[ad_1]

عضو اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت گفت: اجرای سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت گامی اساسی در جهت تأسیس تمدن اسلامی است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین به تشریح ویژگی های بخش مبانی سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت پرداخت و افزود: تدوین و اجرای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را می توان یکی از مسائل بسیار مهم کشور، ضامن بقا و استمرار نظام اسلامی و گامی اساسی در جهت تأسیس تمدن اسلامی دانست.

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: جایگاه و نقش سند الگو در اصلاح ساختارهای معیوب، ایجاب می کند  سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  بر پاره ای مبانی و زیرساخت های بنیادین نظری استوار باشد که ضمن ایجاد مقدمات پیشرفت و هدایت آن، مانع انحراف آن در تدوین و اجرا شود به همین دلیل  برخی ویژگی ها و ملاحظات مانند شیوه های جست وجو، کشف و تبیین، گونه شناسی، چگونگی طبقه بندی و منطق تدوین اهمیت زیادی در شکل گیری و تدوین مبانی این سند داشت.

وی با تبیین مبانی تدوین سند الگو گفت: مبنا در لغت به معنای اصل و ریشه است و در توضیح آن گفته می شود «هو ما یُبنی علیه شی‏ء ...»: مبنا، آن است که چیزی بر آن بنا شود. بر اساس تعریف مختار، مبانی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، زیرساخت های فکری، نظری و پایه هایی است که نظریه و الگوی پیشرفت، آرمان ها، راهبردها، اصول و قواعد آن، بر اساس آنها سامان می یابد و یا توجیه می شود که با توجه به اهمیت آن، در جست وجو، اکتشاف و تدوین آن، امور مختلفی رعایت می شود.

عضو اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت با اشاره به مهمترین مولفه های تدوین زیرساختهای بخش مبانی گفت: اولین موضوع دقت و اتقان است که هر اندازه کشف و تدوین مبانی از دقت، صحت و اتقان بیشتری برخوردار باشد جهت گیری ها نیز به تبع آن درست تر خواهد بود و امید دستیابی به نظریه و الگویی مناسب تر، افزایش می یابد. دومین موضوع مؤثر و مفید بودن است. مبانی هرچند به طور ظریف باید با وسایط و ضمایمی مؤثر در جهت گیری ها، سیاستگذاری ها و تصمیم گیری ها، همراه باشد. سومین موضوع  منظومه واری است. مبانی آن گاه کارآ و کارآمد است که نظام مند و دارای انسجام و پیوند باشد. در مقابل، گسستگی آن، مانع دستیابی به الگویی سازوار، نظام مند و مناسب خواهد بود.

حجت الاسلام شاکرین ادامه داد: چهارمین موضوع جامعیت است. در جست وجو و تدوین مبانی باید جامع نگری را رعایت کرد. مراد از جامعیت این است که مبانی باید به گونه ای تنظیم شود که در استخراج اصول و قواعد به مبنایی دیگر نیاز نباشد. پنجمین موضوع  مانعیت است. در تدوین مبانی نباید آنچه ربطی به نظریه و الگو ندارد داخل آن شود و آخرین موضوع  وفاق پذیری حداکثری است. مبانی باید حتی الامکان جامع تفکرات داخلی باشند نه اینکه مطابق با پاره ای دیدگاه های شاذ و خارج کننده دیگران باشد. موارد شش گانه فوق تنها بخشی از ویژگی ها و ملاحظاتی است که در تحقیق و تدوین مبانی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، کوشش شد مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان