[ad_1]

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه عملیاتی و اصلاح مبنایی نشده است، زمانی که بودجه عملیاتی نباشد نظارت بر آن کاهش یافته و تمرکز گرایی و قدرت دستگاه را بالا می برد.

به گزارش ایسنا، سیدکاظم دلخوش اباتری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح (ع) در ارتباط با بودحه سال ۱۴۰۱ بیان کرد: اعتقاد دارم اقتصاددان در کشور به کسی می گویند که هم تئوری بلد باشد و هم اجرایی را و خیلی از آقایان در تیم های اقتصادی ادعا دارند اجرا را نمی دانند و تنها اقتصاد کلان را خوانده اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد از سفره مردم اطلاع ندارند عنوان کرد: این مساله مهمی است. سازمان برنامه و بودجه اعلام می کرد که در بودجه سال آینده شق القمر کرده و کارهای بسیار خوبی انجام داده اند در حالی که با تیمی که برای دولت گذشته بودجه نوشته بود بودجه سال آینده را تدوین کرده اند که این موضوع نیز جای تعجب دارد.

نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از نکات لایحه بودجه پیش بینی درآمد و هزینه است، تصریح کرد: یکی از نکاتی که در لایحه بودجه سال آینده آمده در ارتباط با تغییرات کلیات آن نسبت به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است و تغییراتی دارد که تعداد ردیف ها بیش از ۹ هزار بود و به ۸۵ ردیف کاهش داده شد که مجددا تعداد آن به ۹۰۰ ردیف رسید. اتفاقی که می افتد این است که در گذشته دستگاه ها هزینه های خود را از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری می کردند و نمایندگان نیز خواسته های قانونی خود را از طریق این سازمان پیگیری می کردند، اما با اتفاقی که رخ داده نمایندگان مجلس باید برای پیگیری اقدامات نظارتی بین ۱۹ وزارتخانه سرگردان شوند که اینگونه بودجه نویسی عملا نظارت را از نمایندگان می گیرد.

دلخوش با بیان اینکه بودجه عملیاتی و اصلاح مبنایی نشده است، گفت: زمانی که بودجه عملیاتی نباشد نظارت بر آن کاهش یافته و تمرکز گرایی و قدرت دستگاه را بالا می برد. برخلاف ادعای موجود، در لایحه بودجه سال آینده ۴۰درصد بودجه جاری که شامل حقوق و دستمزد است نسبت به سقف بودجه اولیه ۱۴۰۰ افزایش داشته است که مفهوم آن این است که کف پیش بینی دولت برای تورم ۴۰ درصد است. یعنی حقوق کارکنان دولت با توجه به شرایط فعلی بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند درحالی که قیمت ها افزایش پیدا می کند. با افزایش ۷ درصد اعتبارات پروژه های عمرانی و ۱۰ درصدی حقوق کارکنان مشکل پیمانکاران پروژه ها و کارکنان دولت برطرف نمی شود.

وی با بیان اینکه افزایش کمتر از ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت علیرغم تورم ۳۷ تا ۴۰ درصدی در سال آینده ظلم مضاعف به آنها است، گفت: اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ دقت کنند که با وجود افزایش کمتر از ۱۰ درصد حقوق کارکنان دولتی، مابقی افزایش ۴۰درصدی بودجه جاری کجا می رود؟

نایب رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با بیان کرد: ۶ هزار میلیارد تومان در اختیار هر استان برای محرومیت زدایی و اشتغال قرار دارد اما در زمانی که سفرهای استانی دولت صورت گیرد برای آن تصمیم گیری می شود و نمایندگان اختیاری در آن نخواهند داشت که این کارها باعث رانت خواری می شود.

دلخوش در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان کرد: دوستانی که در دولت قبلی بودجه می نوشتند در این ایام از حذف ارز ۴۲۰۰ دفاع کردند. برخی از آقایان در وزارت اقتصاد فکر می کنند اقتصاددان هستند ولی مشکلات مردم را نمی بینند. هر زمانی که دولت ها به هر چیزی دست زدند قیمت آن بالا رفت. دولت فعلی شوکی را به بازار وارد می کند که ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۲۶ هزار تومان می شود و ارز ۲۳ هزار تومانی ۶۹۰ هزار تومان می شود. اگر ارز گران شود در شرایط فعلی که مرغداران ۹۰درصد و گاوداران ۶۰ درصد از یارانه ارز دولتی استفاده می کنند که در حال حاضر سفره مردم ضعیف شده است و نمی توانند گوشت خریداری کنند.

نمانیده مردم صومعه سرا با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکل ایجاد می کند و باید در این زمینه بررسی لازم صورت گیرد، تاکید کرد: منشا تعیین نرخ ارز ۲۳ هزار تومانی در لایحه بودجه مشخص نیست. با تداوم تحریم ها نرخ ارز افزایش پیدا می کند و با برادشته شدن تحریم ها باید این قیمت کاهش داشته باشد، چه تحلیلی برای تعیین نرخ ۲۳ هزار تومانی ارز وجود داشته است.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان