[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهر، حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در نشست خبری «واگذاری بلوک سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با (نماد فارس)» گفت: بخشی از سهام این شرکت که در اختیار دولت است، در لیست واگذاری ها قرار دارد که قرار است سهام دولت در سه بلوک یک، دو و ۱۵ درصدی واگذار شود.
وی با اشاره به گستردگی و بزرگی هلدینگ خلیج فارس به لحاظ تعدد شرکت های تابعه گفت: جلسات مختلفی با وزیر اقتصاد و معاون اول رئیس جمهور درباره واگذاری هلدینگ خلیج فارس برگزار شد. همچنین در ستاد اقتصادی دولت به ریاست رئیس جمهور موضوع واگذاری شرکت های دولتی از جمله هلدینگ خلیج فارس بررسی و مجوز آن صادر شد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: دو بلوک یک و دو درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس به صورت نقدی و سهم یک درصدی آن بدون اضافه ارزش و بلوک دو درصدی با پنج درصد اضافه ارزش، شنبه و یکشنبه هفته آینده (یازدهم و دوازدهم دی ماه) در بازار سرمایه عرضه می شود. همچنین سهم بلوک ۱۵ درصدی دولت با ۳۰ درصد اضافه ارزش بر اساس قیمت پایه که از نرخ روز تابلوی بازار سرمایه تعیین خواهد شد، به متقاضیان عرضه می شود.

وی تأکید کرد: بلوک ۱۵ درصدی سهام این شرکت به صورت اقساط چهار ساله و بلوک های یک و دو درصدی به صورت نقدی است. ارزش سهام فارس در بورس در حال حاضر حدود ۳۲۰ میلیارد تومان است. اگر این معامله شکل بگیرد، بزرگترین عرضه بورس سازمان خصوصی سازی به لحاظ ارزش ریالی خواهد بود.

قربان زاده یادآور شد: سال ۹۲ هلدینگ خلیج فارس در بازار سرمایه پذیرفته شد و از آن زمان تاکنون روند موفقیت هلدینگ خلیج فارس از نظر سرمایه گذاری و سودآوری آغاز شده است.

رئیس سازمان خصوصی سازی ۴۰ درصد سهامداران هلدینگ خلیج فارس را دارندگان سهام عدالت عنوان و اظهار کرد: امیدواریم با واگذاری این بخش از سهام دولت، به کارآمدی شرکت افزوده شود؛ خلیج فارس علی رغم تحریم ها، بیش از صد درصد رفع تعهد ارزی داشته است.

در ادامه این نشست جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به واگذاری شرکت های پتروشیمی تابعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۹۲ در بازار سرمایه گفت: در آن سال تعدادی از شرکت های پتروشیمی به صورت مستقل واگذار شده اما پس از آن تصمیم گرفته شد که شرکت های باقی مانده در قالب هلدینگ به بخش غیردولتی واگذار شود. در همان سال ۱۵ شرکت پتروشیمی در قالب هلدینگ خلیج فارس در بورس عرضه شد که ۶ شرکت از آن ۱۵ شرکت زیان ده بودند اما الان هیچ شرکت زیان دهی در هلدینگ خلیج فارس نداریم.

ربیعی ادامه داد: در سال ۹۱ قبل از خصوصی سازی مجموعه هلدینگ خلیج فارس، مجموع سود شرکت های تابعه این هلدینگ سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود اما در پایان سال ۹۹ به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسید و ۱۵ برابر شد. پیش بینی می شود تا پایان امسال این رقم به ۷۰ هزار میلیارد تومان برسد. همچنین از ۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم به ۲۵ هزار نفر رسیده ایم.

وی یادآور شد: سرمایه هلدینگ خلیج فارس در سال ۹۱، ۲۵۱ میلیارد تومان بود، سال گذشته به ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و تا پایان سال جاری به ۵۰ هزار میلیارد تومان می رسد که نشان می دهد سرمایه شرکت های پتروشیمی زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس بعد از واگذاری ۲۰ برابر شده چون بخشی از سود میان سهامداران تقسیم نشد و به عنوان سرمایه برای توسعه فعالیت های این شرکت اختصاص یافت. همچنین قبل از خصوصی سازی چهار میلیارد دلار بدهی ارزی داشتیم که الان به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است. بدهی به شرکت های ملی نفت و ملی صنایع پتروشیمی به صورت کامل پرداخت شده است.

ربیعی افزود: ۵۰ درصد ارز موجود در سامانه نیما را شرکت های پتروشیمی تأمین می کنند که ۴۰ درصد این ۵۰ درصد را گروه پتروشیمی خلیج فارس تأمین می کند. علی رغم تحریم ها امسال به مرز ۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم رسید.

قربان زاده در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت سهام عدالت گفت: طبق مصوبه آخرین جلسه شورای عالی بورس در سه شنبه هفته گذشته، قرار شد موضوع واریز سود سهام عدالت به سهامداران پیگیری شود که کارگروهی زیر نظر سازمان خصوصی سازی و شرکت سپرده گذاری مرکزی تشکیل خواهد شد. در حال حاضر بخش عمده شرکت های سهام عدالت آماده پرداخت سود هستند و تنها معدودی از شرکت ها آمادگی ندارند که پیگیری قضایی خواهیم کرد.

وی گفت: قصه جاماندگان سهام عدالت پرغصه است و از ابتدا، واگذاری ها اشکال داشت. برخی افرادی که در حال حاضر مستحق دریافت سهام عدالت هستند را باید با مصوبه مجلس به دارندگان این سهام اضافه کرد.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان