خصوصاً دولت بعد از انقلاب بر اساس معیار و ارزش بوده است و سه پدیده تسخیر لانه جاسوسی، به شهادت رسیدن دانش آموزان،موضوع کاپیتولاسیون در این حوزه جای می گیرد.

وی  افزود: کاپیتولاسیون استقلال حاکمیت قضایی کشورمان را گرفت و امروز می بینیم که روز 13 آبان با روز عاشورا متقارن می شود و این مفهوم را کامل می کند که مردم ما مبتنی بر ارزش های خود نسبت به این پدیده واکنش نشان می دهند ،مردم ما ضدظلم و استبدادند و این ویژگی را از مکتب امام حسن(ع) دریافت کرده اند؛چرا که این مکتب با ارزش های تاریخی و تمدنی ایران هماهنگی دارد و این در روانشناسی خود مردم ایران است که به طور ذاتی ضد دیکتاتور هستند.

محمدی تاکید کرد: ارزش تاریخی و فرهنگی بزرگ ما هردو این منطق را نشان می دهد که باید نسبت به رفتار آمریکا واکنش نشان داد ملت ما به آمریکا در مقایسه با دول غربی دیگر به شدت واکنش نشان نمی دهند و این واکنش های مردم نشان دهنده این است که آمریکا در دهه های اخیر رفتاری را از خود نشان داده است که چهره واقعی اش به صورت نقاب نمایان شده و ما امروز می بینیم که این آمریکاست که مولد تروریسم ناقض حقوق بشر،مخالف آزادی رای و دیدگاه دیگران است و به آنان بی احترامی می کنند و مبانی حقوقی انسانی را زیر پا می گذارد

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر این که مردم امروز به راحتی احساس می کنند که پدیده وسیع داعش در تدبیر آمریکا و رژیم صهیونیستی به وجود آمده اظهار داشت:این گروهک تروریستی امروزه به جان مردم منطقه افتاده است و اقدام جدی در مقابل با آنان صورت نمی گیرد و واکنش مردم نسبت به آمریکا و ضد استکبار به دلیل این موارد است.

وی افزود: چرا باید مردم آمریکا به خود اجازه دهند که در امور داخلی کشورها دخالت کنند و استاندارد سازی را برای دیگران فراهم سازند.

محمدی با بیان این که آمریکا آن طور که باید ریشه غنی فرهنگی و تاریخی ندارد افزود: این در حالی است که کشورهای دیگر ناسیونالیسم اند و مبانی ارزشی خود را دارند و این کشور همواره سعی دارد که افکار و عقاید خود را بر دیگر کشورها تحمیل کند و این دلیلی برای تحمیل این یک جانبه گرایی نیست امروزه دادگاه آمریکا خود را بر سایر کشورها تحمیل می کند.

واکنش های امروز علیه آمریکا بین المللی است

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: سابقه تاریخی و فرهنگی این کشور به گونه ای نیست که گوی سبقت را برباید بسیاری از کشورهای دیگر دارای فرهنگ و تمدن غنی هستند و کشورهای دیگر نباید اجازه دهند این کشور در امور داخلی شان دخالت کند.

وی اظهار داشت: این کشورها نباید جلوی رسانه ها را بگیرند و باید این اجازه را به همه دنیا بدهند که با یکدیگر همصدا شده و در برابر استبداد مقابله کنند،نظام داخلی آمریکا دارای نقیصه است و دو حزب جمهوری خواه و دموکرات باید به مردم این کشور اجازه حق رای دهند تا هر ایده جدید متناسب خود را انتخاب کنند؛دیکتاتوری در درون نظام آمریکا وسطح جهانی وجود دارد و واکنش های امروز علیه آمریکا بین المللی است و ایران پرچم دار خوب این واکنش هاست.

در ادامه ایزدی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که چرا آمریکا از کودتای 28 مرداد تا حال حاضر که بیش از 6 دهه می گذرد در مقابل ایران کارنامه بدی را از خود نشان داده،اظهارداشت: اولین کشوری که سازمان سیا بر علیه آن دست به کودتا زد،ایران بود و برای آمریکا مهم است که چه کسی در ایران حکومت کند اگر مردم در جایی از کره زمین زندگی می کردند که منابع نفتی نداشتند و همچنین ویژگی شخصیتی بارزی نداشتند برای آمریکا شاید مسائل خاصی ایجاد نمی شد.

وی افزود: ایران یک ویژگی منحصر به فردی دارد و آن این است که تنها کشوری است که در منابع نفتی و گازی خلیج فارس و آسیای میانه مرز دارد و رتبه اول نفت و گاز در جهان است و با ویژگی جغرافیایی می تواند نقش مهمی را منطقه ایفا کند.

ایزدی تصریح کرد: مردم ایران با ویژگی استقلال طلبی و روحیه عاشورایی در همسایگی رژیم صهیونیستی اند و در این راستا نتیجه این شده است که ایران نه تنها ظرفیت قدرت منطقه ای دارد بلکه قدرت جهانی ست.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی شورای اطلاعات ملی آمریکا اظهارداشت: در یک بخش از این گزارش لیست هایی از چندین کشور تهیه شده است که اقتصادشان در حال رشد و گسترش است و در این لیست اکثر کشورهای مسلمان اند و کشورهایی از جمله ایران، مصر هند و اندونزی وجود دارند و طرف مقابل متوجه شده است که اگر این کشورها به تنهایی یک قطب قدرت در جهان شوند با هم متحد شده و می توانند از اروپا جلو روند و در معادلات جهانی نقش به سزایی را ایفا کنند.

وی تاکید کرد: این ظرفیت برای کشورهای اسلامی وجود دارد که با یکدیگر متحد شده تا بتوانند در منطقه تاثیرگذار باشند این در حالیست که در آمریکا همواره تفرقه رخ می دهد و ایران به فکر اتحاد است.

ایزدی اضافه کرد: آمریکا به قابلیت مردم و جغرافیای ایران حساس است و تمدن نوین اسلامی کشورمان این کشور را حساس تر کرده است و ایران قابلیت رهبری بر کشورهای منطقه دارد و این در حالیست که ترکیه و کشورهای عرب منطقه این قابلیت را ندارند.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: کشوری که می تواند در مقابل برنامه های متفاوت آمریکا ،راهبری را به دست بگیرد ایران است و دلیل این حساس شدن ها و درگیری ها این ویژگی است ،کشور ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در برابر حکومت دست نشانده آمریکا مقاومت کرد و امروز کشورمان در مقابل زیاده خواهی های آمریکا مقابله می کند و تا به امروز موفق بوده و این سیاست جواب داده است.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان